Digital natives: approaching consuming patterns and the handling of Internet, videogames and cellular phones
Keywords:
digital natives, digital immigrants, information and communication technologies (ICTs), education technology.Abstract
This research project seeks to characterize digital natives in two ways: the access/patterns of use related to Internet, cellular phones and videogames, and the habits of studying, data processing, communication and socialization, based on Prensky (2000). It is a case study with digital natives from Colegio Juan XXIII in Venezuela. A questionnaire was designed, and once validated by experts it was published online with LimeSurvey®. The obtained data were processed by means of descriptive statistics. The results indicate that these natives have a very high level of access to the ICTs in their homes, and at early ages. Cellular phones are their favorite technology for their portability. Recreational use is the predominant one, especially by participating in social nets and downloading photos, music and videos. In terms of school activities, information and communication technologies (ICTs) are used to “make homework". These digital natives have parallel processing and use multimedia language. They communicate with several people at the same time, with no spelling rules and with the intention of socializing and making friends. It is a solitary generation in terms of adult mediation but with very high contact among pairs.
Downloads
References
Banco Central de Venezuela, 2007, "23/07/2007: Resultados de la III Encuesta Nacional de Presupuestos Familiares'', Banco Central de Venezuela, [en línea], disponible en: http://www.bcv.org.ve/c4/notasprensa.asp?Codigo=5842&Operacion=2&Sec=False
Bijker, W., T. Hughes y T. Pinch, eds., 1987, The Social Construction of Technologycal Systems, Cambrigde, MIT.
Brigue, X. y Ch. Sádaba, 2009, La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas,Madrid, Fundación Telefónica.
Feixa, C., 2003, "Del reloj de arena al reloj digital. Jóvenes", Revista de Estudios sobre Juventud, México,D. F., año 7, núm. 19, julio-diciembre, pp. 6-27.
Henríquez; E, N. Molina y R. Hernández, 2008, "Proyecto de Doctorado en Pedagogía", Universidad de los Andes, Venezuela.
Henríquez, P, 2009, "Nativos o inmigrantes digitales: aproximación a la tipología de los estudiantes de Comunicación Social de la ULA Táchira", Congreso InveCom, [en línea], 3 de noviembre, disponible en: http://www.congresoinvecom.org/index.php/invecom2009/invecom2009/paper/view/137
Jiménez, C., 2009, "Estadísticas y tendencias de internet en Venezuela", Tendencias digitales, [en línea], disponible en: http://www.tendenciasdigitales.com754/estadisticas-y-tendencias-de-interneten-venezuela/, consulta: 1.° de febrero de 2011.
Martín-Barbero, J., 2003, La educación desde la comunicación, Bogotá, Norma.
Martín-Barbero, J., 2006, "La razón técnica desafía a la razón escolar. Construcción de identidades y subjetividades políticas en la formación", en: Mariano Narodowski, Héctor Ospina y Alberto Martínez, comps., 2006, La razón técnica desafía a la escolar. Construcción de identidades y subjetividades políticas en la formación, Manizales: Coedición Noveduc, CINDE (Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano) y Universidad de Manizales, pp. 13-26.
Norris, E, 2001, Digital divide. Civil Engagement, Information Poverty and The Internet World Wide, Cambridge, Cambridge University Press.
Prensky, M., 2001, "Digital Natives, Digital Immigrants, Part I. Introduction", [en línea], disponible en: http://www.marcprensky.com/writingprensky%20-%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20partl.pdf, consulta: 20 de febrero de 2005.
Rueda, R., 2004, "Tecnoculturas y sujeto ciborg: esbozos de una tecnopolítica educativa", Nómadas. Medios de comunicación: tecnologías, política y educación, IESCO, núm. 21, pp. 70-81.
Scolari, C., 2008, Hipermedios. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva, Barcelona, Gedisa.
Stake, R. E., 1998, Investigación con estudio de caso, Madrid, Morata, S. L.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional