Digital natives: approaching consuming patterns and the handling of Internet, videogames and cellular phones

Authors

  • Patricia Henríquez University of the Andes
  • Guillermo Moncada San Juan XXIII School
  • Leonardo Chacón San Juan XXIII School
  • José Dallos San Juan XXIII School
  • Carlos Ruíz San Juan XXIII School

Keywords:

digital natives, digital immigrants, information and communication technologies (ICTs), education technology.

Abstract

This research project seeks to characterize digital natives in two ways: the access/patterns of use related to Internet, cellular phones and videogames, and the habits of studying, data processing, communication and socialization, based on Prensky (2000). It is a case study with digital natives from Colegio Juan XXIII in Venezuela. A questionnaire was designed, and once validated by experts it was published online with LimeSurvey®. The obtained data were processed by means of descriptive statistics. The results indicate that these natives have a very high level of access to the ICTs in their homes, and at early ages. Cellular phones are their favorite technology for their portability. Recreational use is the predominant one, especially by participating in social nets and downloading photos, music and videos. In terms of school activities, information and communication technologies (ICTs) are used to “make homework". These digital natives have parallel processing and use multimedia language. They communicate with several people at the same time, with no spelling rules and with the intention of socializing and making friends. It is a solitary generation in terms of adult mediation but with very high contact among pairs.

 

|Abstract
= 1947 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1663 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Henríquez, University of the Andes

Doctor of Pedagogy. Associate Professor at the Universidad de los Andes, Táchira, Venezuela.

Guillermo Moncada, San Juan XXIII School

San Juan XXIII School Student

Leonardo Chacón, San Juan XXIII School

San Juan XXIII School Student

José Dallos, San Juan XXIII School

San Juan XXIII School Student

Carlos Ruíz, San Juan XXIII School

San Juan XXIII School Student

References

Banco Central de Venezuela, 2007, "23/07/2007: Resultados de la III Encuesta Nacional de Presupuestos Familiares'', Banco Central de Venezuela, [en línea], disponible en: http://www.bcv.org.ve/c4/notasprensa.asp?Codigo=5842&Operacion=2&Sec=False

Bijker, W., T. Hughes y T. Pinch, eds., 1987, The Social Construction of Technologycal Systems, Cambrigde, MIT.

Brigue, X. y Ch. Sádaba, 2009, La generación interactiva en España. Niños y adolescentes ante las pantallas,Madrid, Fundación Telefónica.

Feixa, C., 2003, "Del reloj de arena al reloj digital. Jóvenes", Revista de Estudios sobre Juventud, México,D. F., año 7, núm. 19, julio-diciembre, pp. 6-27.

Henríquez; E, N. Molina y R. Hernández, 2008, "Proyecto de Doctorado en Pedagogía", Universidad de los Andes, Venezuela.

Henríquez, P, 2009, "Nativos o inmigrantes digitales: aproximación a la tipología de los estudiantes de Comunicación Social de la ULA Táchira", Congreso InveCom, [en línea], 3 de noviembre, disponible en: http://www.congresoinvecom.org/index.php/invecom2009/invecom2009/paper/view/137

Jiménez, C., 2009, "Estadísticas y tendencias de internet en Venezuela", Tendencias digitales, [en línea], disponible en: http://www.tendenciasdigitales.com754/estadisticas-y-tendencias-de-interneten-venezuela/, consulta: 1.° de febrero de 2011.

Martín-Barbero, J., 2003, La educación desde la comunicación, Bogotá, Norma.

Martín-Barbero, J., 2006, "La razón técnica desafía a la razón escolar. Construcción de identidades y subjetividades políticas en la formación", en: Mariano Narodowski, Héctor Ospina y Alberto Martínez, comps., 2006, La razón técnica desafía a la escolar. Construcción de identidades y subjetividades políticas en la formación, Manizales: Coedición Noveduc, CINDE (Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano) y Universidad de Manizales, pp. 13-26.

Norris, E, 2001, Digital divide. Civil Engagement, Information Poverty and The Internet World Wide, Cambridge, Cambridge University Press.

Prensky, M., 2001, "Digital Natives, Digital Immigrants, Part I. Introduction", [en línea], disponible en: http://www.marcprensky.com/writingprensky%20-%20digital%20natives,%20digital%20immigrants%20-%20partl.pdf, consulta: 20 de febrero de 2005.

Rueda, R., 2004, "Tecnoculturas y sujeto ciborg: esbozos de una tecnopolítica educativa", Nómadas. Medios de comunicación: tecnologías, política y educación, IESCO, núm. 21, pp. 70-81.

Scolari, C., 2008, Hipermedios. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva, Barcelona, Gedisa.

Stake, R. E., 1998, Investigación con estudio de caso, Madrid, Morata, S. L.

Published

2013-01-24

How to Cite

Henríquez, P., Moncada, G., Chacón, L., Dallos, J., & Ruíz, C. (2013). Digital natives: approaching consuming patterns and the handling of Internet, videogames and cellular phones. Revista Educación Y Pedagogía, 24(62), 145–156. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/14200