What do girls and boys say about sex? A pedagogical reflection

Authors

  • Nora María Higuita Bedoya University of Antioquia
  • Luisa Fernanda Martínez Fernández University of Antioquia
  • Eeverlydes Mosquera Palacios University of Antioquia
  • Norman Hernando Pérez Rivera University of Antioquia
  • Natalia Vásquez Salinas University of Antioquia
  • Sofía Fernández Fuente University of Antioquia

Keywords:

sexuality, latent period, representation, identification, being a man, being a women, body, sexual encontener, sexual education

Abstract

This article describes some of the findings of the undergraduate research project: “What do boys and girls say about sexuality?” which focused on identifying and understanding the representations on sexuality of boys and girls between 5 and 9 years old from two schools of Medellín, through the so-called reflective workshop. This strategy allowed the kids to use words as a means to express their thoughts and positions, since we also used the principles of learned ignorance and the difference between acting, saying and expressing that enabled: 1) demonstrating the fundamental question of the logical moment called “latency” and 2) addressing the elaborations of boys and girls about sexuality. This enabled the formalization of a pedagogical reflection about the place of boys and girls in education, as well as the position of teachers in this relationship.

|Abstract
= 819 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 307 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nora María Higuita Bedoya, University of Antioquia

https://scienti.minciencias.gov.co/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0001431299

Luisa Fernanda Martínez Fernández, University of Antioquia

Tenth semester students in Bachelor's Degree in Early Childhood Education, Faculty of Education, Universidad de Antioquia.

Eeverlydes Mosquera Palacios, University of Antioquia

Tenth semester students in Bachelor's Degree in Early Childhood Education, Faculty of Education, Universidad de Antioquia.

Norman Hernando Pérez Rivera , University of Antioquia

Tenth semester students in Bachelor's Degree in Early Childhood Education, Faculty of Education, Universidad de Antioquia.

Natalia Vásquez Salinas, University of Antioquia

Tenth semester students in Bachelor's Degree in Early Childhood Education, Faculty of Education, Universidad de Antioquia.

Sofía Fernández Fuente, University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000562742

 

References

Berenstein, I., 2004, “El vínculo y el otro”, Psicoanálisis ApdeBA, Buenos Aires, Asociación Psicoanalítica de Buenos Aires, vol. 23, núm. 1.

Bernal, H., 1999, “¿Qué puede aportar el psicoanálisis al proyectode educación sexual?”, en: Instituto Jorge Robledo, Asociación Campo Freudiano y Departamento de Psicoanálisis

de la Universidad de Antioquia (Autores corporativos), ¿Educación sexual? Un análisis del proyecto gubernamental de Educación Sexual, Medellín, BIOS, pp. 97-104.

—, 2011, Psicopatología básica psicoanalítica. Memorias del seminario de psicopatología psicoanalítica, Medellín, Fundación Universitaria Luis Amigo.

Carmona, J. A., “Teoría del vínculo social de Jacques Lacan”, en: Carmona, J. A., M. P Mejía y H. A. Bernal, 2011, Psicología social y psicoanálisis. Pichón con Lacan, Medellín, Fundación Universitaria Luis Amigo, [en línea], disponible en: http://www.funlam.edu.co/modules/facultadpsicologia/item.php?itemid=106, consulta: 20 de septiembre de 2011.

Cottet, Serge, 1996, “Estrutura e romance familiar na adolêscencia”, en: Adolêscencia o despertar, Kalimeros, Escola Brasileira de Psicanàlise, Rio de Janeiro, pp. 7-11.

Evans D., 1997, Diccionario introductorio del psicoanálisis lacaniano, Buenos Aires, Paidós.

Fernández, S. et al., 1998, Mujer y feminidad, Medellín, Corporación Autores Antioqueños.

—, 2009, “Sin latencia no hay adolescencia”, Psicoespacios, Revista electrónica de Psicología, Envigado, Colombia, Facultad de Ciencias Sociales, Institución Universitaria de Envigado, [en línea], disponible en: http://www.iue.edu.co/revistas/index.php/articulo/10/Sin-Latencia-No-Hay-Adolescencia-.html, consulta: 19 de octubre de 2010.

Freud, S., 2005 [1905], Tres ensayos de teoría sexual, en: Obras completas, tomo 7, 2.ª ed., 10.ª reimp., Buenos Aires, Amorrortu.

Frigerio, G. y G. Diker, 2008, Infancia y derecho: las raíces de la sostenibilidad. Aportes para un porvenir, Santiago de Chile, Andrus.

Kaeser, F., 2002, “Cómo ayudar a los niños a desarrollar actitudes y comportamientos sexuales saludables”, NYU Child Study Center, [en línea], disponible en: http://www.aboutourkids.org/articles/como_ayudar_los_ninos_desarrollar_actitudes_y_comportamientos_sexuales_saludables, consulta: 15 de julio de 2010.

Mesa, C., 2002, “Adolescencias contemporáneas: un redoblamiento de la declinación del padre”, tesis de especialización, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Ciencias Sociales y Humanas, Departamento de Psicología.

Mejía, M. P., s. f., “Cuerpo y erotismo”, conferencia para el Departamento de Prevención de la Enfermedad y Promoción de la Salud, Dirección de Bienestar Universitario, Universidad de Antioquia, Medellín, inédito.

Mejía, M. P., S. Fernández, G. L. Toro, M. Cortes y S. Flórez, 2010, “La relación maestro-alumno desde el psicoanálisis. Un estado del arte en Colombia”, Separata Revista Educación y Pedagogía, vol. 22, núm. 58, septiembre- diciembre.

Pachecho, J., 2006, “Repensar la latencia”, Límite. Revista de filosofía y psicología, México, vol. 1, núm. 14, pp. 109-128.

Pérez J. F., 2011, “Singularidad subjetiva e identificación”, en: Clínica y teoría de las identificaciones, Medellín, Nueva Escuela Lacaniana.

Rinaldi, C., 2001, “Una pedagogía de la escucha: perspectiva desde Reggio Emilia”, Infancia en Europa, núm. 1, pp. 3-6.

Tobón, Mónica., s. f., “Sobre la sexualidad”, Medellín, texto inédito.

Velásquez C., 2011, “Un rasgo, fundamento de las identificaciones”, en: Clínica y teoría de las identificaciones, Medellín, Nueva Escuela Lacaniana.

Velásquez J. F., 2009, “Sobre las manifestaciones sexuales de los niños”, en: G. Sierra, comp., ¿Des-medidos? Cómo responder a las expresiones sexuales desbordadas en niños, niñas y adolescentes, Medellín, Corporación Ser Especial, pp. 135- 158.

Published

2017-08-27

How to Cite

Higuita Bedoya, N. M., Martínez Fernández, L. F., Mosquera Palacios, E., Pérez Rivera , N. H., Vásquez Salinas, N., & Fernández Fuente, S. (2017). What do girls and boys say about sex? A pedagogical reflection. Revista Educación Y Pedagogía, 24(63-64), 60–73. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328561

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)