Political subjectivity in the civil education of university students. The case of the Microbiology and Bioanalysis Program at Universidad de Antioquia, Medellín, 2014

Authors

  • Alejandro Mesa Arango University of Antioquia

Keywords:

spolitical subjectivity, university students, political participation, university citizen training, higher education

Abstract

In contrast to the alleged banalization of protest and lack of interest in political affairs among university
students, an unprecedented phenomenon of student participation took place in recent years, led by organizations throughout the country against Bill 30 in 2011-2012. Around the political experience of students at the university, the INER Territory Study Group, the School of Communications, the School of Education and the School of Microbiology of Universidad de Antioquia conducted a research project linking the constitution of political subjectivities and the university’s political project in four undergraduate programs: Communications, Social Sciences Education, Sociology (Western Campus), and Microbiology and Bioanalysis. This article contains the findings of the study in the latter.

|Abstract
= 978 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 232 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alejandro Mesa Arango, University of Antioquia

http://scienti.colciencias.gov.co:8081/cvlac/visualizador/generarCurriculoCv.do?cod_rh=0000213918

References

Alvarado, S. V., Ospina-Alvarado, M. C., y García, C. M. (2012). La subjetividad política y la socialización política, desde las márgenes de la psicología política. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 235-256.

Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política? Barcelona: Paidós.

Arendt, H. (2002). La vida del espíritu. Barcelona: Paidós.

Arendt, H. (2007). La condición humana. Buenos Aires: Paidós.

Arendt, H. y Beiner, R. (2003). Conferencias sobre la filosofía política de Kant. Buenos Aires: Paidós.

Arendt, H., y Kohn, J. (ed). (2008). La promesa de la política. Barcelona: Paidós.

Mesa, A. (2011). El juicio de los espectadores de Hannah Arendt: entre la educación para la ciudadanía y la formación ciudadana en la universidad (Tesis de doctor en Educación), Facultad de Educación, Universidad de Antioquia, Medellín.

Piedrahita, C., Díaz, A. y Vonmaro, P. (Comps.) (2014). Acercamientos metodológicos a la subjetivación política: debates latinoamericanos. Bogotá: Universidad Distrital

Francisco José de Caldas, CLACSO.

Roiz, J. (2003). La recuperación del buen juicio. Teoría política en el siglo xxi. Madrid: Foro.

Ruiz, A. y Prada, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recursos para el aula. Buenos Aires: Paidós.

Published

2019-10-28

How to Cite

Mesa Arango, A. (2019). Political subjectivity in the civil education of university students. The case of the Microbiology and Bioanalysis Program at Universidad de Antioquia, Medellín, 2014. Revista Educación Y Pedagogía, 27(69-70), 66–74. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/340199

Issue

Section

Artículos