Elements, simple substances and atoms: three problematic concepts in meaningful teaching and learning of chemical concepts

Authors

  • Maria Victoria Alzate Cano

Keywords:

Teaching of chemistry, epistemology of chemistry, chemical element

Abstract

The concept chemical element as integrant of the trilogy atom and simple substance, tried from an epistemological perspective from ancient sensorial and rational Greek philosophy, to the empiric, rational and super rational scientific progress, allows to differentiate it as an abstract reality and not as a phenomenological entity attributed to the simple substance. It also allows to enquire about the ideas that students of first university level have in regards to such concept.

How to reference this article:

ALZATE CANO, María Victoria “Elemento, sustancia simple y átomo: tres conceptos problemáticos en la enseñanza y aprendizaje significativo de conceptos químicos”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre-diciembre), 2005, pp. 179-193.

Received: september 2005

Accepted: december 2005

|Abstract
= 1644 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 626 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Victoria Alzate Cano

Profesora de la Universidad de Antioquia, Facultad Ciencias Exactas y Naturales, Instituto de Química

References

BACHELARD, G., 1971, Epistemología, Barcelona, Anagrama.

___________ , 1993, La filosofía del no, Buenos Aires, Amorrortu.

BROWN, T. L.; 1993, LEMAY, H. E. y BURSTEN, B. E., Química, la ciencia central, 5.a ed., México, Prentice-Hall.

CHAMIZO, J. A., 2002, El maestro de lo infinitamente pequeño John Dalton, Bogotá, Pangea y Colciencias-Alfaomega. CHANG, R., 1999, Química, 6.a ed., México, McGraw-Hill.

CID, J., 1977, Historia de la ciencia 1. Antigüedad y Edad Media, Barcelona Planeta.

DYNNIK, M., A., 1968, Historia de la filosofía I. De la Antigüedad a comienzos del siglo XIX, México, Grijalbo, S. A.

JENSEN, W. B., 1998, “Logic, History, and the Chemistry Textbook, II. Can We Unmudle the Chemistry Textbook?”, Journal of Chemical Education, vol. 75, núm. 7, pp. 817-828.

LAVOISIER, A. L., 1982, Tratado elemental de química, Barcelona, Alfaguara.

MOORE, F. J., 1953, Historia de la química, Madrid, Salvat.

PANETH, F. A., 1962, “The Epistemological Status of the Chemical Concept of Element (I y II)”, The Brithist Journal for the Philosophy of Science, vol. XIII, núm. 49, pp. 1-14; 144-160.

ROUNDY, W. H., Jr, 1989, “What Is an Element?”, Journal of Chemical Education, vol. 66, núm. 9, pp. 729-730.

SERRES, M., 1989, Historia de las ciencias, Madrid, Cátedra.

Published

2009-04-28

How to Cite

Alzate Cano, M. V. (2009). Elements, simple substances and atoms: three problematic concepts in meaningful teaching and learning of chemical concepts. Revista Educación Y Pedagogía, 17(43), 177–193. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6062