Following the foot-prints of the elders: self-education for the defense of territory and culture

Authors

  • William Orlando Micanquer Cuatín

Keywords:

De Los Pastos Peoples, self education, colonization, forms of resistance, indigenous elders.

Abstract

In this text, the author points out that: local economies, educational practices around the fire, and oral tradition, constitute all those "little cultural things" that are basic to the processes of resistance to the projects of western homogenization. The author also refers to the principle of responsibility that should guide the exit and return of the new generations that enter the western world through diverse educational programs.

How to reference this article:

Micanquer Cuatín, William Orlando, "Siguiendo las huellas de los mayores: la educación propia para la defensa del territorio y la cultura", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. xix, núm. 49, (septiembre - diciembre), 2007, pp. 91-94.

Received: july  2007

Accepted: august  2007

|Abstract
= 205 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 178 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

William Orlando Micanquer Cuatín

Perteneciente al pueblo de Los Pastos, Resguardo de Muellamués, Guachucal, departamento de Nariño. Estudiante de Medicina Veterinaria y miembro del Programa de Admisión Especial (PAES) de la Universidad Nacional, Sede Bogotá.

References

Guzmán, Dumer Mamián, Geografía humana de Colombia, vol. 1, tomo 4, Bogotá, Instituto Colombiano de Cultura Hispánica, 1996.

Published

2009-04-17

How to Cite

Micanquer Cuatín, W. O. (2009). Following the foot-prints of the elders: self-education for the defense of territory and culture. Revista Educación Y Pedagogía, (49), 91–94. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6635