Current tendencies in higher education: world´s paths and those of the country

Authors

  • Bernardo Restrepo Gómez

Keywords:

Higher education, globalization, higher education quality, pedagogical changes, enterprising, research

Abstract

The article presents four transformations that agitate the higher education arena all over the world. It has particularly in Latin America and Colombia, in the last decades. These tendencies are related to: 1) the handling of the effects of globalization; 2) the quality phenomenon; 3) the pedagogical changes; 4) enterprising or entrepreneurship. Each of these factors is developed within its general meaning and its application to the Colombian case, making greater emphasis on the first two: globalization and the assurance of quality; in which the historical evolution is presented. The pedagogical changes and the research are exposed in a more schematic way, highlighting specific transformations that are being discussed, applied and experimented with.

How to reference this article:

Restrepo Gómez, Bernardo, "Tendencias actuales en la educación superior: rumbos del mundo y rumbos del país", Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 46, (septiembre-diciembre), 2006, pp. 79-90.

Received: october 2006

Accepted: november 2006

|Abstract
= 1002 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 432 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Bernardo Restrepo Gómez

Integrante del grupo de investigación Calidad de la Educación y Proyecto Educativo Institucional de la Facultad
de Educación de la Universidad de Antioquia. Magíster en Sociología de la Educación de la Universidad de
Wisconsin y Ph. D. en Investigación en Educación y Sistemas Instruccionales de la Universidad Estatal de la
Florida. Profesor de la Maestría en Educación de la Universidad de Antioquia y asesor de varias instituciones de
educación superior.

References

Alexander, P. y E. Judy, 1988, “The interaction of domain-specific and strategic Knowledge in academic performance”, Review of Educational Research, vol. 58, núm. 4, pp. 375-404.

Baron, J. y R. Sternberg, 1987, Teaching Thinking Skills, Nueva York, W. H. Freeman and Company.

Colombia, Ministerio de Educación Nacional, 1992, Ley 30 de Educación Superior, Bogotá, Ministerio de Educación Nacional.

Delors, J. et al., 1996, La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI, Madrid, Santillana, Unesco.

Derrick, L. C., 1999, “Globalization, knowdedge, education and training in the information age”, disponible en: UNESCO: http://www.unesco.org/webworld/infoethics2/eng/papers/paper 23,rtf, fecha de consulta: 25 de agosto de 2006.

Kuhen, L., 2003, “Respondiendo a la globalización de la educación en las Américas”, Civil Society Network for Public Education in the Ameritas (CSNPEA), Federación Magisterial de la Columbia Británica , [on line], disponible en www.vcn.ca/idea/lueh.htm, fecha de consulta: 25 de agosto de 2006.

Liddell, H., 1999, “The Franco-British Club for Higher Education and Training in Entrepreneurship. Speech of the former Minister for Energy and Competitiveness in Europe”, december 2/99. Lille, France, disponible en www.dti.gov.uk/ministers/archived/liddell021299.html, fecha de consulta: 25 de agosto de 2006.

Meller, P. , 2004, “Alternativas Futuras para la Universidad en el Siglo XXI”, Anales de la Universidad de Chile, 6a serie, núm. 16.

Monereo, C., 2006, “El paradigma del aprendizaje estratégico. Estado del arte de la investigación”, en: Escritos. Memorias del Congreso internacional de educación, investigación y formación docente, Universidad de Antioquia, Medellín, Artes y Letras, Ltda.

Monereo, C. et al., 2001, Estrategias de enseñanza y aprendizaje, Barcelona, Grao.

Otchet, A., 1998, Universidades virtuales, disponible en: www.unesco.org/courier/1998_10/sp/aprend/txt1.

Programa ALFA (Formación Académica en América Latina), [on line], disponible en: www.uns.edu.ar/secretarias/extension/coop%5CALFA.htm), fecha de consulta: 30 de agosto de 2006.

UGC, 2005, Promotion of KBE through Institutions of Higher Learning, [on line] disponible en www.ugc.ac.in/new_initiatives/kbe.html, fecha de consulta: 28 de agosto de 2006.

Unesco, 1998, Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción, París, Unesco.

Universia, 1999, Declaración de Bolonia. Reunión de ministros y de rectores de universidades de la Unión Europea, disponible en: Universidades.universia.es/fuentes.info/documentos/Bolonia.htm.

Universidad Autónoma de Yucatán (2004), Primera Reunión 6x4, seis profesiones en cuatro ejes. Una contribución de Ceneval y Columbus al espacio común en educación superior de Europa, América Latina y El Caribe, Mérida, Yucatán, México, disponible en: www.6*4uealc:org/docs/programa_reunion_Merida.pdf, fecha de consulta: 28 de agosto de 2006.

Published

2010-09-09

How to Cite

Restrepo Gómez, B. (2010). Current tendencies in higher education: world´s paths and those of the country. Revista Educación Y Pedagogía, 18(46), 79–90. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6886

Issue

Section

Artículos