Participation and construction of educational community: a research study on basic official education in Antioquia

Authors

  • Rodrigo Jaramillo Roldán
  • Luis Fernando Morales Duque
  • Augusto Zapata Gordon

Keywords:

School charter, participatory democracy, education in Antioquia

Abstract

Ln this paper the authors present the results of their assessment of the educational communities participation in the designing and implementation of school charters in the department of Antioquia. The study was aimed at identifying the level of educational communities' commitment and responsibility in the construction of educational charters, at recognizing the discussion forums and participation processes generated by educational institutions, and at analyzing the importance of participation in the improvement of educational quality. The study allowed educational communities to objectively analyze their school charters, carry out an assessment of the process followed and to strengthen educational process already in place. On the other hand, the description allowed the reconstruction of the object of study as a system of components, relationships, and structures from the voice of the actors. The conceptualization led to explanations and understanding of the described phenomenon, in order to interpret how participatory democracy was experienced during the construction of school charters. Likewise, the study sought to analyze how educational institutions in Antioquia have complied with legal mandates (General Educational Act, 1994; Political Constitution, and Decree 1860) during the last decade.

How to reference this article:

JARAMILLO ROLDÁN, Rodrigo; MORALES DUQUE, Luis Fernando y ZAPATA GORDON, Augusto, “Participación y construcción de los PEI en instituciones de educación básica en Antioquia”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XVI, Nº 38 (enero-abril), 2004, pp. 123-127.

Received: may 2004

Accepted: july 2004

|Abstract
= 721 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 790 veces|

Downloads

Author Biographies

Rodrigo Jaramillo Roldán

Profesor Facultad de Educación Universidad de Antioquia.

Luis Fernando Morales Duque

Licenciado en Educación Física y magister en sociología de la educación

Augusto Zapata Gordon

Licenciado en Educación Física y magister en sociología de la educación

References

COY A., María Elizabeth, 1995, “PEI. Proyecto de Transformación Educativa”, Revista Educación y Cultura, N.° 38, Bogotá, p. 14.

Bibliografía

ARRIETA, Margarita y otros, “Propuesta alternativa de un gobierno escolar como estrategia para el mejoramiento de la calidad educativa”,Tesis, Universidad de Antioquia- Universidad del Atlántico, 1996.

BAYONA, José Arnulfo, “La educación en el camino de la democracia”, Paidea, N.° 6, Bogotá, Instituto para el desarrollo de la democracia Luis Carlos Galán Sarmiento, 1998.

BERSTEIN, Basil, La educación no puede suplir las fallas de la sociedad, Cali, Univalle, 1983.

BRIONES, Guillermo, Preparación y evaluación de proyectos educativos. Curso de educación a distancia, Convenio Andrés Bello, Bogotá, s. ed„ 1995.

BUSTOS COBOS, Félix, Los proyectos pedagógicos y el PEI. Serie construye tu PEI. Lincamientos para las comunidades educativas, Bogotá, s. ed., 1995.

CAJAMARCA REY, Carlos Enrique, El centro docente como proyecto educativo institucional, Bogotá, Instituto Lumen Gentium, 1995.

CÁRDENAS, MIGUEL EDUARDO, Modernidad y sociedad política en Colombia, Bogotá, Fescol, 1993.

COLECTIVO DE EDUCADORES, Filodehambre, una experiencia popular de innovación educativa, Neiva, Escuela Popular Claretiana, 1987.

CONGRESO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA, Ley General de Educación 115, s.l., s. ed., Bogotá, febrero 8 de 1994.

CORPORACIÓN REGIÓN, Participación política y social de los jóvenes, Medellín, Pregón Ltda., 1997.

ESCUELA SUPERIOR DE ADMINISTRACIÓN PÚBLICA, REGIONAL ANTIOQUIACHOCÓ, Proyecto Educativo Institucional, Medellín, Escuela Superior de Administración Pública, 1996.

MEJIA J., Marco Raúl, “Construyendo una pedagogía de la negociación”, en: Seminario sobre currículo, Medellín, Universidad Luis Amigó, 1997.

__________, “La elaboración del PEI. Borrador de trabajo”, en: Seminario Internacional “Proyecto educativo institucional eje de la transíormación de la educación ”, Santiago de Cali,1.° a 3 de octubre, 1997.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL, Decreto 1860 reglamentario de la ley 115, s. 1.,s. ed., agosto de 1994.

MOCKUS, Antanas y otros, las fronteras de la escuela, Bogotá, Sociedad Colombiana de Pedagogía, 1995, p. 64.

ORDOÑEZ, Carlos y otros, Reflexión sobre los PEI, Bogotá, MEN, 1994.

PULIDO, María Cristina, El proyecto educativo institucional, elementos para la construcción

colectiva de una institución de calidad, Bogotá, Mesa redonda Magisterio, 1995, p. 126.

RODRIGUEZ, Abel, “Participación democrática y comunidad educativa”, Primer Congreso Internacional del PEI, Santiago de Cali, 1, 2 y 3 de octubre de 1997.

ROLDÁN BETANCUR, Antonio, Plan de desarrollo de Antioquia, 1989-1983, Medellín, 1989, pp. 1-18.

SECRETARÍA DE DESARROLLO COMUNITARIO. MUNICIPIO DE MEDELLÍN, Apuntes para el desarrollo comunitario. la participación, un proceso social, comunitario y ciudadano, Medellín, Microformas, 1999, p. 19.

WOODS, PETER, la escuela por dentro, la etnografía en la educación, Barcelona, Paidós, 1897, 213p.

ZUBIETA, V L., “Etnografía y política educativa”, Revista Colombiana de Educación, Bogotá, N.° 10, 1982.

Published

2010-10-12

How to Cite

Jaramillo Roldán, R., Morales Duque, L. F., & Zapata Gordon, A. (2010). Participation and construction of educational community: a research study on basic official education in Antioquia. Revista Educación Y Pedagogía, 16(38), 123–127. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7280