School coexistence guidebooks in Antioquia’s official education

Authors

  • Elizabeth Areiza Bedoya
  • Astrid Elena Cano Zapata
  • Rodrigo Jaramillo Roldán

Keywords:

Educational quality, School Charter, School Coexistence Guidebook, participatory democracy

Abstract

The main issues addressed in this paper stem from the analysis of the 1994 general education act and decree 1860 as they provide us with a legal framework to transform the educational landscape through the School Charter and the School Coexistence Guidebook. The systematic, coherent and democratic construction of the School Coexistence Guidebook is the first steppingstone to improve school environments and educational quality.

How to reference this article:

AREIZA BEDOYA, Elizabeth; CANO ZAPATA, Astrid Elena y JARAMILLO ROLDÁN, Rodrigo, “Los manuales de convivencia escolar en la educación oficial en Antioquia” Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, Vol. XVI Nº 38, (enero-abril), 2004, pp. 141-146.

Recibido: mayo 2004

Aceptado: junio 2004

|Abstract
= 590 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 473 veces|

Downloads

Author Biographies

Elizabeth Areiza Bedoya

Licenciada en Educación dificultades de aprendizaje y magister en sociología de la Educación.

Astrid Elena Cano Zapata

Licenciada de Educación, y Magister en Sociología de la Educación.

Rodrigo Jaramillo Roldán

Profesor Facultad de Educación de la Universidad de Antioquia, Magister en Sociología de la Educación.

References

AMAYA ALZATE, Jesús, Manual de Legislación Educativa, tomo 1, Medellín, Publicar Ltda., 1983.

CONSEJERÍA PRESIDENCIAL PARA LOS DERECHOS HUMANOS, Proyecto Educativo Institucional en Democracia y Derechos Humanos, Bogotá, 1997.

FECODE, Memorias Foro Nacional Ley General de la Educación, N.° 6, Serie Documentos, Bogotá, Fecode ediciones, 28 y 29 de noviembre de 1991.

HALCARTEGARAY, Alicia y otros, Educación para la convivencia en el ámbito escolar, Santiago de Chile, Corporación Universitaria Santiago de Chile, 1991.

HIGUITA, Carlos; BELTRAN D„ Iván y CASTRO, Iván, Lo que todo educador debe saber, 4.a ed., Medellín, Editorial Nuevo Horizonte, 1995.

MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL, Decreto 1860 de agosto 3 de 1994, Bogotá, 1994.

PÉREZ, Celso y FLORES, Gloria, “La aplicación de las normas y sus efectos en el estudiante”, Revista de Orientación Escolar, Bogotá, 1990.

PERSE, Sainjhon, “Violencia y socialización”, Nómadas, N.° 2, Bogotá, Fundación Universidad Central, (mar.), 1995.

SECRETARÍA DE EDUCACIÓN Y CULTURA. DEPARTAMENTO DE ANTIOQUIA, Conflictos, acuerdos, convivencia. Propuesta curricular para una pedagogía de la tolerancia en la convivencia escolar, Medellín, 1998.

TORO, José, Siete aprendizajes básicos para la educación en la convivencia social, Bogotá, 1998

VALENCIA, Francisco, El manual de convivencia, Bogotá, Cooperativa Editorial Magisterio, D. Vinni Editorial. 1998.

ZULETA, Estanislao, Colombia: violencia, democracia y derechos humanos, Bogotá, Editorial Altamir, 1991.

Published

2010-10-13

How to Cite

Areiza Bedoya, E., Cano Zapata, A. E., & Jaramillo Roldán, R. (2010). School coexistence guidebooks in Antioquia’s official education. Revista Educación Y Pedagogía, 16(38), 141–146. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/7283