Students’ and teachers’ communitarian and institutional participation: Discourse and practice

Authors

  • María de los Ángeles Sagastizábal
  • María Amelia Pidello

Keywords:

Participation, communitarian participation, institutional participation, school institutions, social representation.

Abstract

The goal of this article is to identify the social representation of “participating”, by highlighting the opinions of teachers and students at the high school and college levels, about their interest in participating and their actual involvement in communitarian and institutional matters. The coexistence of two types of representation was found: A traditional one, which is usually institutionalized and requested, and another one, socially unavoidable, which is not hierarchical, and is connected to knowledge.

 

|Abstract
= 276 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 701 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María de los Ángeles Sagastizábal

Anthropologist, specialist in Political Sociology and Doctor in History. Researcher at the National Council for Scientific and Technical Research (Conicet) and the Rosario Institute for Research in Educational Sciences (IRICE) Conicet-UNR (National University of Rosario).

María Amelia Pidello

Psychopedagogue. Conicet Doctoral Fellow, and researcher at IRICE, Conicet-UNR

References

Águila, Rafael del, 1996, “La participación política como generadora de educación cívica y gobernabilidad”, Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos Para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), núm. 12, “Educación y gobernabilidad democrática”, sep.-dic., Revista Iberoamericana de Educación, [en línea], disponible en: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie12a02.htm

Ayestarán, S., A. de Rosa, y D. Paez, 1987, “Representación social, procesos cognitivos y desarrollo de la cognición social”, en: Darío Páez et ál., Pensamiento,

individuo y sociedad. Cognición y representación social, Madrid, Fundamentos, pp. 16-19.

Díaz Bordenave, J., 1985, Participación y sociedad, Buenos Aires, Búsqueda.

García Delgado, D., 1998, Estado-Nación y globalización. Fortalezas y debilidades en el umbral del tercer milenio, Buenos Aires, Espasa Calpe Argentina S. A., Ariel.

Helming, S. y D. Steinwand, 2001, “Tomar las riendas del propio desarrollo. La teoría de la práctica y la práctica de la teoría”, en: R. Thiel, ed., Teoría del desarrollo. Nuevos enfoques y problemas, Caracas, Nueva Sociedad, pp. 51-58.

Hernández, E., 1994, “Elementos que facilitan o dificultan el surgimiento de un liderazgo comunitario”, en: M. Montero, coord., Psicología social comunitaria. Teoría, método y experiencia, Guadalajara, Ediciones de la Universidad de Guadalajara.

Jodelet, D., 1976, La representation sociale du corp, París, Cordes.

Luckamnn, T. y P. Berger, 1978, La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu.

Maxwell, Joseph A., 1996, Qualitative Reasearch Design. An interactive approach, Thousand Oaks, CA, Sage Publications.

Moscovici, S., 1986, Psicología social, tomo 2, Barcelona, Paidós.

Rossi Beati, B. y M. A. Sagastizábal, 2008, Del enseñar y el aprender. Observatorio sobre las representaciones sociales del alumno, la escuela y el docente, Rosario, Argentina, UNR.

Sagastizábal, M. A., C. Perlo y M. R. de la Riestra, 2008, Conceptos de participación implícito en las políticas públicas, Cuaderno del Seminario, Universidad Católica de Valparaíso, Vicerrectoría de Investigación y Estudios Avanzados, Semestre 1, vol. 3, pp. 113-134.

Sagastizábal, M. A., C. Perlo, M. R. de la Riestra y M. A. Pidello, 2008, “Estudio de los conceptos de participación implícitos en las prácticas sociales”, en: A. I. Heras y D. Burin, comp., Trabajo, desarrollo, diversidad: una investigación sobre políticas y metodologías de desarrollo local con acento en la generación de empleo, trabajo e ingresos, Buenos Aires, Fundación Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad (CICCUS), pp. 49-80.

Socarrás, E., 2004, “Participación, cultura y comunidad”, en: Cecilia Linares Fleites, Pedro Emilio Moras Puig y Bisel Rivero Baxter, comps., La participación. Diálogo y debate en el contexto cubano, La Habana, Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello, pp. 173-180.

Trabajo y Diversidad, [en línea], disponible en: http://www.trabajoydiversidad.com.ar/

Wenger, E., 1998, Communities of Practice, Nueva York, Cambridge University Press.

Published

2011-08-02

How to Cite

Sagastizábal, M. de los Ángeles, & Pidello, M. A. (2011). Students’ and teachers’ communitarian and institutional participation: Discourse and practice. Revista Educación Y Pedagogía, 22(58), 177–189. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9745