Students’ and teachers’ communitarian and institutional participation: Discourse and practice
Keywords:
Participation, communitarian participation, institutional participation, school institutions, social representation.Abstract
The goal of this article is to identify the social representation of “participating”, by highlighting the opinions of teachers and students at the high school and college levels, about their interest in participating and their actual involvement in communitarian and institutional matters. The coexistence of two types of representation was found: A traditional one, which is usually institutionalized and requested, and another one, socially unavoidable, which is not hierarchical, and is connected to knowledge.
Downloads
References
Águila, Rafael del, 1996, “La participación política como generadora de educación cívica y gobernabilidad”, Revista Iberoamericana de Educación, Organización de Estados Iberoamericanos Para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), núm. 12, “Educación y gobernabilidad democrática”, sep.-dic., Revista Iberoamericana de Educación, [en línea], disponible en: http://www.rieoei.org/oeivirt/rie12a02.htm
Ayestarán, S., A. de Rosa, y D. Paez, 1987, “Representación social, procesos cognitivos y desarrollo de la cognición social”, en: Darío Páez et ál., Pensamiento,
individuo y sociedad. Cognición y representación social, Madrid, Fundamentos, pp. 16-19.
Díaz Bordenave, J., 1985, Participación y sociedad, Buenos Aires, Búsqueda.
García Delgado, D., 1998, Estado-Nación y globalización. Fortalezas y debilidades en el umbral del tercer milenio, Buenos Aires, Espasa Calpe Argentina S. A., Ariel.
Helming, S. y D. Steinwand, 2001, “Tomar las riendas del propio desarrollo. La teoría de la práctica y la práctica de la teoría”, en: R. Thiel, ed., Teoría del desarrollo. Nuevos enfoques y problemas, Caracas, Nueva Sociedad, pp. 51-58.
Hernández, E., 1994, “Elementos que facilitan o dificultan el surgimiento de un liderazgo comunitario”, en: M. Montero, coord., Psicología social comunitaria. Teoría, método y experiencia, Guadalajara, Ediciones de la Universidad de Guadalajara.
Jodelet, D., 1976, La representation sociale du corp, París, Cordes.
Luckamnn, T. y P. Berger, 1978, La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu.
Maxwell, Joseph A., 1996, Qualitative Reasearch Design. An interactive approach, Thousand Oaks, CA, Sage Publications.
Moscovici, S., 1986, Psicología social, tomo 2, Barcelona, Paidós.
Rossi Beati, B. y M. A. Sagastizábal, 2008, Del enseñar y el aprender. Observatorio sobre las representaciones sociales del alumno, la escuela y el docente, Rosario, Argentina, UNR.
Sagastizábal, M. A., C. Perlo y M. R. de la Riestra, 2008, Conceptos de participación implícito en las políticas públicas, Cuaderno del Seminario, Universidad Católica de Valparaíso, Vicerrectoría de Investigación y Estudios Avanzados, Semestre 1, vol. 3, pp. 113-134.
Sagastizábal, M. A., C. Perlo, M. R. de la Riestra y M. A. Pidello, 2008, “Estudio de los conceptos de participación implícitos en las prácticas sociales”, en: A. I. Heras y D. Burin, comp., Trabajo, desarrollo, diversidad: una investigación sobre políticas y metodologías de desarrollo local con acento en la generación de empleo, trabajo e ingresos, Buenos Aires, Fundación Centro de Integración, Comunicación, Cultura y Sociedad (CICCUS), pp. 49-80.
Socarrás, E., 2004, “Participación, cultura y comunidad”, en: Cecilia Linares Fleites, Pedro Emilio Moras Puig y Bisel Rivero Baxter, comps., La participación. Diálogo y debate en el contexto cubano, La Habana, Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana Juan Marinello, pp. 173-180.
Trabajo y Diversidad, [en línea], disponible en: http://www.trabajoydiversidad.com.ar/
Wenger, E., 1998, Communities of Practice, Nueva York, Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional