Textbooks in Art Education. A formative editorial experience

Authors

  • Teresita Ospina Álvarez

Keywords:

Textbooks, art education, textbook publishers

Abstract

This article focuses on the editorial production of textbooks, understood as knowledge mediators that include contributions from areas such as pedagogy, artistic formation, design, composition, and illustration. From this perspective, textbooks are conceived as a structured whole that benefits the formation of both students and teachers.

How to reference this article:

Ospina Álvarez, Teresita, “El texto escolar de educación artística. Una experiencia editorial formativa”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 55, septiembre-diciembre, 2009, pp. 105-113.

Received: augusto 2009

Accepted: octuber 2009

|Abstract
= 531 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 102 veces|

Downloads

Author Biography

Teresita Ospina Álvarez

Doctora en Educación, Facultad de
Educación, Universidad de Antioquia.
Profesora de la Facultad de Educación,
de la misma universidad. Directora
del área de Investigación y Desarrollo
de Ediarte S. A. Co-investigadora
del Grupo de Investigación
Didáctica de la Educación Superior
(DIDES), Universidad de Antioquia.

References

Chile, Ministerio de Educación, 2009, “Política de textos escolares. Tu libro, tu apoyo”, Ministerio de Educación, [en línea], disponible en: http://portal.textosescolares.cl/imagen/File/pdf/folleto_politica.pdf

Ediarte S. A., 2006, La pedagogía artística y su importancia para la transición del preescolar a primero de primaria, Medellín, Ediarte S. A.

_, inédito, “Sugerencias metodológicas para docentes. Aprendamos con proyectos de arte”, Medellín, Ediarte S. A.

Palacio Mejía, Luz Victoria y Marta Luz Ramírez Franco, “Reflexiones sobre el texto escolar como dispositivo”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. X, núm. 21, (mayo-agosto), 1998, pp. 217-235.

Ramírez, Tulio, 2002a, “El blanco, el mestizo, el negro y el indio en las ilustraciones de los textos escolares de Educación Básica en Venezuela”, Revista Investigación y Postgrado, Caracas, vol. 17, núm. 1, pp. 47-82.

_, 2002b, “El texto escolar como objeto de reflexión e investigación”, Docencia Universitaria, Caracas, vol. 3, núm. 2, pp. 101-124.

Revista Educación y Pedagogía, “Manuales y textos escolares”, vol. XIII, núms. 29-30, enero-septiembre, 2001.

Romero Ibáñez, Pablo, 2006, “Las competencias en la educación artística y su importancia para la transformación del preescolar a primero”, en: La pedagogía artística y su importancia para la transición del preescolar a primero de primaria, Medellín, Ediarte S. A.

Runge Peña, Andrés Klaus; Juan David Piñeres y Alexánder Hincapié García, “Una mirada pedagógica a la relación entre imagen, imaginación y formación humana, tomando como ejemplo el Orbis sensualium pictus de Juan Amós Comenio”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XIX, núm. 47, enero-abril, 2007, pp. 71-90.

Published

2011-08-03

How to Cite

Ospina Álvarez, T. (2011). Textbooks in Art Education. A formative editorial experience. Revista Educación Y Pedagogía, 21(55), 105–113. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9760

Most read articles by the same author(s)