Demographic dimensions of social exclusion surmounting
Keywords:
School transformation, urban transformation, social inclusion, social exclusion, Includ-ED Project, contract of dialogic inclusion, Critical Communicative Methodology, integrated approach, sustainabilityAbstract
This article describes an example of application of strategies that contribute to overcoming social exclusion within the territory, specifically in two outlying neighborhoods of a Spanish province’s capital city, in a scale that goes from the school milieu up to the proposal of urban transformation. This experience narrates how the implementation of educative activities that have been successful in overcoming social exclusion at an educative center in a city´s degraded area has had repercussions in the territory, so that it has made it possible to integrate educative transformation and urban regeneration from an integrated approach of sustainable development. From the successful performances identified in the European research project Includ-ED, a participative method has been developed, based on the contract of dialogic inclusion, in order to advance jointly and collectively towards social inclusion.
Downloads
References
Brundtlandt, G. H., 1987, Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future, Published as Annex to General Assembly document A/42/427, Development and InternationalCo-operation: Environment August 2.
Carcelén, Dolores, “Albacete. Los profesores del Colegio San Juan piden protección”, Laverdad.es, [en línea], disponible en: http://www.laverdad.es/albacete/pg060308/prensa/noticias/Albacete/200603/08/ALB-REG-334.html, consulta: 1 de diciembre de 2009.
Centro Especial de Investigación en Teorías y Prácticas Superadoras de Desigualdades (CREA), Universidad de Barcelona, 2001-2004b, Workaló. The Creation of New Occupational Patterns for Cultural Minorities. The Gypsy Case. Research and Technology Development. 5th Framework Program. XII General Direction. European Commission.
España, Dirección General de Coordinación y Política Educativa, 2006, Resoluciones, Resolución por la que se autoriza el programa de acogida y de integración de alumnos inmigrantes y se dictan instrucciones para su desarrollo, Zaragoza, junio de 2006, Educaragón, [en línea], disponible en:
http://www.educaragon.org/files/RESOLUCION_TutoresAcogida06.DOC, consulta: 1.º de diciembre de 2009.
España, Documento Oficial de Castilla La Mancha (DOCM), 2006a, 6 de junio, Decreto 7/2006, de la Dirección General de Coordinación y Política Educativa, 119.
_, 2006b, Junio, 10. Resolución de 14 de junio de 2006, de la Dirección General de Coordinación y Política Educativa, 123.
_, 2006c, Junio, 15. Resolución de 15 de junio de 2006, de la Dirección General de Coordinación y Política Educativa, 126.
Europa Press - Castilla La Mancha, 2003, “El Plan de Intervención Social de los barrios de La Estrella y La Milagrosa de Albacete obtiene sus primeros resultados”, SID Servicio de Información sobre Discapacidad, [en línea], 12 de agosto de 2003, disponible en: http://sid.usal.es/noticias/discapacidad/13542/1-1/el-plan-de-intervencion-social-de-los-barrios-dela-estrella-y-la-milagrosa-de-albacete-obtienesus-primeros-resultados.aspx, consulta: 1.° de diciembre de 2009.
European Commission, 2008, “Regional Policy. Urban II. Boosting depressed urban areas”, European Commission, [en línea], disponible en: http://ec.europa.eu/regional_policy/urban2/index_
en.htm, consulta: 1.° de diciembre de 2009.
Flecha, R., 2008, “Dialogic learning: Educational proposals validated by the international scientific community and aiming towards the school success of all pupils”, Conferencia realizada el 8 de octubre en el marco del Cluster “Access and Social Inclusion in Lifelong Learning. Measures to Address Diversity in the Basque Country”, Bilbao.
Gómez, J., A. Latorre, M., Sánchez y R. Flecha, 2006, Metodología comunicativa crítica, Barcelona, El Roure.
Mickelson, R. y D. Heath, 1999, “The effects of segregation on African American high school seniors’ academic achievement”, Journal of Negro Education, vol. 68, núm. 4, pp. 566-586.
Orfield, G., 2001, Schools More Separate: Consequences of a Decade of Resegregation, Cambridge, MA, Harvard Civil Rights Project.
Padrón Continuo de la población española. (Diversos años) INE, Censo de la Población española. 2011.
Tate, W. F., G. Ladson-Billings y C. A. Grant, 1993, “The Brown decision revisited: Mathematizing a social problem”, Educational Policy, vol. 7, núm. 3, pp. 255-275.
Urbact, s. f., [en línea], disponible en: http://urbact.eu/
VVAA., 2007, “Carta de Leipzig sobre ciudades europeas sostenibles”, Revista Ciudad y Territorio: Estudios Territoriales, Madrid, Ministerio de la Vivienda, núms. 152-153, pp. 571-579.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional