A conceptual proposal for research on education for citizenship

Authors

  • Antoni Santisteban Fernández
  • Joan Pagès Blanch

Keywords:

Education for citizenship, political education, political thoughts

Abstract

This article presents the findings of a research project about the political thoughts of Spanish youth at the time of finishing their compulsory education (the age of 16). It also shows the conceptual proposal from which those ideas were analyzed. This conceptual proposal is the framework in which the findings were interpreted and practical intervention was carried out. This investigation makes part of the current debates on the importance of educating the young for citizenship.

How to reference this article:

Santisteban Fernández, Antoni y Joan Pagès Blanch, “Una propuesta conceptual para la investigación en educación para la ciudadanía”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. 21, núm. 53, enero-abril, 2009, pp. 15-31.

Received: september 2008

Accepted:  febrary 2009

|Abstract
= 471 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 190 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antoni Santisteban Fernández

Catedrático de Universidad en Didáctica
de las Ciencias Sociales, Director
del Programa de Doctorado: DIDACTICA
DE LAS CIENCIAS SOCIALES
Y DEL PATRIMONIO del Departamento
de Didáctica de las Ciencias
Sociales de la Universidad de Barcelona.

Joan Pagès Blanch

Catedrático Didáctica de las Ciencias
Sociales, Universidad Autónoma de
Barcelona.

References

Arendt, H., 1997, ¿Qué es la política? Barcelona, Paidós, Instituto de Ciencias de la Educación. Universidad Autónoma de Barcelona.

Audigier, F. y G. Lagelée, 1996, Education civique et initiation juridique dans les collèges, París, INRP.

Audigier, F., 2000, Basic concepts and Core Competencies for Education for Democratic Citizenship, DGIV/EDU/ CIT, 23, Estrarburgo, Consejo de Europa.

Bilbeny, N., 1998, Política sin Estado, Barcelona, Ariel.

Camps, V., 1993, Paradojas del individualismo, Barcelona, Crítica.

Cortina, A., 1997, Ciudadanos del mundo. Hacia una teoría de la ciudadanía, Madrid, Alianza.

Eurydice, 2005, La educación para la ciudadanía en el contexto escolar europeo, Bruselas, Comisión Europea.

Fukuda-Parr, S., dir., 2002, Informe sobre el desarrollo humano 2002. Profundizar la democracia en un mundo fragmentado, Nueva York, Programa de las Naciones Unidas para el desarrollo (PNUD), Mundi-Prensa Libros.

Hébert, Y. M., 2002, Citizenship Education Research Network. Evolution Report, marzo de 1998-julio de 2002, Universidad de Calgari.

Instituto de la Juventud de España (Injuve), 2006, La juventud en cifras. Valores y actitudes, Madrid, Instituto de la Juventud de España, Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Kerr, D., 2002a, ““An Historic Shift in Policy, or a Blind Leap of Faith”: the Work of the Citizenship Advisory Group in England”, The International Journal of Social Education, vol. 17, núm. 1, pp. 81-92. 33-48

_, 2002b, “Citizenship Education: an International Comparasion across Sixteen Countries”, The International Journal of Social Education, vol. 17, núm. 1,pp. 1-15.

_, 2002c, “Introduction”, CIDREE-SICI, 2002, Raising the effectiveness of Citizenship Education, The perspectives of curriculum developers school inspectors and researchers, Workshop, Brussels, Belgium, 30-31 may, 14-22

Lilletun, J., 2000, “Le rôle de l’histoire à l’école: une optique norvégienne”, en: Conseil de L’europe, Détournements de l’histoire, Symposium “Face aux détournements de l’histoire”, Oslo, 28 a30 de junio de 1999, Strasbourg, Editions du Conseil de l’Europe, pp. 115-120.

Moroz, W., 1996, “Social studies: The vehicle for civics and citizenship education?”, Curriculum Perspectives, vol. 16, núm. 1, pp. 62-65.

Oller, M. y J. Pagès, 2007, “La visión de los adolescentes sobre el derecho, la justicia y la ley”, Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, núm. 53, pp. 73-85.

O’Shea, K., 2003, Educación para la ciudadanía (2001-2004), Desarrollar una comprensión compartida. Glosario de términos de la educación para la ciudadanía democrática, DGIV/EDU/CIT, 29, Estrarburgo, Consejo de Europa.

Pagès, J. y M. Oller, 2007, “Las representaciones sociales del derecho, la justicia y la ley de un grupo de adolescentes catalanes de 4.o de ESO”, Enseñanza de las Ciencias Sociales, núm. 6, pp. 3-19.

Pagès, J. y Santisteban, A., 1994, Democràcia i participació, Barcelona, Eumo.

Santisteban, A. y J. Pagès, 2007a, “La educación democrática de la ciudadanía: una propuesta conceptual”, en: R. M. Ávila, R. López Atxurra y E. Fernández de Larrea, Las competencias profesionales para la enseñanza-aprendizaje de la ciencias sociales ante el reto europeo y la globalización, Bilbao, Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales, Universidad del País Vasco,pp. 353-367.

_, coords., 2007b, “Educación para la ciudadanía”, en: Wolters Kluwer, “Guías para Educación Secundaria Obligatoria”, Guías enseñanzas medias, [en línea], disponible en: http://www.guiasensenanzasmedias.es/materiaESO.asp?materia=ciuda

Sears, A., 1994, “Social studies as citizenship education in English Canada: A review of research”, Theory and Research in Social Education, vol. 22, núm. 1, pp. 6-43.

Torney-Purta, J., J. Schwille y J., Amadeo, ed., 1999, Civic Education across Countries: Twenty-four Case Studies from the IEA Civic Education Project, Amsterdam, The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Torney-Purta, J., R. Lehmann, H. Oswald y W. Schultz, 2001, Citizenship and Education in Twentyeight Countries. Civic Knowledge and Engagement at Age Fourteen, Amsterdam, The International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Velde, P. y J. J. Cogan, 2002, “Civics education pedagogy and assessment in the Pacific Rim: six cases”, The International Journal of Social Education, vol. 17, núm. 1, pp. 16-30.

Published

2011-08-10

How to Cite

Fernández, A. S., & Pagès Blanch, J. (2011). A conceptual proposal for research on education for citizenship. Revista Educación Y Pedagogía, 21(53), 15–31. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9830