Youth cultures and pedagogy: new questions for schools
Keywords:
Culturas juveniles, pedagogía, educación y comunicación, ciberculturaAbstract
This paper intends to address the complexities that become apparent in the pedagogical arena, as reflection on youth cultures and pedagogy is emerging. It combines works by Mariano Narodowski, Jesús Martín-Barbero and Lluis Duch, in order to promote a dialog between pedagogy's intellectual side and the communication and culture sides, joining multiple perspectives from different fields of knowledge.
How to reference this article:
Rosales Cárdenas, Otto y Germán Antonio Arellano, “Culturas juveniles, comunicación y pedagogía: nuevos interrogantes a la escuela”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XX, núm. 50, (enero-abril), 2008, pp. 71-79.
Received: october 2007
Accepted: november2007
Downloads
References
Duch, Ll, 2004, Estaciones del laberinto. Ensayos de antropología, Barcelona, Herder.
_, 1997, La educación y la crisis de la modernidad, Barcelona, Paidós.
Huergo J. y María Belén Fernández, 1999, Cultura escolar, cultura mediática / intersecciones, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.
Martín-Barbero, J. M., 2002, “Jóvenes: comunicación e identidad”, Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), Pensar Iberoamérica. Revista de Cultura, disponible en: http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric00a03.htm
_, 2003a, La educación desde la comunicación, Bogotá, Norma.
_, 2003b, “Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades”, Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, núm. 32, may-ago.
Melich, J. C., 2002, Filosofía de la finitud, Barcelona, Herder.
Narodowski, M., 2005, “Destinos de la infancia y de los educadores: hiper y desrealización”, en: Antonio Arellano D., comp., La educación en tiempos inciertos, Barcelona, Antrhopos.
Rueda, R., 2004, “Tecnocultura y sujeto cyborg: esbozos de una tecnopolítica educativa”, Nómadas, Bogotá, núm. 21.
_, 2006, “Tecnologías y escuela”, en: La razón técnica desafía a la razón escolar, Buenos Aires, Noveduc
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional