Youth cultures and pedagogy: new questions for schools

Authors

  • Otto Rosales Cárdenas
  • Germán Antonio Arellano Duque

Keywords:

Culturas juveniles, pedagogía, educación y comunicación, cibercultura

Abstract

This paper intends to address the complexities that become apparent in the pedagogical arena, as reflection on youth cultures and pedagogy is emerging. It combines works by Mariano Narodowski, Jesús Martín-Barbero and Lluis Duch, in order to promote a dialog between pedagogy's intellectual side and the communication and culture sides, joining multiple perspectives from different fields of knowledge.

How to reference this article:

Rosales Cárdenas, Otto y Germán Antonio Arellano, “Culturas juveniles, comunicación y pedagogía: nuevos interrogantes a la escuela”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XX, núm. 50, (enero-abril), 2008, pp. 71-79.

Received: october 2007

Accepted:  november2007

|Abstract
= 345 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 154 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Otto Rosales Cárdenas

Profesor de la Universidad de Los Andes, Tachira. Grupo de Investigación Greco.

Germán Antonio Arellano Duque

Profesor de la Universidad de los Andes, Táchira (Venezuela). Grupio de investigación Greco.

References

Duch, Ll, 2004, Estaciones del laberinto. Ensayos de antropología, Barcelona, Herder.

_, 1997, La educación y la crisis de la modernidad, Barcelona, Paidós.

Huergo J. y María Belén Fernández, 1999, Cultura escolar, cultura mediática / intersecciones, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional.

Martín-Barbero, J. M., 2002, “Jóvenes: comunicación e identidad”, Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), Pensar Iberoamérica. Revista de Cultura, disponible en: http://www.oei.es/pensariberoamerica/ric00a03.htm

_, 2003a, La educación desde la comunicación, Bogotá, Norma.

_, 2003b, “Saberes hoy: diseminaciones, competencias y transversalidades”, Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, núm. 32, may-ago.

Melich, J. C., 2002, Filosofía de la finitud, Barcelona, Herder.

Narodowski, M., 2005, “Destinos de la infancia y de los educadores: hiper y desrealización”, en: Antonio Arellano D., comp., La educación en tiempos inciertos, Barcelona, Antrhopos.

Rueda, R., 2004, “Tecnocultura y sujeto cyborg: esbozos de una tecnopolítica educativa”, Nómadas, Bogotá, núm. 21.

_, 2006, “Tecnologías y escuela”, en: La razón técnica desafía a la razón escolar, Buenos Aires, Noveduc

Published

2011-08-13

How to Cite

Rosales Cárdenas, O., & Arellano Duque, G. A. (2011). Youth cultures and pedagogy: new questions for schools. Revista Educación Y Pedagogía, 21(50), 71–79. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/9940