The conept magnitud as founding of the measuring process. the quatifying of stages of movement and its changes

Authors

  • Ángel Enrique Romero Chacón
  • Olga Luz Dary Rodríguez Rodríguez

Keywords:

Teaching of physics, measuring in physics, extensive and intensive magnitudes, quantity of movement

Abstract

This text examines the rules that satisfy all physical property to be considered magnitude, making emphasis on the construction of phenomenology for its conceptualization and formalization. Highlighting the differences of their measuring processes two kinds of physical magnitudes were identified: extensive and intensive. Finally, a procedure to identify and quantify the velocity as the intensive magnitude that surrenders the state of movement of a system and proposes a way for the construction of the concept quantity of movement and its preservation, is analyzed.

How to reference this article:

ROMERO CHACÓN, Ángel Enrique y RODRÍGUEZ RODRÍGUEZ, Olga Luz Dary, “El concepto magnitud como fundamento del proceso de medición. La cuantificación de los estados de movimiento y sus cambios”, Revista Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVII, núm. 43, (septiembre-diciembre), 2005, pp. 127-140.

Received: september 2005

Accepted: december2005

|Abstract
= 1356 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 331 veces|

Downloads

Author Biographies

Ángel Enrique Romero Chacón

Magíster en Docencia de la Física. Profesor de la Facultad de Educación, Universidad de Antioquia

Olga Luz Dary Rodríguez Rodríguez

Magíster en Docencia de la Física. Profesora de la Facultad de Educación, Universidad de Antioquia

References

ARONS, A. B., 1997, Teaching Introductory Physics, Nueva York, John Wiley & Sons, 1997.

AYALA, M. M. et al., 2001, Cuadernos de mecánica N.° 1., Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, Departamento de Física, Preimpreso.

CAMPBELL, Norman, 1994 [1921], “Medición”, en: NEWMAN, J., ed., Sigma: el mundo de las matemáticas, tomo 5, Barcelona, Grijalbo.

CASTRO MARTÍNEZ, E. et al., 1997, “Sistemas de representación y aprendizaje de estructuras numéricas”, Enseñanza de las ciencias, vol. 15, núm. 3, pp. 361-371.

DE LA TORRE, A., 1997, Anotaciones a una lectura de Arquímedes, Medellín, Editorial Universidad de Antioquia.

FERNÁNDEZ DE TRONCONIZ, A., 1985, Análisis algebraico, Bilbao, España, Talleres Gráficos Ondorica.

GUIDONI, P. et al., 1987, Guardare per sistemi, guardare per variabili, Torino, Emme Edizioni, 1987.

HERRMANN, F. y SCHUBART, M., 1989, “Measuring Momentum without the use of p= mv in a Demostration Experiment”, Am. J. Phys., vol. 57, núm. 9, sep., pp. 858-859.

LESH, R., 1997, “Matematización: la necesidad ‘real’ de la fluidez en las representaciones”, Enseñanza de las ciencias, vol. 15, núm. 3, pp. 377-391.

MACH, E., 1948 [1926], Conocimiento y error, Buenos Aires, Espasa-Calpe.

NEWTON, Isaac, 1969 [1669], “Una escala de grados de calor”, en: MAGGIE, W. F., ed., A Source Book in Physics, Cambridge, Harvard University Press.

PATY, Michel, 1994, “Le caractère historique de l’adéquation des mathématiques à la physique”, en : GARMA, Santiago; FLAMENT, Dominique y NAVARRO, Víctor, eds., Contra los titanes de la rutina.- Contre les titans de la routine, Madrid, Comunidad de Madrid / CSIC, pp. 401-428.

ROSENQUIST, M. y MCDERMOTT, L., 1987, “A conceptual approach to teaching kinematic”, Am. J. Phys., vol. 55, núm. 5, may., pp. 407-415.

ROMERO, A. et al., 2002, La matematización de los fenómenos físicos: el caso de los fenómenos mecánicos y térmicos. Análisis conceptuales y elementos para propuestas didácticas. Informe de investigación, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, CIEP, Escuela

Normal Superior María Auxiliadora.

WARTOFSKY, Marx, 1973, Introducción a la filosofía de la ciencia, tomo 1, Madrid, Alianza, 1973.

Published

2009-04-28

How to Cite

Romero Chacón, Ángel E., & Rodríguez Rodríguez, O. L. D. (2009). The conept magnitud as founding of the measuring process. the quatifying of stages of movement and its changes. Revista Educación Y Pedagogía, 17(43), 125–140. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/6058

Most read articles by the same author(s)