Siegfried Kracauer and the Emerging Mass Culture

Authors

  • Simón Domínguez Universidad de Antioquia

Keywords:

Mass culture, spectacle, cinema, personality, authoritarianism

Abstract

20th century begins with a great turbulence. In The Weimar Republic, Siegfried Kracauer glimpses it like no other, from a change in taste, of a new subject that emerges and appropiates himself of the reigning confusión: the mass. Massive spectacle and cinema make an aesthetization of the serial, prevailing logics, and instrumental rationality extends itself to the sphere of the quotidian in that cultural consumption. This paper pretends to present the developments and procedures of Kracauer in order to show the social state of his present, novelty and contradiction.

|Abstract
= 160 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 129 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Simón Domínguez, Universidad de Antioquia

Institute of Philosophy

References

Adorno, T., & Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Adorno, T. (1987). Minima Moralia. Madrid: Taurus.

_________. (2008). Aldous Huxley y la utopía. En: Crítica de la cultura y sociedad I. (pp. 85-107). Madrid: Akal.

Kracauer, S. (1995). De Caligari a Hitler. Una historia psicológica del cine alemán. Barcelona: Paidós.

________. (2006). Las pequeñas dependientas van al cine. En: Estética sin territorio. (pp. 231-250). Murcia: Colegio de Aparejadores y Arquitectos Técnicos de la Región de Murcia.

________. (2008). El ornamento de la masa. En La fotografía y otros ensayos. (pp. 51-65). Barcelona: Gedisa.

Marcuse, H. (1999). Acerca del carácter afirmativo de la cultura. En: Cultura y Sociedad (pp. 45-78). Buenos Aires: Sur.

Published

2015-04-27

How to Cite

Domínguez, S. . (2015). Siegfried Kracauer and the Emerging Mass Culture. Versiones. Philosophy’s Journal, 2(6), 76–84. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/versiones/article/view/22536