The Role of Humanities in Higher Education of Colombia face to Global Economic Imperatives of Innovation, Development and Investigation

Authors

  • Óscar Daladier Osorio University of Antioquia

Keywords:

higher education, humanities, innovation, economic development, Colombian university

Abstract

In this paper I argue that the concept of innovation currently adopted by the universities of Colombia becomes a regulatory mechanism which determines how teaching, investigation, methods and social uses of sciences must be understood. First, I will describe the possible link between the concept of innovation and the current dynamics of the capitalist system. Second, I will propose how such discourses about innovation and development become both ways of justification of status quo and control instances derived from it. Ultimately, I will draw some reflections about the role that the universities must play from Foucault’s concepts such as The Care of the Self and the Attitude of Modernity.

|Abstract
= 169 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 123 veces|

Downloads

References

Castro, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Razón de Estado, liberalismo y neoliberalismo en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

CESU (2014). Propuesta de política pública para la excelencia de la educación superior en Colombia en el escenario de la paz.

Cortés, F. (2014). La ruta social de la razón. Ensayo sobre la universidad. Medellín: Grafoprint Ltda.

Ferrari, C. & Contreras, N. (2008). Universidades en América Latina. Sugerencias para su modernización. Nueva Sociedad, No. 218. Recuperado de: http://nuso.org/media/articles/downloads/3569_1.pdf.

Foucault, M. (2008). Nacimiento de la biopolítica. Buenos aires: Fondo de cultura económica.

________. ¿Qué es la ilustración? Traducción y notas de Antonio Campillo. Recuperado de: http://www.ram-wan.net/restrepo/diferencia/que%20es%20la%20ilustracion--foucault.pdf.

Giraldo,R. (2011).Modernidad y parrhesía. Michel Foucault y la cuestión de la resistencia como éthos. Revista Estudios de Filosofía (44):137-147.

Montoya, O. (2004). Schumpeter, Innovación y Determinismo Tecnológico. Scientia et Technica Año X, 25: 209-213.

OCDE (2014). Estudios de la OCDE de las Políticas de Innovación: Colombia. Resumen ejecutivo.

Patiño, P. (2014). Elementos de contexto para un sistema de ciencia e innovación en la Universidad de Antioquia, manuscrito.

S. A. (2014). Proyecto de Ley para la creación de universidades de investigación en Colombia. Ideas generales para proponer un Proyecto de Ley que garantice un apropiado funcionamiento a largo plazo de las universidades y de la investigación científica pública en Colombia, documento borrador.

Saldarriaga, A. (2012). Anotaciones a “¿Para qué aún filosofía?”, de T. W. Adorno. Versiones 2°época,1:11-20.

Sánchez, D. (2005). Capitalismo, desarrollo y Estado. Una Revisión crítica de la teoría del Estado de Schumpeter. Revista de Economía Institucional, 7(13): 81-100.

Soto, G. (2007). Filosofía Medieval. Bogotá: San Pablo.

Universidad Pedagógica Nacional -Licenciatura en Filosofía- (2014). Manifiesto contra el asesinato de la filosofía en Colombia, manuscrito.

UNESCO (2005). Hacia las sociedades del conocimiento. Informe mundial de la UNESCO. Ediciones UNESCO. ©UNESCO. Recuperado de: http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001419/141908s.pdf.

Valencia de Lara, P., & Patlán, J. (2011).El empresario innovador y su relación con el desarrollo económico. TEC Empresarial, 5(3): 21-27.

Veiga, L. (2001). Innovación y competitividad. En: Revista de antiguos alumnos del IEEM. 4(13): 58-68.

Published

2015-07-29

How to Cite

Daladier Osorio, Óscar. (2015). The Role of Humanities in Higher Education of Colombia face to Global Economic Imperatives of Innovation, Development and Investigation. Versiones. Philosophy’s Journal, (7), 67–85. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/versiones/article/view/23586

Issue

Section

Artículos