Values education through sports practice

Authors

  • Hernán de Jesús Marín Galvis University of Antioquia

Keywords:

Sport, values, training

Abstract

Sport is a complex social practice, which involves both positive and negative aspects, depending on the intentions of those who promote or practice it. It can be a means contrary to the ideal of Culture insofar as it damages the social bond, as occurs with the manifestations of violence on the part of players or spectators; or it can represent the worst example for young people, when corruption is evident in it; or when it is used as a means for social alienation and the manipulation of the masses.

In this essay we will focus on the positive aspects, favoring the social bond, and therefore of the Culture, through the promotion of sports practice with a formative approach

|Abstract
= 460 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1562 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hernán de Jesús Marín Galvis, University of Antioquia

Degree in Physical Education, Specialist in Sports Training, Professor at the University of Antioquia (Colombia)

References

Marquinez Argote, Germán;) GonzálezÁlvarez, Luis José; Rodríguez Albarracín, Eudoro. El hombre latinoamericano y sus valores. Bogotá: Nueva América, 1991.

Anton García, Juan Lorenzo. Entrenamiento deportivo en edad escolar. Bases de aplicación (2ª ed.).España: Instituto Andaluz del Deporte, 1995.

Giménez Fuentes Guerra, Francisco Javier. Fundamentos básicos de la iniciación deportiva en la escuela. España: Wanceulen Editorial Deportiva, 2000.

Blázquez Sánchez, Domingo. La iniciación deportiva yel deporte escolar(2ª ed.).España: Inde Publicaciones, 1998.

Orts Delgado, Francisco J.; Brotons, José Manuel; Puchalt, José Manuel; Desamparados Villaplana; Muñoz, María Carmen. Programación en la iniciación deportiva: paradigma investigación-acción. España: Ayuntamiento de Valencia, 1999.

Blázquez Sánchez, Domingo. Iniciación a los deportes de equipo. Del juego al deporte: de los 6 a los 10 años.Barcelona: Ediciones Martínez Roca, 1986.

Hernández Moreno, José; Castro Nuñez, Ulises; Cruz Cabrera, Heriberto; Gil Sánchez, Guillermo; Guerra Brito, Guzmán; Quiroga Escudero, Miriam; Rodríguez Ribas, Juan Pedro. La iniciación a los deportes desde su estructura y dinámica: aplicacióna la educaciónfísicaescolar y al entrenamiento deportivo. España: Inde Publicaciones, 2000.

Velázquez Callado, Carlos. Aprendizaje cooperativo en educación física: fundamentos y aplicaciones prácticas. Barcelona: Inde Publicaciones, 2010.

Moreno Murcia, Juan Antonio; Rodríguez García, Pedro Luis. Aprendizaje deportivo.Murcia: Universidad de Murcia, 1996.

Fuste Masuet, Xavier. Juegos de iniciación a los deportes colectivos(5ª ed.).España: Paidotribo, 2007.

Joynson, Cyril. Juegos deportivos: iniciaciónescolar al deporte. Barcelona: Hispano Europea, 1973.

Gutiérrez Sanmartín, Melchor; Carratala Deval, Vicente; Guzmán Lujan, José Francisco; Pablos Abella, Carlos. Objetivos y manifestación de valores sociales y personalesen el deporte juvenil según deportistas, padres, entrenadores y gestores. Apunts:

Prat Grau, María; Soler Prat, Susanna. Actitudes valores y normas en la educación física y el deporte: reflexiones y propuestas didácticas. Barcelona: Inde, 2003.

Rodríguez Díaz, Álvaro. El deporte en la construcción del espacio social. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas, 2008.

Santamaría Rodríguez, Carlos. Por una educación física de compromiso. Kinesis: Revista de las Ciencias del Deporte, la Educación Física y la Recreación, 05: 15-17.

Hurtado Herrera, Deibar René. La educación física y el deporte: medios pedagógicos fundamentales para educar valores. Kinesis: Revista de las Ciencias del Deporte, la EducaciónFísica y la Recreación, 24:38-43.

Ramos Ramos, Valentina. Alternativa y necesidad de formación de valores en el deportista. Acción: Revista Cubana de la Cultura Física, 2005, 2:41-45.

During, Bertrand. El deporte, la accióny las razones. Revista Ciencias de la Actividad Física, 2006, 14(27-28):19-30.

Jo Brendemier, Brenda; Shlields, David. Valores y violencia en el deporte de hoy. Kinesis: Revista de las Ciencias del Deporte, la EducaciónFísica y la Recreación, 1:33-36.

Velázquez Callado, Carlos. Educación física para la paz: de la teoría a la práctica diaria. Buenos Aires: Miño y Dávila Editores, 2006.

Published

2013-05-24

How to Cite

Marín Galvis, H. de J. (2013). Values education through sports practice. VIREF Revista De Educación Física, 1(1), 30–33. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15327

Issue

Section

Ensayo