Pierre de Coubertin and his pedagogical idea about sport and Olympism

Authors

  • Didier Fernando Gaviria Cortés University of Antioquia

Keywords:

Olispims, pedagogy, sport, Pierre de Coubertin

Abstract

The changes experienced by the population in the nineteenth century in all areas of life, and educational, social, economic and political knowledge led to Olympism being a manifestation of cultural and sports development. Revolutions of this type take place at the time, industrial revolutions, bourgeois revolutions, the labor movement, the emergence of currents of thought such as absolute idealism, dialectical materialism, nihilism and nationalism.

|Abstract
= 1056 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 4352 veces|

Downloads

Author Biography

Didier Fernando Gaviria Cortés, University of Antioquia

Degree in physical education; Physical Activity and Health Specialist; Master in Collective Health; Master in Innovation, Evaluation and Quality in Physical Education; PhD candidate in Physical Activity and Sports Sciences, (Autonomous University of Madrid); Professor at the Institute of Physical Education of the University of Antioquia.

References

Buitrón C, Del Riego C. Citius, Altius, Fortius. Las Olimpiadas y sus Mitos. León: Everest, S.A., 2004.

Betancor M, Almeida A. Pierre de Coubertin.El mensaje educativo del olimpismo moderno. VEGETA,2001-2002, 6:81-96.

Solar L. Pierre de Coubertin,la dimensión pedagógica. La aportación del movimiento olímpico a las pedagogías corporales. Madrid: Editorial Gymnos, 2003

Durántez C. El Movimiento Olimpico moderno y su filosofía. El Ideario,2004.Internet

Müller N, Poyan E. Olimpismo y "Deporte para Todos". Internet

Müller N. Educación olímpica.Lección universitaria olímpica,2004.Internet

Binder D. Olimpismo en las escuelas: la Educación Olímpica como centro en la educación de valores. Lección Universitaria Olímpica,2005.Internet

Comité Olímpico Internacional. Carta Olímpica,2003.Internet

HernándezJ, Velásquez R. La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia, 1996.

Gorroño M. Las primeras ediciones de los juegos olímpicos: Coubertin y sus circunstancias. En:F García, B Hernández(eds.).Incorpore sano. El deporte en la antigüedady la creación del moderno olimpismo(pp. 247-283). Madrid: Delegación de Madrid de la Sociedad de Estudios Clásicos, 2005.

Gómez A. Deporte y moral: los valores educativos del deporte escolar. Lecturas EF Deportes, Revista Digital, 2001,31(1-2).

Gaviria D, Arboleda V. La prácticadeportiva escenario para la convivencia y la salud. En B. Chaverra (ed.), uego y deporte refle iones conceptuales hacia la inclusión(pp. - ). edellín: unámbulos Editores, 2009.

inisterio de Educación y Ciencia. Real Decreto1513/2006, por el que se establecen las ense anzas mínimas de la Educación primaria.España: El Ministerio.

Ministerio de Educación y Ciencia. Real Decreto 1631/2006, por el que se establecen las ense anzas mínimas correspondientes a la Educación ecundaria Obligatoria.España: El Ministerio.

Touraine A. Crítica de la modernidad. Madrid: Ediciones Temas de Hoy, 1993.

Published

2013-05-24

How to Cite

Gaviria Cortés, D. F. (2013). Pierre de Coubertin and his pedagogical idea about sport and Olympism. VIREF Revista De Educación Física, 1(1), 51–61. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15331

Issue

Section

Ensayo