The teaching of swimming with older adults. Gerontological aspects to consider

Authors

  • Débora Di Domizio National University of the Plata

Keywords:

Physical education, Swimming, Old age, Gerontology

Abstract

This paper aims to describe and highlight discourses and representationsin relation to physical education teacher’sconceptions about old age and older adults toward disciplinary content teaching: in this case, swimming and aquatic practiceswith senior citizens.The question is how certain preconceived and prejudices installed in the professional imaginary influence the professional practice without providing a wide, criticaland comprehensiveviewof the elderly. Following the same line of argument, the conclusions inviteto think in terms of a critical gerontological Physical Education with particular reference to aquatic practices with older adults.

|Abstract
= 1119 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1147 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Débora Di Domizio, National University of the Plata

Research teacher. Department of Physical Education. Faculty of Humanities and Education 
Sciences. Area of ​​Studies and Research in Physical Education. Institute for Research in
Humanities and Social Sciences. National University of La Plata. Master in Body Education.
Faculty of Humanities and Education Sciences. National University of La Plata. Specialist
in Community and Institutional Gerontology. Ministry of Social Development of the Argentine
Nation. Faculty of Psychology. National University of Mar del Plata

References

Araya Umaña, Sandra(2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Cuadernos de Ciencias Sociales, 127.[Internet]

Birgin, Alejandra;Pineau, Pablo (1999). Son como chicos. El vínculo pedagógico en los institutos de formación docente.Cuadernos de Educación, 1(2).

Bracht, Valter (1996). Educación física y aprendizaje social. Córdoba,Argentina:EdicionesVélez Sarsfield.

CarballoCarlos(2003). La Educación Física entre la crisis epistemológica y la confusión didáctica.En:Proponer y negociar. El ocaso de las tradiciones autoritarias en las prácticas de la educación física. La Plata, Argentina: Ediciones Al Margen.

Gómez Raúl Horacio (2002). La enseñanza de la Educación Física en el nivel inicial y el primer ciclo de la EGB. Buenos Aires, Argentina: Editorial Stadium.

Márquez Herrera, Aura Marlene(2006). Violencia y vejez. Reflexiones para la vida cotidiana y la educación.Decisio.Saberes para la acción en educación de adultos,15:29-33.[Internet]

Monchietti,Alicia (1996). Formas de envejecimiento que propicia la sociedad de fin de siglo.

Revista Argentina deGeriatría y Gerontología. Asamblea mundial sobre envejecimiento(1982).Plan de acción internacional de Viena sobre el envejecimiento.Viena, Austria: El Autor.

Pochintesta, Paula; Rodríguez Reaño, Rosa Elizabeth; Mansinho, Mariana; Irazabal, Eduardo Daniel; Ruiz, Monica Silvia; Gueiman, Berta Noemi; Macotinsky, Graciela Mónica (2011). Significaciones sobre los modos de envejecer en las narrativas docentes(Ponencia). En: III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología, enlas XVIII Jornadas de Investigación y Séptimo encuentro de investigadores en Psicología del Mercosur.

Ron, Osvaldo Omar (2011). Qué de la Educación Física: características, lógicas y prácticas(Ponencia). En:9º Congreso Argentino y 4º Latinoamericano deEducación Física y Ciencias. Panel Educación Física y Territorio. La Plata, Argentina.

Salvarezza, Leopoldo; Acrich de Gutmann, Luisa (1998). La vejez. Una mirada gerontológica actual. Buenos Aires, Argentina:EditorialPaidós.

Soler Vila, Ángeles; JimenoCalvo, Margarita (1998).Actividades acuáticas para personas mayores. Gymnos. Madrid, España.Triadó Tur, Carmen(2001). Cambio evolutivo, contextos e intervención psicoeducativa en la vejez.Contextos Educativos, 4:119-133.

Yuni,José;Urbano,Claudio (2007). Mayores activos: teorías, experiencias y reflexiones en torno a la participación. España: EditorialDykison.

Zucchi,Daniel Germán.(2007).Espacios accesibles y buenas prácticas corporales. Educación corporal sin prejuicios ni exclusiones.NovedadesEducativas. 18(198):6-11.

Published

2013-05-28

How to Cite

Di Domizio, D. (2013). The teaching of swimming with older adults. Gerontological aspects to consider. VIREF Revista De Educación Física, 2(1), 64–73. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/15363

Issue

Section

Ensayo