The collaborative game as learn tool

Authors

  • Franklin Castillo Retamal Catholic University of Maule
  • Héctor Mancilla Saldivia Catholic University of Maule
  • Fredy Quezada Luengo Catholic University of Maule
  • Gustavo Vivallo Ramírez Catholic University of Maule

Keywords:

collaborative game, learning, Physical Education, values

Abstract

This article is result of a research related to meaning given for physical education teachers to collaborative games. This research is framed in interpretative paradigm and qualitative methodology, targets inunderstands the sense notions of collaborative games. The study clearly emerges that teacher’s use this tool under the scope of certain learning not only based on technical expertise but rather on qualities
related values solidarity, companionship and personal growth.
|Abstract
= 2848 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 4255 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

BrownG(1992).¿Qué tal si jugamos... otra vez? Nuevas experiencias de los juegos cooperativos en la educación popular. Buenos Aires: Humanitas, 1992.

Canales M(2007).Metodologías de investigación social. Santiago: Lom.

Jaramillo L, Portela H,Murcia N(2005).La Educación Física: ¿Un problema de preparación o seducción?Bogotá: Kinesis

Jaramillo L (2006).Investigación y subjetividad: la complementariedad comoposibilidad para investigar en educación(Tesis doctoral). Portugal: Universidad Tras Os Montes e Alto Douro.

Lapierre A, Aucoutrier B(1997).Simbologíadel movimiento. Barcelona: Científico Médica.

LuciniF(1990).Educación en valores y diseño curricular. Madrid: Alambra-Longman.

MaturanaH(1997). El sentidode lo humano. Santiago: Lom.

MellaO(2003). MetodologíaCualitativa en Ciencias Sociales y Educación. Santiago: Editorial Primus.

Omeñaca R, Ruiz J (1999). Explorar, jugar, cooperar. Bases teóricas y unidades didácticas para la educación física escolar abordadas desde las actividades, juegos y métodos de cooperación.Barcelona: Paidotribo.

OmeñacaJ(2002). Juegos cooperativos y Educación Física. Barcelona: Paidotribo.

OrlickT(1997).La alternativa del juego I y II. Madrid: Popular.

Rodríguez G, Gil J, García E (1996).Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Aljibe.

Sandoval C(2002).Investigacióncualitativa. Bogotá: ICFES.

Taylor S,Bogdan R(1987).Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Madrid: Paidós.

Trigo E(1997). Ludismo y Creatividad.España: Universidad La Coruña.

TrigoE(Coord.)(1999). Fundamentos de la motricidad. Madrid: Gymnos.

Velázquez C (2010). Actividades, juegos cooperativos y educación física. Barcelona: INDE

Published

2014-03-19

How to Cite

Castillo Retamal, F., Mancilla Saldivia, H., Quezada Luengo, F., & Vivallo Ramírez, G. (2014). The collaborative game as learn tool. VIREF Revista De Educación Física, 3(1), 1–15. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/18921

Issue

Section

Informe de investigación