Teacher of the truth and teacher of the meaning. A didactical look

Authors

  • Diana Marcela Ramírez Bermúdez University of Antioquia
  • Cristian Camilo Muñoz Arango University of Antioquia
  • Carmen Emilia García Gutiérrez University of Antioquia

Keywords:

didactics, Education, teacher, truht, meaning

Abstract

This article shows one of results of research Didactics of Pedagogic Practise in V and VI levels, of supporting extension programme of Physical Education Teaching of University of Antioquia in Corporal Education’s perspective. Objective: the aim is to interpret didactics that give support to pedagogic practise. Method: the study is he rmeneutical and is performed in theoretical – documentary way, and analysis teachers in training’s speeches. Documentary review and analysis explore the real situation of didactics that support the selves.
|Abstract
= 389 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 739 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Añez E, Becerra R, Bousquet M(2003). Tendencias didácticas actuales: modelo alostérico y crítico. Papel de Trabajo,4:1-17.

Bain K (2004). Lo que hacen los mejores profesores de universidad.España: Publicaciones Universidad deValencia.

BárcenaF (1994). La práctica reflexiva en educación. España: Editorial Complutense

Bonilla CB (2001). Concepciones en torno a la didáctica de la Educación Física. Kinesis,9:4-9.

Calderón K (2002). La didáctica hoy. Concepciones y aplicaciones .Costa Rica:EUNED.

Calderón H, GonzálezEM (2006). Acerca de dónde enseñaron Sócrates, Platón y Aristóteleso sobre el silencio de los espacios dialogantes. Unipluriversidad, 6(1):1-7.

Carlino P (2005). Escribir, leer y aprender en la Universidad. Una introducción a la alfabetización en la Universidad. BuenosAires: Fondo de Cultura Económica.

Cerletti A (2003). La política del maestro ignorante: la lección de Ranciére. Revista Educación y Pedagogía, 15(36):145-51.

Gallo LE (2005). Una mirada a la didáctica desde la formación categorial. Revista Iberoamericanade Educación, 24(1):1-12.

Gallo LE (2013). Didácticas de la educación corporal: el buen arte de la preparación de clase.Medellín: Universidad de Antioquia, CODI.

García CE (2011). Educación corporal o el preludio del valor superior del cuerpo. En LE Gallo (Ed.), Aproximaciones pedagógicas al estudio de la educación corporal(pp.63-104). Medellín: Funámbulos.

Hoyos C (2000).Un modelo para la investigación documental. Guía teórico-práctica sobre la construcción de estados del arte como importantes reflexiones sobre la investigación. Medellín: Señal Editora.

IUEF Instituto Universitario de Educación Física. Acuerdo de Consejo de Instituto 22-02-2005. Por el cual se reglamenta la asesoría de la Práctica Pedagógica en los niveles V al X del plan de formación 1694 de la Licenciatura en Educación Física del Instituto Universitario de Educación Física de la Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia: El Instituto.

Klafki W (1986). Los fundamentos de una didáctica crítico-constructivista. Revista de Educación, 280:37-79.

Larrosa J. La experiencia y sus lenguajes.Barcelona.

Larrosa J (2009 ). Experiencia y alteridad en educación. En:C Skliar,J Larrosa , Experiencia y alteridad en educación (p.13-49). Argentina: Homo Sapiens.

Le Breton D (2000). El cuerpo y la educación. Revista Complutense de Educación, 11(2):35-42.Le Breton D (2010). Cuerpo sensible.Santiago de Chile: Edicones Metales Pesados

Mallart J (2001).Didáctica: concepto, objeto y finalidades.En: N rajadell, F Sepúlveda, Didáctica general para psicopedagogos(pp.25-60). España: UNED.Porlán R (1993). Constructivismo y escuela.Sevilla: Díada Editora.

Rodríguez M (1997). Pedagogía crítica y didáctica crítica . En:M Rodríguez, Hacia una didáctica crítica (pp.123-46). Madrid: La Muralla.

Roth H (1970). El buen arte de la preparación de la clase. Revista de Educación, 1:26-36.

SUE Sistema Universitario de Extensión (1996). Medellín, Colombia: Departamento de comunicaciones de Secretaría General.Steiner G (2004). Lecciones de los maestros.México D.F.:Siruela.

UdeA Universidad de Antioquia (s.f.). Vicerrectoría de Extensión. Portal Web

Published

2014-04-08

How to Cite

Ramírez Bermúdez, D. M., Muñoz Arango, C. C., & García Gutiérrez, C. E. (2014). Teacher of the truth and teacher of the meaning. A didactical look. VIREF Revista De Educación Física, 3(1), 117–138. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/19104

Issue

Section

Informe de investigación