Decisions and learning in the training of physical education teachers: putting metacognition into play

Authors

Keywords:

metacognition, physical education, tasks, learning patterns, autonomy

Abstract

Objective: to know the learning patterns of students from the first years of the Physical Education Teaching Staff, and to analyze the metacognitive aspects involved in carrying out tasks that involved collaborative and active participation in decision-making. Method: the Vermunt Inventory of Learning Styles was administered to 190 students. Results: favorable trends were found for Non-Directed and Reproduction-Directed patterns. An unfavorable trend was found for Directed to Meaning. Academic tasks were designed to promote autonomy, collaborative work and a metacognitive analysis. Conclusion: the analyzes showed difficulties on the part of the students in recognizing how they elaborated the task, highlighting the collaborative work, the accompaniment of the teacher and the possibility of being autonomous.

|Abstract
= 443 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 485 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 72 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Laura de la Barrera, National University of Río Cuarto

Doctor in Psychology, Master in Neuropsychology, Master in Neuroscience and Behavioral Biology. Adjunct Professor at the National University of Río Cuarto. Professor of the Instituto Superior María Inmaculada.

Ana Elisa Riccetti, National University of Río Cuarto

Universidad Nacional de Río Cuar Doctor in Social Sciences, Degree in Physical Education. Professor of the National University of Río Cuarto

References

Corso, H., Sperb, T., Jou, G., & Salles, J. (2013). Metacognição e funções executivas: relações entre os conceitos e implicações para a aprendizagem. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 29(1), 21-29.

Cypel, S. (2006). O papel das funções executivas nos transtornos da aprendizagem. Em N. Rotta, L. Ohlweiler & R. Riesgo (Eds.), Transtornos da aprendizagem – Abordagem neurobiológica e multidisciplinar (pp.375-387). Porto Alegre: Artmed.

de la Barrera, M., Elisondo, R., Fagotti, E., & Rigo, D. (2014a). Patrones de aprendizaje y formación de formadores ¿Cómo aprenden los que van a enseñar? En M. Abraham (Coord.), VI Congreso Marplatense de Psicología Educación, Formación e Investigación. La Psicología como promotora de derechos, hacia la interdisciplinariedad de las prácticas en los escenarios actuales. Universidad nacional de Mar del Plata.

de la Barrera, M., Siracusa, M., Riccetti, A., Elisondo, R., Fagottii, E., & Rigo, D. (2014b). Patrones de aprendizaje en alumnos de Educación Física: ¿Cómo se aprende se enseña? En III Congreso patagónico educación física y formación docente: problemáticas, debates y desafíos. San Carlos de Bariloche, Argentina.

Elisondo, R., de la Barrera, M., Rigo, D., Kowszyk, D., Fagotti, E., Riccetti, A., & Siracusa, M. (2016). Estudiantes hoy, entre Facebook, Google y Metacognición. Ideas para innovar en la Educación Superior. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 14(1), 225-244.

Jou, G., & Sperb, T. (2006). A metacognição como estratégia reguladora da aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19(2), 177-185.

Lezak, M., Howieson, D., & Loring, D. (2004). Neuropsychological assessment (4thed.). New York: Oxford University Press.

Martínez, R., & García, L. (2012). Patrones de aprendizaje en estudiantes universitarios del Master en Educación Secundaria: variables personales y contextuales relacionadas. Revista del Curriculum y Formación del Profesorado, 16(1), 166-182.

Martínez, J. (2007). Concepción de aprendizaje y estrategias metacognitivas en estudiantes universitarios de psicología. Anales de Psicología, 23(1), 7-16.

Powell, K., & Voeller, K. (2004). Prefrontal executive function syndromes in children. Journal of Child Neurology, 19(10), 785-797.

Rigo, D., de la Barrera, M., & Rybecky, M. (2017a). Leer no es sólo decodificar y escribir va más allá de copiar. Un estudio con futuros profesores. Educación, Formación e Investigación, 3(5).

Rigo, D., de la Barrera, M., & Travaglia, P. (2017b). Diseñar la clase: aportes desde las neurociencias y la psicología educacional. Revista Psicopedagogía, 34(105), 268-275.

Santos, F. (2004). Funções executivas. Em V. Andrade, F. Santos, & O. Bueno (Eds.), Neuropsicologia hoje (pp.125-134). São Paulo: Artes Médicas.

Torrano, F., Fuentes, J., & Soria, M. (2017). Aprendizaje autorregulado: estado de la cuestión y retos psicopedagógicos. Perfiles Educativos, 34(156), 160-173.

Ventura, A. (2011). Estilos de aprendizaje y prácticas de enseñanza en la universidad. Un binomio que sustenta la calidad educativa. Perfiles Educativos, 33(número especial), 142-154.

Vermunt, J. (1998). The regulation of constructive learning processes. British Journal of Educational Psychology, 68, 149-171.

Vermunt, J., & Donche, V. (2017). A learning patterns perspective on student learning in higher education: state of the art and moving forward. Educational Psychology Review. 29(2), 269-299.

Vermunt, J., & Vermetten, Y. (2004). Patterns in student learning: relationships between learning strategies, conceptions of learning, and learning orientations. Educational Psychology Review, 16, 359-384.

Ylikoski, R., & Hänninen T. (2003). Assessment of executive function in clinical trials. International Psychogeriatrics,15 Suppl, 219-224.

Published

2020-09-10

How to Cite

de la Barrera, M. L., & Riccetti, A. E. (2020). Decisions and learning in the training of physical education teachers: putting metacognition into play. VIREF Revista De Educación Física, 9(3), 63–75. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/340869

Issue

Section

Informe de investigación