Training proposal based on coordinative capacities for Karate Do
Keywords:
Sports training, Coordination capacities, Sports planning, Karate DoAbstract
Problem: the training and development of coordination skills is important in Karate Do, since it provides athletes with a repertoire of fundamental skills that facilitate the assimilation and mastery of different exercises, mainly technical. In addition, it gives the athlete the ability to act and to be able to solve the problem situations that arise during the development of the fight, which can be decisive in the result of a competition. Objective: to present a training proposal to develop coordination skills in Karate Do practitioners, combat modality, junior category (16-17 years old). Method: a training plan of 27 sessions was designed: 2 evaluations (test, post-test) and 25 training sessions 3 times a week for 9 weeks, aimed at improving coordination skills with support in specific technical actions of Karate Do. To this end, a battery of exercises was created to improve coordination (with expert opinion), each of which is described and illustrated with a video. When starting training it is necessary to know the strengths and weaknesses of the athletes; At the end, it is necessary to establish the effect of the training plan, comparing the results of the test and the post-test, so it is recommended to apply the complex motor test of Lorenzo-Caminero (2009) in the initial sessions (test) and final (post-test). Results: the battery of exercises, the training plan to improve coordination in Karate Do athletes and the way to evaluate its effectiveness are presented. Conclusion: the advancement of sports training as a knowledge based on science, implies testing, evaluating, the techniques, programs and applied methods, to obtain evidence and make decisions based on objective data.
Downloads
References
Ceballos, S., & Agudelo, C.A. (2018). Entrenamiento de habilidades coordinativas en futbol sala para jóvenes de 12 a 13 años. Propuesta videográfica. VIREF Revista de Educación Física, 7(3), 38-77. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/337587
García, J. (1996). Bases teóricas del entrenamiento deportivo: principios y aplicaciones. Gymnos.
Gomeñuka, A., & Cabral, A. (2008). Las capacidades coordinativas en los alumnos del profesorado de educación física.
EFDeportes, 13(124). https://efdeportes.com/efd124/las-capacidades-coordinativas-en-los-alumnos-del-profesorado-de-educacion-fisica.htm
Hernández, R. (2017). El karate. https://guiafitness.com/el-karate.html
Koropanovski, N., Berjan, B., Bozic, P. R., Pazin, N., Sanader, A., Jovanovic, S., & Jaric, S. (2011). Anthropometric and physical performance profiles of elite karate kumite and kata competitors. Journal of Human Kinetics, 30, 107-114.
https://doi.org/10.2478/v10078-011-0078-x
La bitácora del entrenador (2020), 10 ejercicios con escalera de coordinación [blog]. https://labitacoradelentrenador.blogspot.com/2020/04/ejercicios-escalera-coordinacion.html
Lorenzo-Caminero, F. (2009). Diseño y estudio científico para la validación de un test motor original, que mida la coordinación motriz en alumnos/as de educación secundaria obligatoria. (Tesis doctoral). Universidad de Granada. https://digibug.ugr.es/bitstream/handle/10481/2734/18509241.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Montenegro, O. (2010). Capacidades coordinativas, manifestaciones y método de trabajo. Revista Kinesis, 51, 5-14.
Solana, A., & Muñoz, A. (2011). Importancia del entrenamiento de las capacidades coordinativas en la formación de jóvenes futbolistas. Revista Internacional de Ciencias Sociales y Humanidad, 21(2), 121-142. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=65423606010
Vargas, L.F., & Agudelo, C.A. (2015). Propuesta metodológica para mejorar las capacidades coordinativas en Ultimate Frisbee. VIREF Revista de Educación Física, 4(3), 1-57. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/24426
Weineck, J. (2005). Entrenamiento Total. Paidotribo.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual