Assessment of physical abilities in Colombian schoolchildren using Visual Studio software

Authors

  • Gledis Eliana Acevedo Osorio San Buenaventura University
  • Enoc Valentín González Palacio University of Antioquia

Keywords:

Physical education, Physical condition, Anthropometric evaluation, Body Mass Index

Abstract

Introduction: the article shows the incorporation to the Physical Education class of a software with a user interface created with Visual Studio and the database in SQL, which allows the collection, calculation and processing of information on the physical condition of the students, becoming a tool to support teaching and decision-making. Objective: to relate the physical capacities and the Body Mass Index in schoolchildren from an Educational Institution in Medellín, Colombia, supported by Visual Studio software. Method: descriptive correlative study in which variables of physical condition and Body Mass Index of the group of schoolchildren were associated. Results: there were statistically significant differences in cardiovascular endurance, (p <0.05), where men show a better performance in this test compared to women. There were positive correlations between the speed in 20 meters thrown with the evaluation of the explosive force in the upper body and the speed in 50 meters in the girls; in children, a negative correlation was obtained between the 50-meter speed test and flexibility. Conclusion: in the investigated group, BMI does not seem to be a determining variable when related to physical capacities; on the other hand, the use of Visual Studio software proved to be a very useful tool in the information management process.

|Abstract
= 740 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 504 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 173 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gledis Eliana Acevedo Osorio, San Buenaventura University

Master of Education, Universidad San Buenaventura

Enoc Valentín González Palacio, University of Antioquia

Doctor of Education. Research professor, University of Antioquia.

References

Barreto, R., Hoyos, C., Hoyos, I., Valencia, S., Saldarriaga, J., Medina, K., Macías, N., & González, E. (2014). Evaluación de las capacidades físico motrices a los niños y niñas de 7-10 años que hacen parte del centro de iniciación y formación hacia el alto rendimiento (CIFAR) (Trabajo de grado). Universidad San Buenaventura. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/handle/10819/2817

Cancela, J., Ayan, C., & Sanguos, M. (2015). Relación entre la condición física y rendimiento académico en matemáticas y lenguaje en estudiantes españoles de educación secundaria: un estudio longitudinal. CCD Cultura, Ciencia y Deporte, 12(31), 7-16. https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/638/356

Castañer, M., & Oleguer, F. (2001). La educación física en la enseñanza primaria: una propuesta curricular para la Reforma. España: INDE.

Castillo, M., Gutiérrez, Á., Ortega, F., Ruiz, J., Jiménez, D., España, V., … Soriano, A. (2011). Evaluación de la condición física. España: Universidad de Granada, Grupo EFFECTS-262. http://www.ugr.es/~cts262/ES/inicio.html

Chaverra, B., Gaviria, D., González, E., Uribe, I., Díaz, J., Padierna, J., … Sanmartín, Y. (2010). Estándares básicos de competencia para el área de educación física, recreación y deporte en el departamento de Antioquia. Medellín: Gobernación de Antioquia. https://bit.ly/3a6Gc8M

Chica, E., Julio, H., López, C., Rodríguez, D., & González, E. (2016). Diagnóstico de las capacidades físico-motrices, de las niñas de 7 a 10 años de nado sincronizado que hacen parte de los clubes SincroAntioquia y Estrellas de la Liga de Natación de Antioquia (Trabajo de grado). Universidad San Buenaventura.

Correa, J. (2008). Determinación del perfil antropométrico y cualidades físicas de niños futbolistas de Bogotá. Revista Ciencias de la Salud, 6(2), 74-84. https://revistas.urosario.edu.co/index.php/revsalud/article/view/484/425

Echavarría, E., & Espinosa, E. (2014). Capacidades Físicas de los niños entre 6 y 16 años de edad pertenecientes a la escuela de iniciación y formación Taekwondo del club deportivo Universidad de San Buenaventura- Medellín (Trabajo de grado). Universidad San Buenaventura. http://bibliotecadigital.usb.edu.co/handle/10819/2816

FANTA Food and Nutrition Technical Assistance (2012). Tablas de IMC y Tablas de IMC para la edad, de niños(as) y adolescentes de 5 a 18 años de edad y Tablas de IMC para adultos(as) no embarazadas, no lactantes ≥ 19 años de edad. https://www.fantaproject.org/sites/default/files/resources/FANTA-BMI-charts-Enero2013-ESPANOL_0.pdf

García, A., Burgueño, R., Lopéz, D., & Ortega, F. (2013). Condición física, adiposidad y autoconcepto en adolescentes. Estudio piloto. Revista de Psicología del Deporte, 22(2), 453-461. https://ddd.uab.cat/record/114233

Gómez, L., & Macedo, J. (2010). Importancia de las TIC en la educación básica regular. Investigación Educativa, 14(25), 209-224. https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4776

Guillén, F., & Ramírez, M. (2011). Relación entre el autoconcepto y la condición física en alumnos del tercer ciclo primaria. Revista de Psicología del Deporte, 20(1), 45-59. https://ddd.uab.cat/record/70170

Jáuregui, G., & Ordoñez, O. (1993). Aptitud física: pruebas estandarizadas en Colombia. Instituto Colombiano para la Juventud y el Deporte COLDEPORTES. https://docer.com.ar/doc/n1vcecx

Jiménez, L., Díaz, J., Díaz, H., & González, Y. (2013). Valoración de las capacidades físicas condicionales en escolares de básica secundaria y media del colegio Gerardo Paredes de la localidad de Suba. Revista Movimiento Científico, 7(1), 93-104. https://revmovimientocientifico.ibero.edu.co/article/view/mct.07109

López, F., Lara, A., Espejo, N., & Cachón, J. (2016). Influencia del género, la edad y el nivel de actividad física en la condición física de alumnos de educación primaria. Revisión Bibliográfica. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 25, 129-133. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/34846

MEN Ministerio de Educación Nacional (2005). Lineamientos curriculares de Educación Física, Recreación y Deporte. El Ministerio. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339975_recurso_10.pdf

MEN Ministerio de Educación Nacional. (2010). Orientaciones pedagógicas para la Educación Física, Recreación y Deporte. El Ministerio. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340033_archivo_pdf_Orientaciones_EduFisica_Rec_Deporte.pdf

Palou, P., Vidal, J., Ponseti, X., Cantallops, J., & Borrás, P. (2012). Relaciones entre calidad de vida, actividad física, sedentarismo y fitness cardiorrespiratorio en niños. Revista de Psicología del Deporte, 21(2), 393-398.

https://archives.rpd-online.com/article/view/1145.html

Pancorbo, E., & Pancorbo, A. (2011, p.83). Actividad Física en la prevención y tratamiento de la enfermedad cardiometabólica. La dosis del ejercicio cardiosaludable. Madrid, España: Ministerio de Sanidad Política Social e Igualdad. https://bit.ly/3l8R8ZR

Polit, D., & Hungler, B. (2005). Investigación científica en ciencias de la salud. McGraw-Hill.

Restrepo, J., Ríos, J., Vásquez, D., Giraldo, S., Argumedo, S., Echavarría, Y.,… Muñeton, A. (2011). Capacidades físico motrices de los niños entre 5 y 16 años de edad pertenecientes a la escuela de iniciación y formación de Fútbol del club deportivo (Trabajo de grado). Universidad San Buenaventura.

Santamaría, J., Estrada, P., Sepúlveda, M., Hernández, W., & Ramón, G. (2013). Capacidades físico-motrices y perfil antropométrico: escolares entre los 7 y 11 años de la Básica Primaria de la Institución Educativa Rafael J. Mejía del municipio de Sabaneta (Colombia), 2012. Educación Física y Deporte, 32(1) 1173-1184. https://revistas.udea.edu.co/index.php/educacionfisicaydeporte/article/view/16496

Tabernero, B., Márquez, S., & Llanos, C. (2002). Elementos a analizar en el proceso de iniciación deportiva. Retos. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 1, 9-15. https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/35106

Tolano, E., Dórame, Z., Preciado, M., Toledo, I., Serna, A., & Gavotto, O. (2015). Efecto de un programa de iniciación deportiva escolar en las capacidades físicas condicionales. E-Balonmano. http://www.e-balonmano.com/ojs/index.php/revista/index

Weiss, M., Ebbeck, V., McAuley, E., & Wiese, D. (1990). Self-esteem and causal attributions for children's physical and social competence in sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 12(1), 21-36. https://doi.org/10.1123/jsep.12.1.21

Published

2021-10-06

How to Cite

Acevedo Osorio, G. E., & González Palacio, E. V. (2021). Assessment of physical abilities in Colombian schoolchildren using Visual Studio software. VIREF Revista De Educación Física, 10(4), 54–72. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/347752

Issue

Section

Informe de investigación