Evaluation of conditional and coordinative capacities in students of the 2nd cycle of primary education in the provinces of the Argentine Republic
Keywords:
Physical education, Schoolchildren, Conditional abilities, Coordinative abilitiesAbstract
Objective: to evaluate the conditional and coordinative capacities in students from 9 to 11 years old who attend the second cycle of primary education in the provinces of the Argentine Republic. Method: observational, descriptive, cross-sectional research, with a qualitative-quantitative, multivariate analysis of extensive and prospective samples. The data collection was carried out between September 2017 and December 2019. To carry out the measurements, professional evaluators of Physical Education, students and graduates of the Bachelor of Physical Education at FASTA University participated. Since its distribution is heterogeneous in the country, this allowed the database to be representative. Results: descriptive statistical analyzes were carried out, as well as analyzes to identify whether there were significant differences between various tests in each of the school grades, disaggregated in both sexes. In parallel, a principal component analysis (PCA) was performed in order to simplify the complexity of many dimensions in the sample. Conclusion: the study produced a database on the physical condition of schoolchildren. This information is very useful for educational and health authorities in order to undertake preventive and improvement actions in this population, based on the evidence reported.
Downloads
References
Blázquez, D. (2010). Evaluación en educación física. INDE Publicaciones.
Díaz, E. (2010). Metodología de las ciencias sociales. Editorial Biblos.
Dirección General de Cultura y Educación (2008). Diseño curricular para la educación primaria. Segundo ciclo Volumen 1. Gobierno de la Provincia de Buenos Aires. http://servicios.abc.gov.ar/lainstitucion/organismos/consejogeneral/disenioscurriculares/documentosdescarga/diseniocurricularparaeducacionprimaria2ciclo.pdf
Downie N., & Heath., R. W. (1992). Métodos estadísticos aplicados. Editorial Harla.
Elliot B., & Mester J. (2000). Treinamento no Esporte. Sao Paulo: Phorte.
Gil, C. (2005). Flexitest. Un método innovador de evaluación de la flexibilidad. Editorial Paidotribo.
Hall, J. G., Allanson, J. E., Gripp, K. W., & Slavotinek, A. M. (2007). Handbook of physical measurements. Oxford University Press.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2004). Metodología de la investigación. McGraw-Hill.
Johnson, R., & Wichern, D. (2008). Applied multivariate statistical analysis. Prentice-Hall International.
Mader, S. (2003). Understanding Anatomy and Physiology. Human & Mader.
Marradi, A., Archenti, N., & Piovani, J. (2012). Metodología de las ciencias sociales. Emecé Editores.
Martínez, E. (2002). Pruebas de aptitud física. Editorial Paidotribo.
Medina, E. (2003). Actividad física y salud integral. Editorial Paidotribo.
Mombrú, A., & Margetic, A. (2013). El hacedor de tesis. LJC Ediciones.
Narváez, G. (1985). Plan nacional de evaluación de la aptitud física, nivel medio de enseñanza 1981-1985. Dirección Nacional de Educación Física Deportes y Recreación. Argentina. http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL004155.pdf
Rodríguez, F. (1998). Entrenamiento de la capacidad de salto. Editorial Stadium.
Rodríguez, F. (2001). Módulo de flexibilidad. Documento de cátedra. Mar del Plata.
Rodríguez, F., & Córdoba S. (2005). Módulo crecimiento y deporte. Licenciatura en Educación Física. Mar del Plata: Universidad FASTA.
Samaja, J. (2012). Epistemología y metodología. Elementos para una teoría de la investigación científica. Editorial Eudeba.
Schmolinsky, G. (1981). Atletismo. Editorial Pila Teleña.
Spani, B., Bergagna, D., Roldán, G., & López, M. (2012). Estadística básica. Probabilidad. Editorial Universidad Nacional del Litoral.
Ynoub, R. (2007). El proyecto y la metodología de la investigación. Cengage Learning.
Ynoub, R. (2015). Cuestión de método. Aportes para una metodología crítica. Tomo I. Cengage Learning.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual