Analysis of the potential of Goubak as an alternative sport

Authors

Keywords:

Values, Attitudes, Content, Game, Physical Education

Abstract

Introduction: Goubak is an alternative sport created in 2016, characterized by its opposition-regulated collaboration components, mixed participation and innovation for Physical Education classes. Through its practice, a multitude of values ​​​​such as teamwork and inclusion can be developed and acquired. Objective: to carry out a compilation of those documents related to Goubak, identified in different databases during the month of January 2023, in order to establish the potential of Goubak in the area of ​​​​Physical Education. Results and conclusions: Goubak is characterized by its easy implementation and development in the classroom, it allows to work on and develop positive values ​​​​and attitudes towards inclusion, as well as the development of the main basic motor skills of students, so the teacher could use and include said content as a tool to promote and work on the proposed objectives. Likewise, it is recommended to use different teaching models for learning, such as the Sports Education Model, Teaching Games for Understanding or Cooperative Learning, which will allow participating students to increase their tactical awareness and understanding of the internal logic of the game, not only in this modality, but in all those in which these models are applied and require knowledge and skills similar to those of Goubak.

|Abstract
= 53 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 22 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

References

Astudillo-Arancón, I., Hernando-Garijo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2021). Numanball: un deporte aplicable en Educación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 74, 75-77.

Barbero, J.C. (2000). Los juegos y deportes alternativos en Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 5(22). https://www.efdeportes.com/efd22a/altern.htm

Barraza, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421470003

Benet-Rodríguez, M., Zafra, S.L., & Quintero-Ortega, S.P. (2015). La revisión sistemática de la literatura científica y la necesidad de visualizar los resultados de las investigaciones. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 7(1), 101-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751487013

Bessa, C., Hastie, P., Rosado, A., & Mesquita, I. (2021). Sport education and traditional teaching: influence on students’ empowerment and self-confidence in high school physical education classes. Sustainability, 13(2), 1-14. https://doi.org/10.3390/su13020578

Cañada, J., Morales, M.E., & Morón, H. (2017). Una comparativa de los modelos de enseñanza: escuela tradicional vs escuela libre. Universidad de Sevilla.

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587

Díaz-Quesada, G., Puga-González, E., & Muñoz-Galiano, I.M. (2021). Efecto de la utilización de pulseras inteligentes para el incremento de la actividad física en adolescentes de un entorno rural: Estudio Piloto. JUMP, 3, 10-16. https://doi.org/10.17561/jump.n3.2

Fernández-Bustos, J.G., & Abellán, J. (2016). Los juegos y deportes alternativos. En P. Gil-Madrona y J. Abellán (Eds.), Mediación educativa. Juegos, ocio y recreación (pp. 115-128). Ediciones Pirámide.

Fierro-Suero, S., Haro, A., & García, V. (2017). Los deportes alternativos en el ámbito educativo. E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 6, 40-48. https://doi.org/10.33776/remo.v0i6.2800

Gámez-Calvo, L., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., & Muñoz- Jiménez, J. (2022). Actual state of the handball for people with cerebral palsy. Systematic review. E-Balonmano Com, 18(2), 161-170. https://doi.org/10.17398/1885-7019.18.161

Gamonales, J.M. (2016). La Educación Física como herramienta de inclusión. Publicaciones Didácticas, 70(1), 26-33. https://www.researchgate.net/publication/316455882_La_Educacion_Fisica_como_herramienta_de_inclusion

Gamonales, J.M., Durán-Vaca, M., Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., Muñoz-Jiménez, J., & León, K. (2021). Fútbol para personas con amputaciones: revisión sistemática exploratoria. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (42), 145-153. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86380

Gamonales, J.M., Gámez-Calvo, L., Amaya-Gómez, C., González-Coto, V.A., & Hernández-Beltrán, V. (2022). El uso de la gamificación como nuevo modelo pedagógico en la práctica físico-deportiva. Revisión sistemática de la literatura. En T. Alzás García & O. Tostado Calvo (Eds.), Juventud y bienestar (pp. 169-187). Dykinson

Gamonales, J.M., Muñoz-Jiménez, J., León, K., & Ibáñez, S.J. (2018a). 5-a-side football for individuals with visual impairments: a review of the literature. European Journal of Adapted Physical Activity, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.5507/euj.2018.004

Gamonales, J.M., Muñoz-Jiménez, J., León, K., & Ibáñez, S.J. (2018b). Entrenamiento y confiabilidad entre observadores para el análisis del fútbol a 5 para personas ciegas. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 155-161. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.55651

González-Coto, V.A, Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., & Gamonales, J.M. (2022a). RinGol: deporte alternativo e inclusivo en el ámbito educativo. Viref. Revista de Educación Física, 11(4), 119-131. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/349234

González-Coto, V.A., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., & Feu, S. (2023). El Quidditch como herramienta para la asignatura de Educación Física. Revisión sistemática. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (47), 994-1007. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96732

González-Coto, V.A., Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2022c). Goubak: deporte de equipo para las clases de Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(295). https://doi.org/10.46642/efd.v27i295.3465

González-Coto, V.A., Hernández-Beltrán, V., García-Espino, N., & Gamonales, J.M. (2022b). Twincon: deporte coeducativo e inclusivo. Logía, Educación Física y Deporte, 3(1), 28-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8562519

Hernández, J.M. (2007). El valor pedagógico de los deportes alternativos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 114, 1-1. https://www.efdeportes.com/efd114/el-valor-pedagogico-de-los-deportes-alternativos.htm

Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2021). Unihoc como deporte alternativo en el ámbito educativo. E-Motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 15, 105–118. http://dx.doi.org/10.33776/rev.%20e-motion.v0i16.5193

Hernández-Beltrán, V., Muñoz-Jiménez, J., Gámez-Calvo, L., Castelli Correia de Campos, L.F., & Gamonales, J.M. (2022). Influencia de las lesiones y la clasificación funcional en el rendimiento deportivo de jugadores de baloncesto en silla de ruedas. Revisión sistemática. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (45), 1154–1164. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.94090

Ibarrola, D.S. (2020). Acerca de la pertinencia de pensar el Quidditch como deporte alternativo. Lúdicamente, 9(18), 1-15. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/7451

Kapp, K.M. (2012). The Gamification of learning and instruction. John Wiley.

Knijnik, J., Spaaij, R., & Jeanes, R. (2019). Reading and writing the game: creative and dialogic pedagogies in sports education. Thinking Skills and Creativity, 32, 42-50. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.03.005

Law, M., Stewart, D., Pollock, N., Letts, L., Bosch, J., & Westmoreland, M. (1998). Guidelines for critical review of qualitative studies. Quantitative Review Form-Guidelines, 1, 1-11. https://www.canchild.ca/system/tenon/assets/attachments/000/000/360/original/qualguide.pdf

Lleixà, T. (2017). Didáctica de la educación física: nuevos temas, nuevos contextos. Journal of Research in Specifics Didactics, 2, 2-5. https://doi.org/10.1344/did.2017.2.2-5

Manninen, M., & Campbell, S. (2022). The effect of the sport education model on basic needs, intrinsic motivation and prosocial attitudes: a systematic review and multilevel meta-analysis. European Physical Education Review, 28(1), 78-99. https://doi.org/10.1177/1356336X211017938

Manso-Lorenzo, V. (2021b). Innovando en la formación del profesorado a través de un deporte alternativo: Goubak. Propuesta de implementación en educación superior mediante el trabajo cooperativo entre docentes y estudiantes. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/66391/

Manso-Lorenzo, V., Evangelio, C., Fraile-García, J., Ibaibarriaga-Toset, Á., & González-Víllora, S. (2022b). Goubak® in physical education: strategies for understanding a new sport for everyone. Strategies, 35(3), 33-41. https://doi.org/10.1080/08924562.2022.2052775

Manso-Lorenzo, V., Evangelio, C., Fraile-García, J., Ibaibarriaga-Toset, Á., & González-Víllora, S. (2022a). Goubak y el Modelo de Educación Deportiva: recursos prácticos centrados en el alumnado. Revista Española de Educación Física y Deportes, 436(2), 35-49. https://doi.org/10.55166/reefd.vi436(2).1047

Manso-Lorenzo, V., Evangelio, C., Ruiz-Tendero, G., & González-Víllora, S. (2020). Teacher or student-centred model? Step-by-step analysis of basic psychological needs of a new sport – Goubak. Journal of Physical Education and Sport, 20(6), 3212-3221. http://doi.org/10.7752/jpes.2020.s6436

Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J, Cambronero-Resta, M, & Manso-Lorenzo, J. (2018a). Goubak as an alternative sport of collaboration-opposition (regulated): didactic offer for physical education in primary. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(3), 322-340. http://hdl.handle.net/10481/53155

Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., Cambronero-Resta, M, & Ibaibarriaga-Toset, Á. (2019a). Goubak, deporte de colaboración-oposición (regulada): formación inter-centros para su investigación e implementación en educación física. Revista Española de Educación Física y Deporte, 246, 261-269. https://doi.org/10.55166/reefd.vi426.788

Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., Cambronero-Resta, M., & Ibaibarriaga-Toset, Á. (2018b). Goubak mediante aprendizaje cooperativo y modelo comprensivo de iniciación deportiva: experiencia práctica con estudiantes universitarios. En XI Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas, 1-12. https://shorturl.at/NPEKB

Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., González-Víllora, S., Evangelio, C., & Ibaibarriaga-Toset, Á. (2021a). Innovando en la formación inicial del profesorado de Educación Física: Goubak como propuesta colaborativa entre docentes y estudiantes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 434, 37-46. https://doi.org/10.55166/reefd.vi434.996

Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., & Hernando-Garijo, A. (2019b). Goubak como deporte alternativo para las clases de Educación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 65, 75-77.

Manso-Lorenzo, V., Manso-Lorenzo, J., Fraile-García, J., & Peláez-Díaz, J. G. (2017b). Unidad didáctica “Goubak como deporte alternativo en las clases de Educación Física”. Centro Regional de Innovación y Formación "Las Acacias". https://goubaksport.com/wp-content/uploads/2018/02/unidad-didc3a1ctica-goubak.pdf

Manso-Lorenzo, V., Manso-Lorenzo, J., Fraile-García, J., & Peláez-Díaz, J.G. (2017a). Goubak como deporte alternativo en las clases de Educación Física: experiencia grupo de trabajo. En XII Congreso Internacional sobre la Enseñanza en la Educación Física y el Deporte Escolar, 87-95. https://shorturl.at/F52Hh

Menéndez Santurio, J.I., & Fernández-Río, J. (2014). Innovation in physical education: kickboxing as educational content. Apunts. Educación Física y Deportes, 117, 33-42. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.03

Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D.G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. PLoS Medicine, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097

Montero, I., & León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.aepc.es/ijchp/GNEIP07_es.pdf

Paul, J., & Criado, A.R. (2020). The art of writing literature review: what do we know and what do we need to know? International Business Review, 29(4), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2020.101717

Pérez López, I., Rivera García, E., & Trigueros Cervantes, C. (2019). 12 +1. Sentimientos del alumnado universitario de Educación Física frente a una propuesta de gamificación: "Game of Thrones: la ira de los dragones”. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, 25, e25038. https://doi.org/10.22456/1982-8918.88031

Pérez-Pueyo, A., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Is innovation always positive in Physical Education? Reflections and practical considerations. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (37), 579-587. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74176

Polit, D., & Hungler, B. (2000). Investigación científica en Ciencias de la Salud. McGraw-Hill.

Randolph, J.J. (2005). Free-marginal multirater Kappa (multirater Kfree): an alternative to fleiss ́ fixed-marginal multirater Kappa. In Joensuu Learning and Instruction Symposium 2005, University of the Joensuu, Finland. https://eric.ed.gov/?id=ED490661

Robles-Rodríguez, A., & Robles Rodríguez, J. (2021). La participación en las clases de Educación Física la ESO y Bachillerato. Un estudio sobre un deporte tradicional (Balonmano) y un deporte alternativo (Tchoukball). Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (39), 78.83. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78129

Sancho Tejo, A.I. (2021). La iniciación deportiva a través de los deportes alternativos, aplicados desde el modelo comprensivo [Tesis de grado en Educación Primaria]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/45433

Sarmento, H., Clemente, F.M., Araújo, D., Davids, K., McRobert, A., & Figueiredo, A. (2018). What performance analysts need to know about research trends in association football (2012–2016): a systematic review. Sports Medicine, 48, 799-836.

https://doi.org/10.1007/s40279-017-0836-6

Sein-Echaluce, M.L., Fidalgo-Blanco, Á., & Alves, G. (2017). Technology behaviors in education innovation. Computers in Human Behavior, 72, 596-598. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.049

Verdú-Pascual, C.L. (2008). Unidad didáctica: educación para la ciudadanía a través de los juegos y deportes alternativos. La Peonza: Revista de Educación Física para la Paz, 3, 87-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3234189

Published

2024-10-17

How to Cite

Tienza-Valverde, A., Hernández-Beltrán, V., Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., & Gamonales, J. M. (2024). Analysis of the potential of Goubak as an alternative sport. VIREF Revista De Educación Física, 13(3), 28–36. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/353209

Issue

Section

Artículo de revisión