Analysis of the potential of Goubak as an alternative sport
Keywords:
Values, Attitudes, Content, Game, Physical EducationAbstract
Introduction: Goubak is an alternative sport created in 2016, characterized by its opposition-regulated collaboration components, mixed participation and innovation for Physical Education classes. Through its practice, a multitude of values such as teamwork and inclusion can be developed and acquired. Objective: to carry out a compilation of those documents related to Goubak, identified in different databases during the month of January 2023, in order to establish the potential of Goubak in the area of Physical Education. Results and conclusions: Goubak is characterized by its easy implementation and development in the classroom, it allows to work on and develop positive values and attitudes towards inclusion, as well as the development of the main basic motor skills of students, so the teacher could use and include said content as a tool to promote and work on the proposed objectives. Likewise, it is recommended to use different teaching models for learning, such as the Sports Education Model, Teaching Games for Understanding or Cooperative Learning, which will allow participating students to increase their tactical awareness and understanding of the internal logic of the game, not only in this modality, but in all those in which these models are applied and require knowledge and skills similar to those of Goubak.
Downloads
References
Astudillo-Arancón, I., Hernando-Garijo, A., Hortigüela-Alcalá, D., & Pérez-Pueyo, A. (2021). Numanball: un deporte aplicable en Educación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 74, 75-77.
Barbero, J.C. (2000). Los juegos y deportes alternativos en Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 5(22). https://www.efdeportes.com/efd22a/altern.htm
Barraza, A. (2005). Una conceptualización comprehensiva de la innovación educativa. Innovación Educativa, 5(28), 19-31. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179421470003
Benet-Rodríguez, M., Zafra, S.L., & Quintero-Ortega, S.P. (2015). La revisión sistemática de la literatura científica y la necesidad de visualizar los resultados de las investigaciones. Revista Logos, Ciencia & Tecnología, 7(1), 101-103. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=517751487013
Bessa, C., Hastie, P., Rosado, A., & Mesquita, I. (2021). Sport education and traditional teaching: influence on students’ empowerment and self-confidence in high school physical education classes. Sustainability, 13(2), 1-14. https://doi.org/10.3390/su13020578
Cañada, J., Morales, M.E., & Morón, H. (2017). Una comparativa de los modelos de enseñanza: escuela tradicional vs escuela libre. Universidad de Sevilla.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203771587
Díaz-Quesada, G., Puga-González, E., & Muñoz-Galiano, I.M. (2021). Efecto de la utilización de pulseras inteligentes para el incremento de la actividad física en adolescentes de un entorno rural: Estudio Piloto. JUMP, 3, 10-16. https://doi.org/10.17561/jump.n3.2
Fernández-Bustos, J.G., & Abellán, J. (2016). Los juegos y deportes alternativos. En P. Gil-Madrona y J. Abellán (Eds.), Mediación educativa. Juegos, ocio y recreación (pp. 115-128). Ediciones Pirámide.
Fierro-Suero, S., Haro, A., & García, V. (2017). Los deportes alternativos en el ámbito educativo. E-Motion: Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 6, 40-48. https://doi.org/10.33776/remo.v0i6.2800
Gámez-Calvo, L., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., & Muñoz- Jiménez, J. (2022). Actual state of the handball for people with cerebral palsy. Systematic review. E-Balonmano Com, 18(2), 161-170. https://doi.org/10.17398/1885-7019.18.161
Gamonales, J.M. (2016). La Educación Física como herramienta de inclusión. Publicaciones Didácticas, 70(1), 26-33. https://www.researchgate.net/publication/316455882_La_Educacion_Fisica_como_herramienta_de_inclusion
Gamonales, J.M., Durán-Vaca, M., Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., Muñoz-Jiménez, J., & León, K. (2021). Fútbol para personas con amputaciones: revisión sistemática exploratoria. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (42), 145-153. https://doi.org/10.47197/retos.v42i0.86380
Gamonales, J.M., Gámez-Calvo, L., Amaya-Gómez, C., González-Coto, V.A., & Hernández-Beltrán, V. (2022). El uso de la gamificación como nuevo modelo pedagógico en la práctica físico-deportiva. Revisión sistemática de la literatura. En T. Alzás García & O. Tostado Calvo (Eds.), Juventud y bienestar (pp. 169-187). Dykinson
Gamonales, J.M., Muñoz-Jiménez, J., León, K., & Ibáñez, S.J. (2018a). 5-a-side football for individuals with visual impairments: a review of the literature. European Journal of Adapted Physical Activity, 11(1), 1-19. https://doi.org/10.5507/euj.2018.004
Gamonales, J.M., Muñoz-Jiménez, J., León, K., & Ibáñez, S.J. (2018b). Entrenamiento y confiabilidad entre observadores para el análisis del fútbol a 5 para personas ciegas. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 34, 155-161. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.55651
González-Coto, V.A, Gámez-Calvo, L., Hernández-Beltrán, V., & Gamonales, J.M. (2022a). RinGol: deporte alternativo e inclusivo en el ámbito educativo. Viref. Revista de Educación Física, 11(4), 119-131. https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/349234
González-Coto, V.A., Gamonales, J.M., Hernández-Beltrán, V., & Feu, S. (2023). El Quidditch como herramienta para la asignatura de Educación Física. Revisión sistemática. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (47), 994-1007. https://doi.org/10.47197/retos.v47.96732
González-Coto, V.A., Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2022c). Goubak: deporte de equipo para las clases de Educación Física. Lecturas: Educación Física y Deportes, 27(295). https://doi.org/10.46642/efd.v27i295.3465
González-Coto, V.A., Hernández-Beltrán, V., García-Espino, N., & Gamonales, J.M. (2022b). Twincon: deporte coeducativo e inclusivo. Logía, Educación Física y Deporte, 3(1), 28-39. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8562519
Hernández, J.M. (2007). El valor pedagógico de los deportes alternativos. Lecturas: Educación Física y Deportes, 114, 1-1. https://www.efdeportes.com/efd114/el-valor-pedagogico-de-los-deportes-alternativos.htm
Hernández-Beltrán, V., Gámez-Calvo, L., & Gamonales, J.M. (2021). Unihoc como deporte alternativo en el ámbito educativo. E-Motion. Revista de Educación, Motricidad e Investigación, 15, 105–118. http://dx.doi.org/10.33776/rev.%20e-motion.v0i16.5193
Hernández-Beltrán, V., Muñoz-Jiménez, J., Gámez-Calvo, L., Castelli Correia de Campos, L.F., & Gamonales, J.M. (2022). Influencia de las lesiones y la clasificación funcional en el rendimiento deportivo de jugadores de baloncesto en silla de ruedas. Revisión sistemática. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (45), 1154–1164. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.94090
Ibarrola, D.S. (2020). Acerca de la pertinencia de pensar el Quidditch como deporte alternativo. Lúdicamente, 9(18), 1-15. https://publicaciones.sociales.uba.ar/index.php/ludicamente/article/view/7451
Kapp, K.M. (2012). The Gamification of learning and instruction. John Wiley.
Knijnik, J., Spaaij, R., & Jeanes, R. (2019). Reading and writing the game: creative and dialogic pedagogies in sports education. Thinking Skills and Creativity, 32, 42-50. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2019.03.005
Law, M., Stewart, D., Pollock, N., Letts, L., Bosch, J., & Westmoreland, M. (1998). Guidelines for critical review of qualitative studies. Quantitative Review Form-Guidelines, 1, 1-11. https://www.canchild.ca/system/tenon/assets/attachments/000/000/360/original/qualguide.pdf
Lleixà, T. (2017). Didáctica de la educación física: nuevos temas, nuevos contextos. Journal of Research in Specifics Didactics, 2, 2-5. https://doi.org/10.1344/did.2017.2.2-5
Manninen, M., & Campbell, S. (2022). The effect of the sport education model on basic needs, intrinsic motivation and prosocial attitudes: a systematic review and multilevel meta-analysis. European Physical Education Review, 28(1), 78-99. https://doi.org/10.1177/1356336X211017938
Manso-Lorenzo, V. (2021b). Innovando en la formación del profesorado a través de un deporte alternativo: Goubak. Propuesta de implementación en educación superior mediante el trabajo cooperativo entre docentes y estudiantes. Universidad Complutense de Madrid. https://eprints.ucm.es/id/eprint/66391/
Manso-Lorenzo, V., Evangelio, C., Fraile-García, J., Ibaibarriaga-Toset, Á., & González-Víllora, S. (2022b). Goubak® in physical education: strategies for understanding a new sport for everyone. Strategies, 35(3), 33-41. https://doi.org/10.1080/08924562.2022.2052775
Manso-Lorenzo, V., Evangelio, C., Fraile-García, J., Ibaibarriaga-Toset, Á., & González-Víllora, S. (2022a). Goubak y el Modelo de Educación Deportiva: recursos prácticos centrados en el alumnado. Revista Española de Educación Física y Deportes, 436(2), 35-49. https://doi.org/10.55166/reefd.vi436(2).1047
Manso-Lorenzo, V., Evangelio, C., Ruiz-Tendero, G., & González-Víllora, S. (2020). Teacher or student-centred model? Step-by-step analysis of basic psychological needs of a new sport – Goubak. Journal of Physical Education and Sport, 20(6), 3212-3221. http://doi.org/10.7752/jpes.2020.s6436
Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J, Cambronero-Resta, M, & Manso-Lorenzo, J. (2018a). Goubak as an alternative sport of collaboration-opposition (regulated): didactic offer for physical education in primary. ESHPA - Education, Sport, Health and Physical Activity, 2(3), 322-340. http://hdl.handle.net/10481/53155
Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., Cambronero-Resta, M, & Ibaibarriaga-Toset, Á. (2019a). Goubak, deporte de colaboración-oposición (regulada): formación inter-centros para su investigación e implementación en educación física. Revista Española de Educación Física y Deporte, 246, 261-269. https://doi.org/10.55166/reefd.vi426.788
Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., Cambronero-Resta, M., & Ibaibarriaga-Toset, Á. (2018b). Goubak mediante aprendizaje cooperativo y modelo comprensivo de iniciación deportiva: experiencia práctica con estudiantes universitarios. En XI Congreso Internacional de Actividades Físicas Cooperativas, 1-12. https://shorturl.at/NPEKB
Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., González-Víllora, S., Evangelio, C., & Ibaibarriaga-Toset, Á. (2021a). Innovando en la formación inicial del profesorado de Educación Física: Goubak como propuesta colaborativa entre docentes y estudiantes. Revista Española de Educación Física y Deportes, 434, 37-46. https://doi.org/10.55166/reefd.vi434.996
Manso-Lorenzo, V., Fraile-García, J., Pérez-Pueyo, Á., Hortigüela-Alcalá, D., & Hernando-Garijo, A. (2019b). Goubak como deporte alternativo para las clases de Educación Física. Tándem: Didáctica de la Educación Física, 65, 75-77.
Manso-Lorenzo, V., Manso-Lorenzo, J., Fraile-García, J., & Peláez-Díaz, J. G. (2017b). Unidad didáctica “Goubak como deporte alternativo en las clases de Educación Física”. Centro Regional de Innovación y Formación "Las Acacias". https://goubaksport.com/wp-content/uploads/2018/02/unidad-didc3a1ctica-goubak.pdf
Manso-Lorenzo, V., Manso-Lorenzo, J., Fraile-García, J., & Peláez-Díaz, J.G. (2017a). Goubak como deporte alternativo en las clases de Educación Física: experiencia grupo de trabajo. En XII Congreso Internacional sobre la Enseñanza en la Educación Física y el Deporte Escolar, 87-95. https://shorturl.at/F52Hh
Menéndez Santurio, J.I., & Fernández-Río, J. (2014). Innovation in physical education: kickboxing as educational content. Apunts. Educación Física y Deportes, 117, 33-42. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2014/3).117.03
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., & Altman, D.G. (2009). Preferred reporting items for systematic reviews and meta-analyses: the PRISMA Statement. PLoS Medicine, 6(7), e1000097. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Montero, I., & León, O.G. (2007). A guide for naming research studies in Psychology. International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862. https://www.aepc.es/ijchp/GNEIP07_es.pdf
Paul, J., & Criado, A.R. (2020). The art of writing literature review: what do we know and what do we need to know? International Business Review, 29(4), 1-7. https://doi.org/10.1016/j.ibusrev.2020.101717
Pérez López, I., Rivera García, E., & Trigueros Cervantes, C. (2019). 12 +1. Sentimientos del alumnado universitario de Educación Física frente a una propuesta de gamificación: "Game of Thrones: la ira de los dragones”. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, 25, e25038. https://doi.org/10.22456/1982-8918.88031
Pérez-Pueyo, A., & Hortigüela-Alcalá, D. (2022). Is innovation always positive in Physical Education? Reflections and practical considerations. Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (37), 579-587. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74176
Polit, D., & Hungler, B. (2000). Investigación científica en Ciencias de la Salud. McGraw-Hill.
Randolph, J.J. (2005). Free-marginal multirater Kappa (multirater Kfree): an alternative to fleiss ́ fixed-marginal multirater Kappa. In Joensuu Learning and Instruction Symposium 2005, University of the Joensuu, Finland. https://eric.ed.gov/?id=ED490661
Robles-Rodríguez, A., & Robles Rodríguez, J. (2021). La participación en las clases de Educación Física la ESO y Bachillerato. Un estudio sobre un deporte tradicional (Balonmano) y un deporte alternativo (Tchoukball). Retos: Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, (39), 78.83. https://doi.org/10.47197/retos.v0i39.78129
Sancho Tejo, A.I. (2021). La iniciación deportiva a través de los deportes alternativos, aplicados desde el modelo comprensivo [Tesis de grado en Educación Primaria]. Universidad de Valladolid. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/45433
Sarmento, H., Clemente, F.M., Araújo, D., Davids, K., McRobert, A., & Figueiredo, A. (2018). What performance analysts need to know about research trends in association football (2012–2016): a systematic review. Sports Medicine, 48, 799-836.
https://doi.org/10.1007/s40279-017-0836-6
Sein-Echaluce, M.L., Fidalgo-Blanco, Á., & Alves, G. (2017). Technology behaviors in education innovation. Computers in Human Behavior, 72, 596-598. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.049
Verdú-Pascual, C.L. (2008). Unidad didáctica: educación para la ciudadanía a través de los juegos y deportes alternativos. La Peonza: Revista de Educación Física para la Paz, 3, 87-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3234189
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aquellos autores/as que tengan publicaciones con esta revista, aceptan los términos siguientes:
- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a la Licencia de reconocimiento de Creative Commons que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores/as podrán adoptar otros acuerdos de licencia no exclusiva de distribución de la versión de la obra publicada (p. ej.: depositarla en un archivo telemático institucional o publicarla en un volumen monográfico) siempre que se indique la publicación inicial en esta revista.
- Se permite y recomienda a los autores/as difundir su obra a través de Internet (p. ej.: en archivos telemáticos institucionales o en su página web) antes y durante el proceso de envío, lo cual puede producir intercambios interesantes y aumentar las citas de la obra publicada. (Véase El efecto del acceso abierto).
Licencia Creative Commons
VIREF Revista de Educación Física se encuentra bajo Licencia Creative Commons: Atribución No Comercial Compartir Igual