Coordinative capacities addressed from the perspective of motor learning

Authors

  • César Augusto Ospina Cano Universidad de Antioquia, Instituto Universitario de Educación Física y Deporte

Keywords:

Coordination, Motor skills, Motor learning, Sports initiation

Abstract

This paper reviews the concept of coordination as a physical capacity in the field of sports training, based on the approaches of different authors. As a conclusion, a plan of exercises aimed at improving coordination in sports initiation is presented.

|Abstract
= 181 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 117 veces|

Downloads

References

Aguado, L. (2001). Aprendizaje y memoria. Revista de Neurología, 32(4), 373-381. https://neurologia.com/articulo/2000154

Avilés, C., Ruiz-Pérez, L., Navia, J., Rioja, N., & Sanz-Rivas, D. (2014). La pericia perceptivo-motriz y la cognición en el deporte: del enfoque ecológico y dinámico a la enacción. Anales de Psicología, 30(2), 725-737. https://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.158611

Bertalanffy, L. V. (1976). Teoría general de sistemas. Fondo de Cultura Económica.

Burgos, F. (2020). Metodológica para la enseñanza del lanzamiento del disco y martillo en atletas de categorías menores. Revista de Ciencias de la Educación, Docencia, Investigación y Tecnologías de la Información: CEDOTIC, 5(1), 249-265. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7842192

Cano, R., Molero, A., Carratalá, M., Alguacil, I., Molina, F., Miangolarra, J., & Torricelli, D. (2015). Teorías y modelos de control y aprendizaje motor. Aplicaciones clínicas en neurorrehabilitación. Neurología, 30 (2), 32-41. https://doi.org/10.1016/j.nrl.2011.12.010

Castañer, M., & Oleguer, C. (2001). La educación física en la enseñanza primaria. Una propuesta curricular para la reforma. Editorial INDE.

Cidoncha Falcón, V., & Díaz Rivero, E. (2010). Aprendizaje motor. Las habilidades motrices básicas: coordinación y equilibrio. EFDeportes, 15(147). https://www.efdeportes.com/efd147/habilidades-motrices-basicas-coordinacion-y-equilibrio.htm

García, J. (1996). Bases teóricas del entrenamiento deportivo. Principios y aplicaciones. Editorial Gymnos.

Hafelinger, U., & Schuba, V. (2010). La coordinación y el entrenamiento propioceptivo. Editorial Paidotribo.

Hahn, E. (1988). Entrenamiento con niños. Ediciones Martínez Roca.

Meinel, K., & Schnabel, G. (1987). Teoría del movimiento. Motricidad deportiva. Editorial Stadium.

Martin, D, Nicolaus, J., Ostrowski, C., & Rost, K. (2004). Metodología general del entrenamiento infantil y juvenil. Editorial Paidotribo.

Montenegro, Ó. (2015). Aprendizaje motor y realimentación: consideraciones prácticas. Lúdica y

Pedagógica, 222), 75-83. https://doi.org/10.17227/01214128.2842

Moreno, J., & Ordoño, E. (2009). Aprendizaje motor y síndrome general de adaptación. Motricidad. Revista Europea del Movimiento Humano, 22, 1-19. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3323447

Mosquera Palacios, G. (2023). Programas para el desarrollo de las capacidades coordinativas en población menor de 14 años. Revisión teórica [Trabajo de grado]. Universidad de Ciencias Aplicadas y Ambientales. https://repository.udca.edu.co/entities/publication/78838d70-25dc-410e-b31c-27c15bea4be7

Osorio, H., & Ospina, C. (2017). Diplomado en deporte formativo - Memorias. Indeportes Antioquia.

Platonov, V. (2001). Teoría general del entrenamiento deportivo olímpico. Editorial Pidotribo.

Rocha, A. (2012). El aprendizaje motor: una investigación desde las prácticas [Tesis]. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.813/te.813.pdf

Torrents, C. (2005). La teoría de los sistemas dinámicos y el entrenamiento deportivo [Tesis doctoral]. Universidad de Barcelona. https://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/43040

Torrents, C., & Balagué, N. (2007). Repercusiones de la teoría de los sistemas dinámicos en el estudio de la motricidad humana. Apunts Educación Física y Deporte, 87, 7-13. https://raco.cat/index.php/ApuntsEFD/article/view/300562

Valencia, W. G., Herrera, B., García, D. A., & Echeverri, J. A. (2020). Desarrollo de las capacidades coordinativas en niños: efectos de entrenamiento en el patinaje. Retos, 38. 282-290. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.74327

Verkhoshansky, Y. (2002). Teoría y metodología del entrenamiento deportivo. Editorial Paidotribo.

Weineck, J. (2005). Entrenamiento total. Editorial Paidotribo.

Published

2024-10-17

How to Cite

Ospina Cano, C. A. (2024). Coordinative capacities addressed from the perspective of motor learning. VIREF Revista De Educación Física, 13(3), 14–27. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/viref/article/view/358641

Issue

Section

Artículo de revisión