Reading, Writing, Speaking:

Human Abilities and Spaces of Memory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n3e360068

Keywords:

Human capabilities, memory institutions, social justice, memory

Abstract

This article is derived from the project “ARMEP: Archives and plural memories in Colombia after the Peace Accords” and aims to contribute a reflection on memory institutions (archives, museums, and even schools) as spaces committed to social justice, based on the theory of capabilities of Martha Nussbaum. To this end, it describes several ways to link capabilities to memory institutions. It concludes by highlighting the importance of interdisciplinary work within information science, in order to contribute to the reduction of social inequalities through the services, strategies, and plans developed and implemented by memory institutions.

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Author Biographies

Natalia Duque Cardona, Universidad de Antioquia

Posdoctora en Teoría crítica y perspectivas político-metodológicas sobre educación inclusiva transformadora en el Sur Global del Centro de Estudios Latinoamericanos de Educación Inclusiva (CELEI), Chile. Doctora en Ciencias Humanas y Sociales de la Universidad Nacional de Colombia. Magíster en Educación de la Universidad de Antioquia. Profesora asociada de la Escuela Interamericana de Bibliotecología, UdeA, Medellín, Colombia.

Maria Camila Restrepo Fernández, Universidad de Antioquia

Doctora y maestra en Bibliotecología y Estudios de la Información, Universidad Autónoma de México. Bibliotecóloga de la Universidad de Antioquia. Profesora asistente de tiempo completo de la Escuela Interamericana de Bibliotecología, Universidad de Antioquia.

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Published

2025-08-27

How to Cite

Cardona, N. D., & Restrepo Fernández, M. C. (2025). Reading, Writing, Speaking: : Human Abilities and Spaces of Memory. Revista Interamericana De Bibliotecología, 48(3). https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n3e360068

Issue

Section

Investigación en epistemologías desde Abya-Yala

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