Cajamarca Rural Library Network: An Affirmative Action?

Authors

  • Cibele Roberta Sugahara Universidad de Antioquia
  • Waldomiro de Castro Santos Vergueiro Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.15217

Keywords:

Affirmative action, Cajamarca Rural Library Networks (in Spanish, Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca), libraries, interculturality, written culture, oral culture

Abstract

The purpose of this article is to consider the Cajamarca Rural Library Network (in Spanish, Red de Bibliotecas Rurales de Cajamarca) as an affirmative action. To do so, the first step is to contextualize the library and a culture written as the flag of the modern/euro centered project. After this, the case of the Cajamarca Rural Library Networks is studied as a possible affirmative action. Finally, a library proposal is submitted based on and with southern epistemology. An Intercultural library project also responds to the decolonization practices of a being and power via knowledge. Moreover, the theoretical methodological approach is hermeneutical- critical and part of a document review the network proposed. The article is part of a review of analog cases conducted in the framework of a research proposal on the incidence of the  library in the reduction of social inequalities as the case of the public library system in the city of Medellin based on agreement 079 of 2010 framed in a doctoral program in human and social sciences at Universidad Nacional de Colombia university.

|Abstract
= 129 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 47 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cibele Roberta Sugahara, Universidad de Antioquia

PhD candidate in Human and Social Sciences, National University of Colombia Medellín Headquarters. Master of Education with an emphasis on Intercultural Studies, Universidad de Antioquia. Librarian and teacher. Researcher of the Information, Knowledge and Society Research Groups of the Inter-American School of Library Science. University of Antioquia, Medellín.

Waldomiro de Castro Santos Vergueiro, Universidad de Antioquia

Full Professor and Deputy Head of the Department of Library and Documentation, School of Communications and Arts, University of São Paulo, São Paulo, Brazil

References

Álvarez, D. (2003). Exploración de las relaciones entre lectura, formación ciudadana y cultura política. Una aplicación a las propuestas de formación ciudadana de la escuela de animación juvenil. Tesis para optar al título de Magister en Ciencia Política. Medellín: Universidad de Antioquia.

de Caravalho, J. (2010). Los estudios culturales en América Latina: interculturalidad, acciones afirmativas y encuentro de saberes. Bogotá. Recuperado de http://www.scielo. unal.edu.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S179424892010000100014&lng=es&nrm=

de Sousa Santos, B. (2009). Una epistemología del Sur. La reinvención del conocimiento y la emancipación social. Buenos Aires: Siglo XXI Editores, CLACSO.

Duque, N. (2014). Tejiendo Bibliotecas Interculturales. Medellín: Fundación Taller de Letras Jordi Sierra i Fabra,

Alcaldía de Medellín. Secretaría de Cultura Ciudadana.

Fraser, N., & Honneth, A. (2006). ¿Redistribución o reconocimiento? Madrid: Ediciones Morat.

Freire, P. (2005). Pedagogía de la esperanza. México: Siglo XXI Editores.

García, J. (2010). Territorios, territorialidad y desterritorialización. Un ejercicio pedagógico para reflexionar sobre los territorios ancestrales. Quito: Fundación Altrópico.

Góngora, M. E. (2014). Geopolíticas de la identidad: la difusión de acciones afirmativas en los Andes. Universitas Humanística, 77, 35-69.

International Federation Of Library Associations And Isntitutions –IFLA– (2005). Manifiesto IFLA/UNESCO por

la Biblioteca Multicultural. Recuperado de http://www.ifla. org/archive/VII/s32/pub/MulticulturalLibraryManifesto-es.pdf

Published

2013-05-05

How to Cite

Sugahara, C. R., & Santos Vergueiro, W. de C. (2013). Cajamarca Rural Library Network: An Affirmative Action?. Revista Interamericana De Bibliotecología, 35(2), 13–26. https://doi.org/10.17533/udea.rib.15217

Issue

Section

Investigaciones