Archival training in Latin America: a review of the profiles and competences

Authors

  • Sebastián Alejandro Marín Agudelo Universidad de Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.15877

Keywords:

Archival training, professional profile, competences, Latin América

Abstract

In light of today’s information society, archival training in Latin America must respond to current demands for a new type of social organization, as well as to the particular contexts and developments in the discipline in different Latin American countries. For this reason, it is important that educational institutes that offer archival courses review and analyze the trends in this type of training and the degree to which it meets the needs and expectations of society. This article is taken from the research project “State of the Art in Archivistics and Archives: Latin America 2000-2009”. In this article a number of points were reviewed about the state of archival training in Latin America, especially with regards to the profiles and the competencies that related faculties have outlined in their training programs. The study took place by analyzing the information available on the websites of some of these educational institutes.

|Abstract
= 500 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 262 veces|

Downloads

Author Biography

Sebastián Alejandro Marín Agudelo, Universidad de Antioquia

Archival Technologist from the University of Antioquia Medellín-Colombia

References

CRUZ MUNDET, José Ramón. 1999. Pasado y futuro de la profesión de archivero. Lligall. Revista Catalana d Arxivística, (9): 113-120, 1999.

SILVA, Carlos Eugenio da; LIMA, Janecely Silveira de; WANDEMBERG, João. 2009. Letramento digital: um

novo desafio acadêmico para o arquivista. Ponto de Acesso, 3(3): 385-406, 2009.

DURANTI, Luciana. 2001. The impact of digital technology on archival science. Archival Science, (1): 39-55, 2001.

GILLILAND, Anne. J. 2000. Un paradigma perdurable, nuevas oportunidades: el valor de la perspectiva archivística

en el entorno digital [en línea]. 2000, febrero [fecha de consulta: 03 febrero 2010]. Disponible en: http://www.

interpares.org/display_file.cfm?doc=ip1_dissemination_ rep-s_gilliland-swetland_clir_pub89_2000.pdf.

GARCÍA, Jaén. 2008. La formación archivística y la investigación. Códice, 4(2): 51-61, 2008.

MARÍN, Sebastián Alejandro. 2011. Estado de la producción científica en Archivística y archivos en América Latina

-2009. Una aproximación. Revista Interamericana de Bibliotecología, 34(3): 257-269, 2011.

MENDO CARMONA, Concepción. 1992. La enseñanza de la Archivística en la Universidad: materiales para una

mesa redonda sobre el tema. Revista General de Información y Documentación, 2(2): 85-92, 1992.

MEDONZA NAVARRO, Aída. 2000. ¿Quién es archivero en el Perú?. Biblios Revista electrónica de Bibliotecología,

Archivología y Museología, 2(5) 2000.

MONTOYA AGUDELO, César Alveiro y PARDO RODRÍGUEZ, Luis Ernesto. 2009. La formación de los

bibliotecólogos y archivistas: aproximación a los modelos pedagógicos predominantes. Revista Interamericana de Bibliotecología, 32(2): 313-333, 2009.

MORENO BAYARDO, María Guadalupe. 2005. Potenciar la educación. Un currículum transversal de formación para la investigación. REICE Revista Electrónica sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 3(1): 520-540, 2005.

MUÑOZ CRUZ, Valle. 1998. El papel del gestor de la información en las organizaciones a las puertas del siglo XXI. En: Jornadas Españolas de Documentación FESABID 1998 (6: 1998: Zaragoza, España). Actas [en

línea]. Zaragoza: FESABID, 1998 [fecha de consulta: 02 febrero 2013]. Disponible en: http://www. florida-uni.es/

fesabid98/comunicaciones/m_munyoz.htm

Published

2013-07-15

How to Cite

Marín Agudelo, S. A. (2013). Archival training in Latin America: a review of the profiles and competences. Revista Interamericana De Bibliotecología, 35(3), 299–309. https://doi.org/10.17533/udea.rib.15877

Issue

Section

Investigaciones