The Knowledge Management from the Thinking of Mestization Perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n2a08

Keywords:

Knowledge management, thinking of mestization, hermeneutics, quality

Abstract

In the context of an administrative experience at the School of Languages at the University of Antioquia, they are thought different aspects concerning knowledge management. We start from the principle, marked by Mèlich (2002), according to which ethics is not an end but accompanying processes. Then, we think this mana-gement from the ethics of mestization given by Nouss and Laplantine (2001, 2008) and Nouss (2005), in which complementarity rather than melting and differen-tialism is proposed. We anticipate our analysis from these two perspectives, and through a qualitative approach of hermeneutical character understand knowledge La gestión del conocimiento desde la perspectiva del pensamiento del mestizaje management, as an act of complementarity where each of the participants of this process brings namely that as a manage-ment tools, are forming a higher power that favors spaces for quality teaching and learning.

|Abstract
= 406 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 162 veces| | XML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 7 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miguel Orlando Betancourt Cardona, University of Antioquia

D. in Education from the Universidad de Antioquia, Medellín - Colombia, Professor at the Language School of the Universidad de Antioquia, Medellín - Colombia.

John Jairo Giraldo Ortiz, University of Antioquia

D. in Applied Linguistics from Pompeu Fabra University, Barcelona, Spain, Professor at the Language School of the University of Antioquia, Medellin, Colombia.

References

Álvarez, C., & González, E. M. (1998). Lecciones de didáctica general. Medellín: Edinalco.

Álvarez de Z., C. (1996). La Universidad como institución social. La Habana: Editorial Academia.

Betancourt, M. (2015). Un proceder mestizo en el devenir del ser. Trayectos mestizos en educación superior: una didáctica para articular las funciones misionales de la universidad (tesis doctoral). Universidad de Antioquia.

Gadamer, H. (1997). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.

Giraldo, J. (2015). Memoria de gestión de la Escuela de Idiomas 2012-2015. Escuela de Idiomas, Universidad de Antioquia. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/0f8d693d-b72f-459c-9831-87b2b664521e/informe+de+gestion+EI+consolidado+2012-2015.pdf?MOD=AJPERES&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd

González, E. M. (2011). Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción del conocimiento. Discusiones filosóficas, 12(18), 125-143.

González, E. M., & Betancourt, M. (2013). Un nuevo sentido en la educación por proyectos a través del pensamiento del mestizaje en el programa de traducción de la Universidad de Antioquia. Mutatis Mutandis, 6(1), 213-226.

Kosnik, C. (2014). La calidad en la educación depende directamente de la calidad de los profesores, los educadores y los currículos. Centro virtual de noticias en educación. Foro Maestro siempre, Bogotá. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-340967.html

Mèlich, J. (2002). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.

Mèlich, J. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder

Nouss, A., & Laplantine, F. (2001). Métissages, de Arcimboldo à Zombi. France: Pauvert.

Nouss, A., & Laplantine, F. (2008). El pensamiento del mestizaje. Trad. M. Betancourt. Popayán: Anthropos, Universidad del Cauca.

Nouss, A. (2005). Plaidoyer pour un monde métis. France: Textuel.

Orbe, F. B., Bondía, J. L., & Mèlich, J. (2006). Pensar la educación desde la experiencia. Revista portuguesa de pedagogía,40(1), 233-259.

Unesco. (2005). EFA Global Monitoring Report. Unesco. París. Recuperado de http://www.unesco.org/education/gmr_download/chapter1.pdf

Varela, C. (2004). Conceptos generales de gestión del conocimiento. Revista de Tecnología, 3(2),12-20.

Published

2018-04-30

How to Cite

Betancourt Cardona, M. O., & Giraldo Ortiz, J. J. (2018). The Knowledge Management from the Thinking of Mestization Perspective. Revista Interamericana De Bibliotecología, 41(2), 205–213. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n2a08

Issue

Section

Reflexiones