The Knowledge Management from the Thinking of Mestization Perspective
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n2a08Keywords:
Knowledge management, thinking of mestization, hermeneutics, qualityAbstract
In the context of an administrative experience at the School of Languages at the University of Antioquia, they are thought different aspects concerning knowledge management. We start from the principle, marked by Mèlich (2002), according to which ethics is not an end but accompanying processes. Then, we think this mana-gement from the ethics of mestization given by Nouss and Laplantine (2001, 2008) and Nouss (2005), in which complementarity rather than melting and differen-tialism is proposed. We anticipate our analysis from these two perspectives, and through a qualitative approach of hermeneutical character understand knowledge La gestión del conocimiento desde la perspectiva del pensamiento del mestizaje management, as an act of complementarity where each of the participants of this process brings namely that as a manage-ment tools, are forming a higher power that favors spaces for quality teaching and learning.
Downloads
References
Álvarez, C., & González, E. M. (1998). Lecciones de didáctica general. Medellín: Edinalco.
Álvarez de Z., C. (1996). La Universidad como institución social. La Habana: Editorial Academia.
Betancourt, M. (2015). Un proceder mestizo en el devenir del ser. Trayectos mestizos en educación superior: una didáctica para articular las funciones misionales de la universidad (tesis doctoral). Universidad de Antioquia.
Gadamer, H. (1997). Verdad y método I. Salamanca: Sígueme.
Giraldo, J. (2015). Memoria de gestión de la Escuela de Idiomas 2012-2015. Escuela de Idiomas, Universidad de Antioquia. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/wcm/connect/udea/0f8d693d-b72f-459c-9831-87b2b664521e/informe+de+gestion+EI+consolidado+2012-2015.pdf?MOD=AJPERES&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd&CVID=kZi3UJd
González, E. M. (2011). Sobre la experiencia hermenéutica o acerca de otra posibilidad para la construcción del conocimiento. Discusiones filosóficas, 12(18), 125-143.
González, E. M., & Betancourt, M. (2013). Un nuevo sentido en la educación por proyectos a través del pensamiento del mestizaje en el programa de traducción de la Universidad de Antioquia. Mutatis Mutandis, 6(1), 213-226.
Kosnik, C. (2014). La calidad en la educación depende directamente de la calidad de los profesores, los educadores y los currículos. Centro virtual de noticias en educación. Foro Maestro siempre, Bogotá. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/w3-article-340967.html
Mèlich, J. (2002). Filosofía de la finitud. Barcelona: Herder.
Mèlich, J. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder
Nouss, A., & Laplantine, F. (2001). Métissages, de Arcimboldo à Zombi. France: Pauvert.
Nouss, A., & Laplantine, F. (2008). El pensamiento del mestizaje. Trad. M. Betancourt. Popayán: Anthropos, Universidad del Cauca.
Nouss, A. (2005). Plaidoyer pour un monde métis. France: Textuel.
Orbe, F. B., Bondía, J. L., & Mèlich, J. (2006). Pensar la educación desde la experiencia. Revista portuguesa de pedagogía,40(1), 233-259.
Unesco. (2005). EFA Global Monitoring Report. Unesco. París. Recuperado de http://www.unesco.org/education/gmr_download/chapter1.pdf
Varela, C. (2004). Conceptos generales de gestión del conocimiento. Revista de Tecnología, 3(2),12-20.