The Escuela Interamericana de Bibliotecología of the Universidad de Antioquia and its Influence in Latin AmericaLa Escuela Interamericana de Bibliotecología y su influencia en América Latina

Authors

  • Estela Morales Campos Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n2a07

Keywords:

Escuela Interamericana de Bibliotecología, library education, librarianship and information, librarianship in Latin America

Abstract

In the twentieth century, several countries in Latin Ameri­ca documented the efforts made to train library staff and to educate them professionally in order to respond to the com­plex world of information. This was paramount for achieving a universal culture and for accessing science and technology achievements which were required by these societies. Later, outstanding work was carried out in the creation of the Es­cuela Interamericana de Bibliotecología. It was founded on October 19, 1956, and its name intended to outline its destiny and objectives: A university entity, part of the Universidad de Antioquia (Colombia), with Latin American vocation, training professional cadres for the libraries of the region, with aspirations of modernity and a quality curriculum that would include the current trends of world librarianship. This article addresses the importance that this institution granted to its library and academic staff which, from the beginning, has been fundamental to the Escuela Interameri­cana de Bibliotecología’s development. It also highlights the work and the influence of the journal Revista Interamericana de Bibliotecología in the surrounding countries, as well as the contribution to international meetings and the renewal of academic exchanges in order to consolidate the discipline of librarianship.

|Abstract
= 487 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 198 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Estela Morales Campos, Universidad Nacional Autónoma de México

PhD in Latin American Studies, UNAM. Master in Library Science, Escuela Nacional de Biblioteconomía y Archivonomía de la Secretaría de Educación Pública (SEP). Master in Library Science, UNAM. Researcher at the Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información, Universidad Nacional Autónoma de México.

References

Cardona de Gil, B. (1993). La Escuela Interamericana de Bibliotecología: apuntes para una historia. Revista Interamericana de Bibliotecología, 16(2), 7-26.

Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecoló-gicas. (1984). Informe de Actividades 1984. México: UNAM / Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecoló-gicas.

Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecoló-gicas. (1985). Informe de Actividades 1985. México: UNAM / Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecoló-gicas.

Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológi-cas. (1992). Informe de Actividades 1985-1992 [ocho años]. México: UNAM / Centro Universitario de Investigacio-nes Bibliotecológicas.

Escuela Interamericana de Bibliotecología. Acerca de la Escuela. Universidad de Antioquia.edu.co. Recuperado de http://www.udea.edu.co/wps/portal/udea/web/inicio/institucional/unidades-academicas/escuelas/interamericana-bibliotecologia/interamericana-biblio-tecologia

ENBA. (1967). Bibliotecas y Archivos, 1(1), México.

Floren, L. (1960). La Escuela Interamericana de Biblio-tecología de Medellín. Boletín cultural bibliográfico, 3(12), 860-866.

Floren, L. (1966). La Escuela Interamericana de Biblio-tecología de la Universidad de Antioquia: sus orígenes y su futuro. Boletín de la Unesco para las bibliotecas, 20(4), 190-194.

García-Jaramillo, J. (2013). Una idea se hace realidad. Es-tudio histórico sobre la biblioteca de la Escuela Interamericana de Bibliotecología. Medellín: Universidad de Antioquia. Recuperado de http://eprints.rclis.org/18552/1/Gar-cia-Historia-BibEIB.pdf

Isaza-Restrepo, I., & Herrera-Cortés, R. (1993). La investigación en bibliotecología y ciencia de la informa-ción. Revista Interamericana de Bibliotecología, 16(2), 27-43.

Ministerio de Educación Nacional – Biblioteca Nacio-nal [Colombia] (1954). Programa. Primeras Jornadas Bibliotecológicas Colombianas.

Morales-Campos, E. (1988). Educación bibliotecológica en México: 1915-1954. México, UNAM / Centro Universita-rio de Investigaciones Bibliotecológicas.

Morales-Campos, E. (2006), Forjadores e impulsores de la Bibliotecología Latinoamericana. México: UNAM / Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas.

Morales-Campos, E. (2014). Nuestros Bibliotecarios. Sanz Briso-Montiano, María Teresa / Villalón Galda-mes, Alberto. Biblioteca Universitaria, 17(1), 55-59.

Morales-Campos, E., Naranjo-Vélez, E., & Rendón-Gi-raldo, N. (2016). Forjadores e impulsores de la bibliotecología latinoamericana: Colombia. México: UNAM / Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información [en prensa].

ONU. (1947). Boletín de la UNESCO para las bibliotecas, 1(1). Organización de las Naciones Unidas para la Edu-cación, la Ciencia y la Cultura.

Revista Interamericana de Bibliotecología. (1978). Pre-sentación. Revista Interamericana de Bibliotecología, 1(1), 3-4

Published

2017-05-01

How to Cite

Morales Campos, E. (2017). The Escuela Interamericana de Bibliotecología of the Universidad de Antioquia and its Influence in Latin AmericaLa Escuela Interamericana de Bibliotecología y su influencia en América Latina. Revista Interamericana De Bibliotecología, 40(2), 189–200. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v40n2a07

Issue

Section

Revisiones