Towards a Proposal to Measure Digital Capabilities in Internet Users

Authors

  • Fidel González-Quiñones Autonomous University of Chihuahua
  • Javier Tarango Autonomous University of Chihuahua
  • Armando Villanueva-Ledezma Autonomous University of Chihuahua

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n3a01

Keywords:

Digital capabilities, digital divide, information literacy, media literacy, university students, university teachers

Abstract

This article presents a concrete instrument to measure the digital capacities of teachers and university students, through which it is intended to know the current reality of the subjects participating in a given community about their abilities and skills in the use of digital tools, understanding in find quality information and the ability to generate effective digital educational content through the internet. The characteristics of the proposal happen through the integration of a Digital Capabilities Diagnosis Instrument, whose condition is that the participants in the application must have prior contact with Information and Communication Technologies, therefore, the instrument identifies digital divides and their importance in the solution of concrete problems of digital interrelation, especially in the field of educational environments and academic communities.

|Abstract
= 1210 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 574 veces| | HTML (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fidel González-Quiñones, Autonomous University of Chihuahua

D. in Social Journalism from the University of Seville. Bachelor's degree in Information Sciences, Master's degree in Human Resources Administration and Master's degree in Marketing from the Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH). Full-time research professor at the Faculty of Philosophy and Letters of the UACH. Head of the Strategic Research Center of the UACH. Member of the Academic Body of Information Studies (CA-UACH-088). Chihuahua - Mexico.

Javier Tarango, Autonomous University of Chihuahua

Member of the National System of Researchers (Level II). D. in Education from the Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH). Master in Information Sciences from the University of Guanajuato and in Organizational Development from the University of Monterrey. Full-time professor-researcher at the UACH; he teaches virtual classes in the Bachelor's Degree in Library Science and Knowledge Management and in the Master's Degree in Transparency and Protection of Personal Data at the University of Guadalajara. Leader of the Academic Body of Information Studies (CA-UACH-088). Chihuahua - Mexico.

Armando Villanueva-Ledezma, Autonomous University of Chihuahua

D. in Social Journalism from the University of Seville. Master's Degree in Humanities from the Universidad Autónoma de Chihuahua and Bachelor's Degree in Information Sciences from the Universidad Autónoma de Chihuahua. Director of the Faculty of Philosophy and Letters of the Universidad Autónoma de Chihuahua for the period 2017-2023. Chihuahua - Mexico.

References

Alfonso-Sánchez, I. R. (2016). La Sociedad de la Información, Sociedad del Conocimiento y Sociedad del Aprendizaje: referentes en torno a su formación. Reflexiones, 12(2), 235-243.

Area-Moreira, M. (2012). La alfabetización: un derecho y una necesidad. En M. Area-Moreira, A. Gutiérrez-Martín, F. Vidal-Fernández, Alfabetización digital y competencias informacionales (pp. 3-11). Madrid, España: Telefónica.

Agustín-Lacruz, M. C., & Clavero-Galofré, M. (2009). Indicadores sociales de inclusión digital: brecha y participación ciudadana. Madrid, España: Encuentro Ibero-Latinoamericano de Gobierno y Electrónico e Inclusión Digital.

AMIPCI (2014). Estudio sobre los hábitos de los usuarios de internet en México, 2014. Recuperado de https://www.asociaciondeinternet.mx/es/noticiasx/2160-estudio-amipci-de-habitos-de-los-usuarios-de-internet-en-mexico-2014

Ascencio-Baca, G. (2010). Brecha Digital y desnivel de conocimiento en México: comunicación y bibliotecas públicas como elementos clave reductores, de 2000 a 2010 (tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España.

Banco Mundial (2016). Usuarios de Internet por cada 100 personas. Recuperado de https://datos.bancomundial.org/indicador/IT.NET.USER.ZS

Cabrero, J. A., & Llorente, M. C. (2013). La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC). Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-22.

Castells, M. (2000). Obtenido de Lliçó inaugural del programa de doctorat sobre la societat de la informació i el coneixement, Universidad Oberta de Catalunya. Recuperado de: http://www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/print.html

Castells, M. (2014). Espacios de conocimiento de la Universidad Oberta de Catalunya. Recuperado de http://www.manuelcastells.info/sites/default/files/sscisocialranking_eng.pdf

De Pablos Pons, J. (2010). Universidad y Sociedad del Conocimiento: las competencias informacionales y digitales. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 7(2), 6-16.

Durán, M. C., Prendes, M. P .E., & Gutiérrez, I. P. (2019). Certificación de la competencia digital docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), 187‑205. doi: 10.5944/ried.22.1.22069

García-Cabrero, B., Serrano, E. L., Ponce-Ceballos, S., Cisneros-Cohernour, E. J., Cordero-Arroyo, G., & Espinosa-Díaz, Y. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: un modelo para su evaluación. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343‑365. doi: 10.5944/ried.21.1.18816

García-Ruiz, R., Gonzalvez, V., & Aguaded, J. I. (2014). La competencia mediática como reto para la educomunicación: instrumentos de evaluación. Cuadernos.info, 35, 15-27. doi: 10.7764/cdi.35.623

García-Valcárcel-Muñoz-Repiso, A., Arras-Vota, A. M. G. (2011). Competencias en TIC y rendimiento académico en la universidad: diferencias por género. Salamanca. España: Agencia Española de Cooperación Internacional para el Desarrollo.

Gigler, B. S. (2011). Informational capabilities: the missing link for the impact of ICT on development. Washington, DC: World Bank.

Gigler, B. S., & Bailur, S. (2014). Closing the Feedback Loop: ¿Can Technology Bridge the Accountability Gap? Directions in Development--Public Sector Governance. Washington, DC: World Bank. Recuperado de https://openknowledge.worldbank.org/handle/10986/18408

Gobierno de la República de México (2013). Estrategia digital nacional. Recuperado de http://cdn.mexicodigital.gob.mx/EstrategiaDigital.pdf

González-Martínez, J., Esteve-Mon, F. M., Larraz, V., Espuny, C., & Gisbert-Cervera, M. (2018). INCOTIC 2.0. Una nueva herramienta para la autoevaluación de la competencia digital del alumnado universitario. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(4), 133-152. doi:10.30827/profesorado.v22i4.8401

González-Quiñones, F. (2016). Capacidades digitales en alumnos y maestros de la Facultad de Filosofía y Letras (FFyL) de la Universidad Autónoma de Chihuahua (UACH) (tesis de maestría). Universidad Autónoma de Chihuahua, México.

Grijalva, A. A., & Lara, J. A. (2019). Competencias mediáticas en jóvenes universitarios: análisis de saberes para producir contenido digital en una IES mexicana. EDUTEC: Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 67, 16-30. doi:10.21556/edutec.2019.67.1297

Gutiérrez, A., & Tyner, A. (2012). Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital. Comunicar: Revista Científica de Educomunicación, 38(19), 31-39. doi: 10.3916/C38-2012-02-03

Hernández-Coronel, P., Gisbert, M., & Fernández, I. (2018). La evaluación de la competencia digital de los estudiantes: una revisión al caso latinoamericano. Chasqui: Revista Latinoamericana de Comunicación, 137, 91-110.

INEGI (2014). Encuesta nacional de los hogares 2014. Recuperado de http://www.inegi.org.mx/est/contenidos/proyectos/encuestas/hogares/regulares/enh/2014/doc/resultados_enh14.pdf

INEGI (2015). Ciencia y tecnología. Recuperado de http://www3.inegi.org.mx/sistemas/sisept/default.aspx?t=tinf196&s=est&c=19348

Lázaro-Cantabrana, J. L., Gisbert-Cervera, M., & Silva-Quiroz, J. E. (2018). Una rúbrica para evaluar la competencia digital del profesor universitario en el contexto latinoamericano. EDUTEC. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 63, 1-14, doi: 10.21556/edutec.2018.63.1091

López, J. (25 de noviembre, 2015). Penetración de internet, el reto para desarrollar el ecommerce en México. El Financiero. Recueperado de http://www.elfinanciero.com.mx/tech/penetracion-de-internet-

el-reto-para-desarrollar-el-ecommerce-en-mexico-comscore.html

López-Yepes, J. (2015). La ciencia de la información documental: el documento, la disciplina y el profesiona en la era digital. México, DF: Universidad Panamericana.

Morales-Ángel, E. I. (2018). Identificación de capacidades digitales en estudiantes y docentes de educación media superior (tesis de maestría). Universidad Autónoma de Chihuahua, México.

OCDE (2010). Las TIC y el desarrollo económico de México. Recuperado de http://es.slideshare.net/OCDE/las-tic-y-el-desarrollo-econmico-de-mxico-experiencia-de-la-ocde

PNUD (2010). Informe sobre desarrollo humano 2010. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr_2010_es_complete_reprint.pdf

PNUD (2016). Informe sobre el desarrollo humano 2016: desarrollo humano para todos. Recuperado de http://hdr.undp.org/sites/default/files/HDR2016_SP_Overview_Web.pdf

Pomata-Varó, P. A., Pérez-Herranz, F. M., Ubeda-García, J. I., & Iñesta-Quesada, J. M. (2006). La propagación del conocimiento científico: un modelo fractal. REIS. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 6(115), 41-67.

Ríos-Ortega, J. (2014). El concepto de información: dimensiones bibliotecológica, sociológica y cognoscitiva. Investigación Bibliotecológica, 28(62), 143-179.

Salazar-Gómez, E., Tobón, S., & Juárez-Hernández, L. G. (2018). Diseño y validación de una rúbrica de evaluación de las competencias digitales desde la socioformación. Revista de Investigación Apuntes Universitarios, 8(3) 24-42. doi: 10.17162/au.v8i3.329

Rodríguez-Pérez, I. (2015). La importancia de las competencias digitales de los docentes, en la sociedad del conocimiento. Revista Iberoamericana de Producción Académica y Gestión Educativa, 2, 1-12.

Sánchez-Torres, J. M., González-Zabala, M. P., & Sánchez-Muñoz, M. P. (2012). La Sociedad de la Información: génesis, iniciativas, concepto y su relación con Las TIC. UIS Ingenierías, 11(1), 113-128.

Published

2019-08-31

How to Cite

González-Quiñones, F., Tarango, J., & Villanueva-Ledezma, A. (2019). Towards a Proposal to Measure Digital Capabilities in Internet Users. Revista Interamericana De Bibliotecología, 42(3), 197–212. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v42n3a01

Issue

Section

Investigaciones