Coordination Between Libraries and E-Learning Platforms:

University Experiences in Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n3e359996

Keywords:

Learning platforms, university libraries, higher education, universities, Argentina

Abstract

For some time now, Argentine universities have been promoting the development of virtual learning environments when offering their undergraduate courses virtually, on-site or in hybrid modality. For their part, university libraries had to adapt their services by incorporating various digital formats in order to support education, research and extension.  This research introduces a descriptive-exploratory study that analyzes the connection between learning platforms in national universities on the one hand, and on the other, academic libraries that belong to those universities. For that purpose, structured interviews were conducted with directors and/or chief librarians from 18 libraries, who were asked specific questions on this topic. The results lead us to conclude that online education is a project that has been developing for several years in Argentina, in which the use of virtual platforms has been fundamental to facilitate the teaching and learning process. Likewise, the essential role of libraries in accompanying this process stands out, as regards the development of digital collections, the design and implementation of online library services, and the participation in the pedagogical project of each university. Although processes have varied widely from one institution to the next, there are experiences of information literacy that have been carried out with communities of users, bibliographic products and services, training of library staff in learning technologies, and actions that promote integration between the spheres analyzed here.

|Abstract
= 109 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 34 veces| | EPUB (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 4 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cecilia Corda, Universidad Nacional de La Plata

Magíster en Ciencia Política y Sociología por la FLACSO Argentina. Profesora titular de las carreras de Licenciatura y Profesorado en Bibliotecología y Ciencia de la Información de la Universidad Nacional de La Plata. 

Mariela Viñas, Universidad Nacional de La Plata

Magíster en Educación por la Universidad Nacional de La Plata. Profesora adjunta de las carreras de Licenciatura y Profesorado en Bibliotecología y Ciencia de la Información de la Universidad Nacional de La Plata. 

References

Almarza, Yamely; Pirela, Johann (2010). Las bibliotecas universitarias y el enfoque b-learning Biblioteca Universitaria, 13(2), 189-201. https://bibliotecauniversitaria.dgb.unam.mx/rbu/article/view/460

Área Moreira, Manuel (2019). Los materiales didácticos digitales; recomendaciones prácticas para el profesorado. Grupo de Investigación Laboratorio de Educación y Nuevas Tecnologías. Universidad de La Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/13628

Área Moreira, Manuel; Adell, Jordi (2009). e-Learning: enseñar y aprender en espacios virtuales. En Juan De Pablos (Coord), Tecnología educativa. La formación del profesorado en la era de Internet (pp. 391-424). Aljibe. https://scholar.google.es/citations?view_op=view_citation&hl=es&user=ummz4n8AAAAJ&citation_for_view=ummz4n8AAAAJ:AFXcoJnoRH0C

Blanco, Nancy; De Pedro, Gabriela; Bentivegna, Nancy; Cápula, Federico; Gregui, Carolina; Pisano, Silvia (2024). MOOC y otros dispositivos de instrucción en línea de bibliotecas universitarias argentinas a partir de la pandemia de COVID-19. Información, Cultura y Sociedad, 50, 181-192. https://doi.org/10.34096/ics.i50.14657

Brown, Sherri; Bennett, Charlie; Henson, Bruce; Valk, Alison (2014). Next-gen learning spaces. Association of Research Libraries. https://publications.arl.org/Next-Gen-Learning-Spaces-SPEC-Kit-342/1

Castro, Silvina; Clarenc, Claudio; López Carmen; Moreno, María Eugenia; Tosco, Norma (2013). Analizamos 19 plataformas de e Learning: Investigación colaborativa sobre LMS. Grupo GEIPITE, Congreso Virtual Mundial de e-Learning. www.congresoelearning.org

Congreso de la Nación Argentina (2013, noviembre 3). Sistema nacional de ciencia, tecnologia e innovacion. Repositorios digitales institucionales de acceso abierto. [Ley 26.899 de 2013]. https://servicios.infoleg.gob.ar/infolegInternet/anexos/220000-224999/223459/norma.htm

Corda, María Cecilia; Viñas, Mariela (2023). Educación en línea en universidades nacionales de Argentina: diálogos entre plataformas y bibliotecas académicas. Palabra Clave 13(1). https://doi.org/10.24215/18539912e195

Corda, María Cecilia; Viñas, Mariela (2024). La educación en línea y el rol de las bibliotecas universitarias en el proceso de enseñanza-aprendizaje. En III Congreso Internacional de Ciencias Humanas, San Martín, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev17335

Corda, María Cecilia; Viñas, Mariela; Osinaga, Paula (2024). Diálogos entre gestiones bibliotecarias y campus virtuales en universidades de larga tradición de la Argentina. En 7.as Jornadas de Intercambio y Reflexión acerca de la Investigación en Bibliotecología. La Plata, Argentina. http://jornadabibliotecologia.fahce.unlp.edu.ar/jornadas-2024/actas/ponencia-241216105958803010

Corda, María Cecilia; Viñas, Mariela; Vallefin, Camila (2019). Las bibliotecas universitarias frente a los desafíos, dilemas y riesgos de la preservación digital de los documentos académicos. En X Jornadas de Temas Actuales en Bibliotecología, Mar del Plata, Argentina. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.13162/ev.13162.pdf

Gaitán, Anabel; Coraglia, María Inés (2021). Las bibliotecas universitarias argentinas y la educación en línea ante la pandemia por COVID19. Anales de Documentación, 24(1). https://doi.org/10.6018/analesdoc.439631

Gallo-León, José Pablo (2015). La biblioteca es servicio (y en ello está nuestro futuro). El Profesional de la Información, 24(2), 87-93. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/epi.2015.mar.01

Goss, Harold (2022). Student learning outcomes assessment in higher education and in academic libraries: A review of the literature. The Journal of Academic Librarianship, 48(2). https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133321001762

Horta, Carmen; Caballos, Almudena. (2006). Biblioteca universitaria y campus virtual. En Gregorio García Reche (Coord.), Información digital al servicio de la sociedad (pp. 491-497). Biblioteca General de la Universidad de Málaga. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=407564

Infante, Lizbeth; Estrada, Jesús Eduardo; Suárez, Rubén (2022). Factores que influyen en el uso de la biblioteca virtual entre los estudiantes de una universidad del noreste de México. Biblios. Journal of Librarianship and Information Science, 84, 1-12. https://doi.org/10.5195/biblios.2021.975

López, Francisco; Muro, Inmaculada; Santonja, Lola (2014). La biblioteca universitaria como centro de apoyo a la enseñanza del español como lengua extranjera. http://eprints.rclis.org/32048/1/25_1145.pdf

Maggio, Mariana (2022). Híbrida: enseñar en la universidad que no vimos venir. Tilde Editora.

Morales, Susy; Paredes, María Gracia; Villa, Ronald (2021). Uso de la biblioteca universitaria virtual como estrategia de aprendizaje de los estudiantes de la carrera arquitectura de la Universidad de Guayaquil. Revista Conrado, 17(80), 339-347. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1852

Paniagua, María Eugenia (2004). La formación y la actualización de los docentes: herramientas para el cambio en educación. https://fdocenterd.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/12/resumen-paniagua.pdf

Pastor, Martín (2005). La educación superior a distancia en el nuevo contexto tecnológico del siglo XXI. Revista de la Educación Superior, 34(136), 77-93. https://www.scielo.org.mx/pdf/resu/v34n136/0185-2760-resu-34-136-77.pdf

Pisté, Saknicté; Marzal, M. Ángel (2018). Bibliotecas universitarias y educación digital abierta: un espacio para el desarrollo de instrumentos de implementación en web, de competencias en información e indicadores para su evaluación. Revista Interamericana de Bibliotecología, 41(3), 277-288. https://doi.org/10.17533/udea.rib.v41n3a06

Rama, Claudio (2021). La nueva educación híbrida. Cuaderno de Universidades, 11. http://dspaceudual.org/handle/Rep-UDUAL/202

Stewart, Sonia; Newman, Nadine (2017). User services in the digital environment: Implications for academic libraries in the English speaking Caribbean. Library Review, 66(4-5), 213-234. https://doi.org/10.1108/LR-07-2016-0058

Su, Hongyan (2021). Design of the online platform of intelligent library based on machine learning and image recognition. Microprocessors and Microsystems, 82. https://www.researchgate.net/publication/348315387_Design_of_The_Online_Platform_of_Intelligent_Library_Based_on_Machine_Learning_and_Image_Recognition

Tarasow, Fabio (2010). ¿De la educación a distancia a la educación en línea? ¿Continuidad o comienzo?”. En Diseño de intervenciones educativas en línea, Carrera de Especialización en Educación y Nuevas Tecnologías. PENT, FLACSO. Sede Académica Argentina. Módulo: diseño de intervenciones educativas en línea. http://www.pent.org.ar/institucional/publicaciones/educacion-distancia-educacion-linea-continuidad-comienzo

Tarasow, Fabio (2019). La educación en línea ya está en edad de merecer. En Gisela Schwartzman; Fabio Tarasow; Mónica Trech (Eds.), De la educación a distancia a la educación en línea: aportes a un campo en construcción (pp. 21-35). Homo Sapiens. http://www.fhcs.unp.edu.ar/practicaprofesional/wp-content/uploads/2019/03/TARASOW_La-EeL-ya-est%C3%A1-en-edad-de-merecer.pdf

Viñas, Mariela (2021). Plataformas educativas en el nivel superior en contexto de emergencia sanitaria por el COVID-19 [tesis de especialización]. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Periodismo y Comunicación Social.https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.2131/te.2131.pdf

Published

2025-10-14

How to Cite

Corda, M. C., & Viñas, M. (2025). Coordination Between Libraries and E-Learning Platforms:: University Experiences in Argentina. Revista Interamericana De Bibliotecología, 48(3). https://doi.org/10.17533/udea.rib.v48n3e359996