Re-births and baptisms in rap: mysticism and religiousness represented in the adolescents’ pseudonyms
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.v16n30a02Keywords:
naming, identification, proper name, substitution, par-cero [buddy/pair-zero]Abstract
We summarize the findings of a contrast research carried out in Colombia and Argentina. The method used was the clinic intervention applied to research by using talking spaces, interviews of clinic orientation, logbooks, and the clinic with which we could obtain both singular discourses of the adolescents and solutions of subjective constitution. We also used some more conventional techniques with which we had access to existing particular discourses on adolescents. Therefore, we could identify that, among adolescents, rappers, and graffiti artists, their solutions –related to groups– to the adolescence crossroads happen by substituting their names. We present the cases of two rappers who seek, through their pseudonym, the strengthening of the filial-social bond, especially with their mothers.
Downloads
References
Aberastury, A., Knobel, M. (1994). La adolescencia normal. Un enfoque psicoanalítico. Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Bolaños, D.F. (2017). Respiramos el mismo, pero somos diferentes. Constitución de subjetividad en Adolescentes que integran agrupaciones juveniles de ciudad en Cali (Colombia) y Mar del Plata (Argentina) (Tesis doctoral). Universidad Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, Brasil. Recuperada en: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUOS-AQRNGJ
Brasil, Ministerio Nacional de Educación. Portaria No 33 de Janeiro 17 de 2018. Recuperado de: https://g1.globo.com/educacao/noticia/mec-homologa-resolucao-que-permite-que-transexuais-e-travestis-usem-o-nome-social-nas-escolas-do-brasil.ghtml. Con acceso 21/01/2018.
De Lajonquière, L. (1992). De Piaget a Freud. Petrópolis, Brasil: Vozes. Real Academia Española[RAE]. (2016). Grafología. rae.es. Recuperado de: www.lema.rae.es/drae/?val=grafología
Freud, S. (1985). Psicopatología de la vida cotidiana. Bogotá, Colombia: Círculo de Lectores.
Gallo, H., y Ramírez, M. (2012). El psicoanálisis y la investigación en la universidad. Buenos Aires, Argentina: Grama.
Grafología: números y su significado psicológico (1 de febrero, 2016). Grafología y personalidad. Recuperado de: https://www.grafologiaypersonalidad.com/grafologia-numeros/
Hannerz, U. (1982). Exploración de la ciudad. (Isabel Vericat y Paloma Villegas Ciudad (Trads.). México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado en: http://pt.scribd.com/doc/105945650/92967456-Hannerz-Los-Etnografos-de-chicago-en-La-Exploracion-de-La-Ciudad
Lacan, J. (2009). Escritos 2. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores. Tercera edición revisada por Tomás Segovia, Juan David Nasio y Armando Suarez. (Original de 1966).
Lacan, J. (1961-1962). Seminario, Libro 9: La identificación. En Psikolibro. Recuperado en: http://centrodedifusionyestudiospsicoanaliticos.files.wordpress.com/2013/03/20-seminario-9.pdf
Lacan, J. (1974 -1975). Seminario RSI. En Psikolibro. Recuperado en: http://centrodedifusionyestudiospsicoanaliticos.files.wordpress.com/2013/03/20-seminario-22.pdf
Lacan, J. (2005). Os nomes-do-pai. Telles, A. (Trad). Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.
Matheus, T. (2007). Adolescência. São Paulo, Brasil: Casa do Psicólogo.
Miller, J. A. (1997). Lacan elucidado. Palestras no Brasil. Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.
Pereira, M. (2012). A orientação clínica como questão de método à psicologia, psicanálise e educação. En: Pereira, M. R. (org.). A psicanálise escuta a educação: 10 anos depois (pp. 23–34). Belo Horizonte, Brasil: Fino traço.
Pereira, M. (2016). O nome atual do malestar docente. Belo Horizonte, Brasil: Fino traço.
Rivadero, S. (2011). El nombre propio y el propio nombre. Imago Agenda. Recuperado de: http://www.imagoagenda.com/articulo.asp?idarticulo=1610
Roudinesco, E. (2003). A família em desordem. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar. Zaiczik, C. (julio, 2004). Del ser al nombre propio. En: Jornadas Aniversario “30 años de Escuela (1974-2004)”. Conferencia llevada a cabo en la Escuela Freudiana de Buenos Aires, Argentina.
Zelis, O. (2012). La función del nombre en psicoanálisis: articulación entre las concepciones de J. Lacan y C. S. Peirce. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología; XIX Jornadas de Investigación; VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (pp.777-781). Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Affectio Societatis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..