Re-births and baptisms in rap: mysticism and religiousness represented in the adolescents’ pseudonyms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.v16n30a02

Keywords:

naming, identification, proper name, substitution, par-cero [buddy/pair-zero]

Abstract

We summarize the findings of a contrast research carried out in Colombia and Argentina. The method used was the clinic intervention applied to research by using talking spaces, interviews of clinic orientation, logbooks, and the clinic with which we could obtain both singular discourses of the adolescents and solutions of subjective constitution. We also used some more conventional techniques with which we had access to existing particular discourses on adolescents. Therefore, we could identify that, among adolescents, rappers, and graffiti artists, their solutions –related to groups– to the adolescence crossroads happen by substituting their names. We present the cases of two rappers who seek, through their pseudonym, the strengthening of the filial-social bond, especially with their mothers.

|Abstract
= 537 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 436 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Diego Fernando Bolaños, Federal University of Minas Gerais

Professor at the Federal Center for Technological Education of Minas Gerais. Advances postdoctoral stage in the post-graduation program: Knowledge and Social Inclusion of the Faculty of Education of the Federal University of Minas Gerais (Brazil). Doctor of Education from the Latin American doctorate program in Education, Public Policies and Profession. Master in Education, Psychologist and Professional in Sports Sciences from the Universidad del Valle (Colombia). 

Marcelo Ricardo Pereira, Federal University of Minas Gerais

Professor of Psychology, Psychoanalysis and Education of the Graduate Program and of the Faculty of Education, FaE-UFMG. Visiting Professor at UdelaR-Uruguay, UNMdP-Argentina and Flacso-Argentina Psychologist, Psychoanalyst and PhD in Education from USP and Paris 13.

References

Aberastury, A., Knobel, M. (1994). La adolescencia normal. Un enfoque psicoanalítico. Buenos Aires, Argentina: Paidós.

Bolaños, D.F. (2017). Respiramos el mismo, pero somos diferentes. Constitución de subjetividad en Adolescentes que integran agrupaciones juveniles de ciudad en Cali (Colombia) y Mar del Plata (Argentina) (Tesis doctoral). Universidad Federal de Minas Gerais. Belo Horizonte, Brasil. Recuperada en: http://www.bibliotecadigital.ufmg.br/dspace/handle/1843/BUOS-AQRNGJ

Brasil, Ministerio Nacional de Educación. Portaria No 33 de Janeiro 17 de 2018. Recuperado de: https://g1.globo.com/educacao/noticia/mec-homologa-resolucao-que-permite-que-transexuais-e-travestis-usem-o-nome-social-nas-escolas-do-brasil.ghtml. Con acceso 21/01/2018.

De Lajonquière, L. (1992). De Piaget a Freud. Petrópolis, Brasil: Vozes. Real Academia Española[RAE]. (2016). Grafología. rae.es. Recuperado de: www.lema.rae.es/drae/?val=grafología

Freud, S. (1985). Psicopatología de la vida cotidiana. Bogotá, Colombia: Círculo de Lectores.

Gallo, H., y Ramírez, M. (2012). El psicoanálisis y la investigación en la universidad. Buenos Aires, Argentina: Grama.

Grafología: números y su significado psicológico (1 de febrero, 2016). Grafología y personalidad. Recuperado de: https://www.grafologiaypersonalidad.com/grafologia-numeros/

Hannerz, U. (1982). Exploración de la ciudad. (Isabel Vericat y Paloma Villegas Ciudad (Trads.). México: Fondo de Cultura Económica. Recuperado en: http://pt.scribd.com/doc/105945650/92967456-Hannerz-Los-Etnografos-de-chicago-en-La-Exploracion-de-La-Ciudad

Lacan, J. (2009). Escritos 2. Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores. Tercera edición revisada por Tomás Segovia, Juan David Nasio y Armando Suarez. (Original de 1966).

Lacan, J. (1961-1962). Seminario, Libro 9: La identificación. En Psikolibro. Recuperado en: http://centrodedifusionyestudiospsicoanaliticos.files.wordpress.com/2013/03/20-seminario-9.pdf

Lacan, J. (1974 -1975). Seminario RSI. En Psikolibro. Recuperado en: http://centrodedifusionyestudiospsicoanaliticos.files.wordpress.com/2013/03/20-seminario-22.pdf

Lacan, J. (2005). Os nomes-do-pai. Telles, A. (Trad). Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.

Matheus, T. (2007). Adolescência. São Paulo, Brasil: Casa do Psicólogo.

Miller, J. A. (1997). Lacan elucidado. Palestras no Brasil. Rio de Janeiro, Brasil: Jorge Zahar.

Pereira, M. (2012). A orientação clínica como questão de método à psicologia, psicanálise e educação. En: Pereira, M. R. (org.). A psicanálise escuta a educação: 10 anos depois (pp. 23–34). Belo Horizonte, Brasil: Fino traço.

Pereira, M. (2016). O nome atual do malestar docente. Belo Horizonte, Brasil: Fino traço.

Rivadero, S. (2011). El nombre propio y el propio nombre. Imago Agenda. Recuperado de: http://www.imagoagenda.com/articulo.asp?idarticulo=1610

Roudinesco, E. (2003). A família em desordem. Rio de Janeiro, Brasil: Zahar. Zaiczik, C. (julio, 2004). Del ser al nombre propio. En: Jornadas Aniversario “30 años de Escuela (1974-2004)”. Conferencia llevada a cabo en la Escuela Freudiana de Buenos Aires, Argentina.

Zelis, O. (2012). La función del nombre en psicoanálisis: articulación entre las concepciones de J. Lacan y C. S. Peirce. IV Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología; XIX Jornadas de Investigación; VIII Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR (pp.777-781). Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina.

Published

2019-03-01

How to Cite

Bolaños, D. F., & Pereira, M. R. (2019). Re-births and baptisms in rap: mysticism and religiousness represented in the adolescents’ pseudonyms. Affectio Societatis, 16(30), 39–62. https://doi.org/10.17533/udea.affs.v16n30a02