Hatred towards the woman as motivation of the tragedy in Euripides’ Orestes
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.v16n31a05Keywords:
Euripides, Orestes, hatred, womanAbstract
Downloads
References
Aélion, R. (1983). Euripide heritier d’Eschyle, Vol. II. Paris, France: Les Belles Lettres.
Aristóteles. (1964). Ars rhetorica. (W. D. Ross, Ed.). Oxford, United Kingdom: University Press.
Aristóteles. (1965). De arte poetica liber. (R. Kassel, Ed.). Oxford, United Kingdom: University Press.
Assaël, J. (1993). Intellectualité et théâtralité dans l’oeuvre d’Euripide. Nice, France: Assocciation des Publications de la Faculté des Lettres, Arts et Sciences Humaines.
Bañuls, J. V., Do Céu Fialho, M., López, A., De Martino, F., Morenilla, C., Pociña Pérez, A. & Silva, M. de F. (Eds.) (2007). O Mito de Helena de Tróia à Actualidade, Vol. I. Coimbra, Portugal: Universidade de Coimbra, Università di Foggia, Universidad de Granada, Universitat de Valencia.
Bettini, M. y Brillante, C. (2008). El mito de Helena. Imágenes y relatos de Grecia a nuestros días. Madrid, España: Akal.
Bunker, H. A. (1944). Mother-Murder in Myth and Legend. The Psychoanalytic Quarterly, 13, 198-207.
Ciani, M. G. (1974). Lessico e funzione della follia nella tragedia greca. Bollettino dell’Istituto di filologia greca, 1, 70-110.
Clarke-Kosak, J. (2004). Heroic Measures. Hippocratic Medicine in the Making of Euripidean Tragedy. Leiden, Netherlands: Brill.
Davies, M. & Finglass, P. J. (2014). Stesichorus. The Poems. Cambridge, United Kingdom: University Press.
Dracoulides, N. (1952). La généalogie des Atrides et l’aventure d’Orestes. Psyche, 7, 805-817.
Eurípides. (1965). Orestes. (V. Di Benedetto, Ed.). Firenze, Italia: La Nuova Italia.
Eurípides. (1994). Euripidis Fabulae, Vol. III. (J. Diggle, Ed.). Oxford, United Kingdom: University Press.
Eurípides. (2001). Oreste. (E. Medda, Ed. y trad.). Milano, Italia: BUR.
Eurípides. (2007). Orestes. (N. Andrade, Trad.). Buenos Aires, Argentina: Losada.
Ferrini, M. F. (1978). Tragedia e patologia: lessico ippocratico in Euripide. Quaderni Urbinati di Cultura Classica, 29, 49-62.
Foucault, M. (2001/1973). Yo, Pierre Rivière, habiendo degollado a mi madre, a mi hermana y a mi hermano. Barcelona, España: Tusquets.
Freud, S. (2001/1917). 21ª conferencia. Desarrollo libidinal y organizaciones sexuales. En J. Strachey (Ed.), J.L. Etcheverry & L. Wolfson (Trads.). Obras Completas (Vol. XVI, pp. 292-308). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (2001/1933). 33ª conferencia. La feminidad. En J. Strachey (Ed.), J. L. Etcheverry & L. Wolfson (Trads.). Obras Completas (Vol. XXII, pp. 104-125). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Freud, S. (2001/1939). Moisés y la religión monoteísta. En J. Strachey (Ed.), J. L. Etcheverry & L. Wolfson (Trads.). Obras Completas (Vol. XXIII, pp. 1-132). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Gambon, L. (2016). La invención de la locura de los héroes: acerca de las locuras trágicas en la antigüedad griega. En Gambon, L. (Coord.), A quien Dionisos quiere destruir… La tragedia y la invención de la locura (pp. 25-52). Bahía Blanca, Argentina: EdiUNS.
Gould, J. (1980). Law, Costum and Myth: Aspects of the Social Position of Women in Classical Athens, Journal of Hellenic Studies, 100, 38-59.
Green, A. (1982/1969). Orestes y Edipo: del oráculo a la ley. En El complejo de Edipo en la tragedia (pp. 61-133). Barcelona, España: Ediciones Buenos Aires.
Greenberg, N. A. (1962). Euripides’ Orestes: An Interpretation. Harvard Studies in Classical Philology, 66, 157-192.
Héritier, F. (2007). Masculino/Femenino II. Disolver la jerarquía. México: Fondo de Cultura Económica.
Holmes, B. (2010). The Symptom and the Subject. Princeton, United States of America: University Press.
Homero. (1963). Homeri Opera. Odyssey libros continens XIII-XXIV, t. IV. (D. B. Monro & T. W. Allen, Eds.). Oxford, United Kingdom: Clarendon Press.
Homero. (1988). Homeri Opera. Iliadis libros I-XXIV continens, t. I y II. (D. B. Monro & T. W. Allen, Eds.). Oxford, United Kingdom: Clarendon Press.
Klein, M. (1976/1963). Algunas reflexiones sobre “la Orestiada”. En Obras Completas, (Vol. VI, pp. 191-218). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lacan, J. (1974-1975). El Seminario. Libro 22. R. S. I. No publicado. Recuperado de http://www.bibliopsi.org/docs/lacan/27%20Seminario%20 22.pdf.
Lacan, J. (1992/1973). El seminario de Jacques Lacan, Libro 7: La ética del psicoanálisis (D. Rabinovich, Trad.). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lacan, J. (1992/1975). El seminario de Jacques Lacan, Libro 20: Aún. (Cevasco, R. & Mira Pascual, V., Trads.). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lacan, J. (1998/1975). El seminario de Jacques Lacan, Libro 1: Los escritos técnicos de Freud. (Rabinovich, D., Delmount-Mauri & Sucre, J., Trads.). Buenos Aires, Argentina: Paidós.
Lacan, J. (2001/1969). L´acte psychanalytique”. En Autres Écrits (pp. 375- 383). Paris, France: Seuil.
Lacan, J. (2001/1972). L´étourdit. En Autres Écrits (pp. 449-495). Paris, France: Seuil.
Lacan, J. (2002/1966). Escritos 2. (T. Segovia, Trad.). Buenos Aires, Argentina: Siglo Veintiuno Editores.
Lorenzi, P. (2015). La follia di Oreste. Psicopatologia di un personaggio del mito. Roma, Italia: Alpes Italia.
Masciadri, V. (2006). Tendencias en la constitución y disolución de las uniones en la Argentina (1947-2001). (Tesis de doctorado no publicada). Córdoba, Argentina: Facultad de Ciencias Económicas, Universidad Nacional.
Mc. Hardy, F. (2008). What Motivates Orestes? En Revenge in Athenian Culture (pp. 103-117). London, United Kingdom: Duckworth.
Merkelbach, R. & West, M. L. (1967). Fragmenta Hesiodea. Oxford, England: University Press.
Padel, R. (2005/1995). A quien los dioses destruyen. Elementos de la locura griega y trágica. México: Sexto Piso.
Powell, A. (1990). Euripides Women and Sexuality. London, United Kingdom: Routledge.
Radford, J. & Russell, D. (1992). Femicide. The Politics of Woman Killing. New York, E.U.: Twayne Publishers.
Rodríguez-Cidre, E. (2010). Cautivas troyanas. El mundo femenino fragmentado en las tragedias de Eurípides. Córdoba, Argentina: Ordia Prima.
Saquero Suárez-Somonte, P. (2014). Helena de Troya: una heroína controvertida. Asparkía, 25, 113-126.
Simon, B. (1984). Razón y locura en la antigua Grecia. Madrid, España: Akal.
Slater, P. (1971). The Glory of Hera. Greek Mythology and the Greek Family. Boston, United States of America: Beacon Press.
Soler, C. (2010). Dos afectos. Conferencia dictada en la Facultad de Psicología, Universidad de Buenos Aires. No publicada.
West, M. L. (1966). Hesiod, Theogony. Oxford, United Kingdom: Clarendon Press.
Willink, C. W. (1986). Euripides, Orestes. Oxford, United Kingdom: Clarendon Press.
Zafiropoulos, M. (2010). Lacan l’Helléniste. Recherches en psychanalyse, 9(1), 46-54.
Zafiropoulos, M. (2017a). Les mythologiques de Lacan. La prison de verre du fantasme: Œdipe roi, Le diable amoureux, Hamlet. Paris, France: Editions érès.
Zafiropoulos, M. (2017b). La cuestión femenina de Freud a Lacan. La mujer contra la madre. Buenos Aires, Argentina: Editorial Logos Kalós.
Zeitlin, F. (1981). The Closet of Masks: Role-Playing and Myth-Making in the Orestes of Euripides. Ramus, 9, 51-77.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Affectio Societatis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..