Effects of the psychoanalytically oriented therapeutic intervention in children with ADHD

Authors

  • Ximena Yadira Perdomo Quiñonez María Cano University Foundation
  • Cruz Elena Gómez Giraldo University Corporation God's Minute
  • Alexander Arango María Cano University Foundation
  • Juan Carlos Restrepo Botero Technological of Antioquia https://orcid.org/0000-0002-0879-1148
  • Juan Carlos Arturo Bastidas Neurum https://orcid.org/0000-0002-5487-8594

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.v18n35a03

Keywords:

hyperactivity, symptom, intervention, subjectivity, psychoanalysis, psychotherapy

Abstract

The treatment of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) from a psychoanalytic perspective entails the questioning of the approach guided by pharmacology and the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) to introduce a clinical standpoint where the subject and their symptom are treated otherwise. In this case, psychoanalytic therapy offers the option of the word, the game, and other strategies for the treatment of children, where the symbolic becomes valuable since it is the privileged way to producing therapeutic effects. The direction of the treatment is applied here without attempting to normalize; nevertheless, because of the singularity of the symptom, it is possible to decipher it, regulate the drive overflow, and offer a necessary mooring for the subject.

|Abstract
= 1946 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 987 veces|

Downloads

Author Biographies

Ximena Yadira Perdomo Quiñonez, María Cano University Foundation

Psychologist, specialist in clinical psychology with psychoanalytic orientation, Master in Psychoanalytic Research. She is currently a teacher and researcher at the María Cano University Foundation.

Cruz Elena Gómez Giraldo, University Corporation God's Minute

Psychologist and Master in Psychoanalytic Research. University of Antioquia. Currently, she is a psychology professor at the Minuto de Dios University Corporation, Bello branch.

Alexander Arango, María Cano University Foundation

Psychologist, University of Antioquia. Master in Mental Health. National Faculty of Public Health, University of Antioquia.

Juan Carlos Restrepo Botero, Technological of Antioquia

Psychologist, neurocognitive rehabilitation specialist, Neuropsychology and medical Psychology program. PhD in Psychology with a focus on Applied Cognitive Neuroscience, Faculty of Humanities, Social Sciences and Business.

Juan Carlos Arturo Bastidas, Neurum

Psychologist, University of Manizales. Master in Neuropsychology, University of San Buenaventura. Currently, he works as a neuropsychologist at Neurum.

References

Cristófono, A. (2015). Eficacia de la psicoterapia psicoanalítica en situación de grupo para niños con dificultades en la atención [Tesis doctoral, Universidad del Salvador, Buenos Aires]. Doctoral dissertation, Universidad del Salvador. https://racimo.usal.edu.ar/5438/

De Francisco, M., (2005). Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. En, Edita Sociedad para la investigación y desarrollo en salud mental (soidesame). Los síntomas contemporáneos en la clínica con niños. (pág.58).

Donzis, L. (2013). Niños y púberes. La dirección de la cura. Lugar Editorial.

Freud, S. (2012/1985). Proyecto de una psicología para neurólogos. En J. Strachey (Ed.), J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.), Obras completas (vol. I, págs. xx-xx). Amorrortu Editores.

Fryd, A. (2018). Los niños amos. Gramma Ediciones.

García-Capilla, D. y Torralba-Madrid, M.(2018). Perspectiva bioética del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Bioderecho, (8), 1-11. https://revistas.um.es/bioderecho/article/view/389011/268731

Gonzáles-Taborda, M. (2019). Influencia del diagnóstico psicológico en las relaciones interpersonales y estigmatización social [Trabajo de pregado, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14345/1/GonzalezMariana_2019_InfluenciaDiagnosticoPsicologico.pdf

Guilé, J. M. (2004). Les troubles attentionnels avec hyperkinésie: le dialogue entre psycothérapie et sciences cognitives est-il possible? Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence, 5(8), 510-514. doi: 10.1016/j.neurenf.2004.07.002

Herrera,D.(Norefiere).Efectosdesubjetivacióneninfancia/syadolescencia/s,medicalicalización y abuso de sustancias, ante intervenciones preventivo promocionales. “El quitapenas”. En El homiguero psicoanálisis infancia/s y adolescencia/s, 1-12. http://170.210.81.141:8080/bitstream/handle/123456789/15706/DANIELA%20HERRERA.%20REVISTA%20EL%20HORMIGUERO%20NRO.%203...pdf?sequence=1&isAllowed=y

Herrera-Beltrán, C. X. (2012). La biopolítica en acción: medicalizacion y sujeción, el médico escolar en Colombia en la primera mitad del siglo XX. Lúdica Pedagógica, 2(17), 19-32. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/1773/1822

Janin, B. (2012). El sufrimiento psíquico en los niños. Psicopatología infantil y constitución subjetiva. Noveduc.

Janin, B., Frizzera, O., Heuser, C., Rojas, C. y Untoiglich, G. (2016). Los niños desatentos e hiperactivos. Reflexiones críticas acerca del Trastorno por Déficit de Atención con o sin Hiperactividad. Noveduc.

Kuperwajs, I. (Comp.). (2010). Psicoanálisis con niños 3. Tramar lo singular. Gramma Ediciones.

Lacan, J. (2012). Nota sobre el niño. En Otros escritos. Editorial Paidós.

Lacan, J. (2014). El Seminario, Libro 6: El deseo y su interpretación (Clase del 10 de diciembre de 1958). Editorial Paidós.

López-Méndez, E. y Costa-Cabanillas, M. (2012). Desvelar el secreto de los enigmas. Despatologizar la psicología clínica. Papeles del Psicólogo, 33(3), 162-171. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2135.pdf

López-Méndez, E. y Costa-Cabanillas, M. (2015). ¿Somos todos enfermos mentales? Manifiesto contra los abusos de la psiquiatría (Revisión de libros). Papeles del Psicólogo, 36(1), 74-76. https://www.redalyc.org/pdf/778/77834057009.pdf

Manzotti, M. (2010). Infancia y psicoanálisis. En I. Kuperwajs, Psicoanálisis con niños 3. Tramar lo singular (págs. 51-58). Gramma Ediciones.

Muniz, A. (2013). Abordajes Clínicos de las problemáticas actuales en la infancia. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 3(2), 135-154. https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/165/156

Pérez, J. F. (2005). La pregunta por la eficacia terapéutica del psicoanálisis. Virtualia, 4(13), 2-7. http://www.revistavirtualia.com/storage/articulos/pdf/zdtFgVruo68vNbQX2MC52JzBtNTSJTUyRMLmzNYq.pdf

Sauvagnat, F. (2005). Una entidad controverita: la hipertacividad con trastorno deficita

Published

2021-11-30

How to Cite

Perdomo Quiñonez, X. Y., Gómez Giraldo, C. E., Arango Giraldo, A., Restrepo Botero, J. C., & Arturo Bastidas, J. C. (2021). Effects of the psychoanalytically oriented therapeutic intervention in children with ADHD. Affectio Societatis, 18(35). https://doi.org/10.17533/udea.affs.v18n35a03