Effects of the psychoanalytically oriented therapeutic intervention in children with ADHD
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.affs.v18n35a03Keywords:
hyperactivity, symptom, intervention, subjectivity, psychoanalysis, psychotherapyAbstract
The treatment of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) from a psychoanalytic perspective entails the questioning of the approach guided by pharmacology and the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) to introduce a clinical standpoint where the subject and their symptom are treated otherwise. In this case, psychoanalytic therapy offers the option of the word, the game, and other strategies for the treatment of children, where the symbolic becomes valuable since it is the privileged way to producing therapeutic effects. The direction of the treatment is applied here without attempting to normalize; nevertheless, because of the singularity of the symptom, it is possible to decipher it, regulate the drive overflow, and offer a necessary mooring for the subject.
Downloads
References
Cristófono, A. (2015). Eficacia de la psicoterapia psicoanalítica en situación de grupo para niños con dificultades en la atención [Tesis doctoral, Universidad del Salvador, Buenos Aires]. Doctoral dissertation, Universidad del Salvador. https://racimo.usal.edu.ar/5438/
De Francisco, M., (2005). Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad. En, Edita Sociedad para la investigación y desarrollo en salud mental (soidesame). Los síntomas contemporáneos en la clínica con niños. (pág.58).
Donzis, L. (2013). Niños y púberes. La dirección de la cura. Lugar Editorial.
Freud, S. (2012/1985). Proyecto de una psicología para neurólogos. En J. Strachey (Ed.), J.L. Etcheverry y L. Wolfson (Trads.), Obras completas (vol. I, págs. xx-xx). Amorrortu Editores.
Fryd, A. (2018). Los niños amos. Gramma Ediciones.
García-Capilla, D. y Torralba-Madrid, M.(2018). Perspectiva bioética del trastorno por déficit de atención e hiperactividad (TDAH). Bioderecho, (8), 1-11. https://revistas.um.es/bioderecho/article/view/389011/268731
Gonzáles-Taborda, M. (2019). Influencia del diagnóstico psicológico en las relaciones interpersonales y estigmatización social [Trabajo de pregado, Universidad de Antioquia]. Repositorio Institucional Universidad de Antioquia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/14345/1/GonzalezMariana_2019_InfluenciaDiagnosticoPsicologico.pdf
Guilé, J. M. (2004). Les troubles attentionnels avec hyperkinésie: le dialogue entre psycothérapie et sciences cognitives est-il possible? Neuropsychiatrie de l’Enfance et de l’Adolescence, 5(8), 510-514. doi: 10.1016/j.neurenf.2004.07.002
Herrera,D.(Norefiere).Efectosdesubjetivacióneninfancia/syadolescencia/s,medicalicalización y abuso de sustancias, ante intervenciones preventivo promocionales. “El quitapenas”. En El homiguero psicoanálisis infancia/s y adolescencia/s, 1-12. http://170.210.81.141:8080/bitstream/handle/123456789/15706/DANIELA%20HERRERA.%20REVISTA%20EL%20HORMIGUERO%20NRO.%203...pdf?sequence=1&isAllowed=y
Herrera-Beltrán, C. X. (2012). La biopolítica en acción: medicalizacion y sujeción, el médico escolar en Colombia en la primera mitad del siglo XX. Lúdica Pedagógica, 2(17), 19-32. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/LP/article/view/1773/1822
Janin, B. (2012). El sufrimiento psíquico en los niños. Psicopatología infantil y constitución subjetiva. Noveduc.
Janin, B., Frizzera, O., Heuser, C., Rojas, C. y Untoiglich, G. (2016). Los niños desatentos e hiperactivos. Reflexiones críticas acerca del Trastorno por Déficit de Atención con o sin Hiperactividad. Noveduc.
Kuperwajs, I. (Comp.). (2010). Psicoanálisis con niños 3. Tramar lo singular. Gramma Ediciones.
Lacan, J. (2012). Nota sobre el niño. En Otros escritos. Editorial Paidós.
Lacan, J. (2014). El Seminario, Libro 6: El deseo y su interpretación (Clase del 10 de diciembre de 1958). Editorial Paidós.
López-Méndez, E. y Costa-Cabanillas, M. (2012). Desvelar el secreto de los enigmas. Despatologizar la psicología clínica. Papeles del Psicólogo, 33(3), 162-171. http://www.papelesdelpsicologo.es/pdf/2135.pdf
López-Méndez, E. y Costa-Cabanillas, M. (2015). ¿Somos todos enfermos mentales? Manifiesto contra los abusos de la psiquiatría (Revisión de libros). Papeles del Psicólogo, 36(1), 74-76. https://www.redalyc.org/pdf/778/77834057009.pdf
Manzotti, M. (2010). Infancia y psicoanálisis. En I. Kuperwajs, Psicoanálisis con niños 3. Tramar lo singular (págs. 51-58). Gramma Ediciones.
Muniz, A. (2013). Abordajes Clínicos de las problemáticas actuales en la infancia. Psicología, Conocimiento y Sociedad, 3(2), 135-154. https://revista.psico.edu.uy/index.php/revpsicologia/article/view/165/156
Pérez, J. F. (2005). La pregunta por la eficacia terapéutica del psicoanálisis. Virtualia, 4(13), 2-7. http://www.revistavirtualia.com/storage/articulos/pdf/zdtFgVruo68vNbQX2MC52JzBtNTSJTUyRMLmzNYq.pdf
Sauvagnat, F. (2005). Una entidad controverita: la hipertacividad con trastorno deficita
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Affectio Societatis

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors authorize the Journal to publish their academic writings in the Journal’s webpage and in any other printed or electronic media propriety of the Journal, as well as in the databases the Journal is registered in. Affectio Societatis acknowledges that moral rights and decision criteria for the material’s subsequent publication in other media falls exclusively within the author’s authority, who for such cases is prompted to give explicit credit to Affectio Societatis..