THE TRANSVESTITE BODY AS NEO-BAROQUE LITTER AND WEAVE IN SEVERO SARDUY’S NOVEL COBRA (1972)

Authors

  • Andrés Arteaga Universidad de Ottawa

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.affs.5325

Keywords:

Severo Sarduy, Lacan, cubanbaroque, letter

Abstract

In the current work we will analyze the role of the transvestite body as litter and weave in Cuban writer Severo Sarduy's novel Cobra (1972). First, we will present a brief differentiation among Alejo Carpentier's, Lezama Lima’s, and Sarduy's baroque, from some conceptual elements given by Sarduy about the neo-baroque and the body in his essays La Simulación (1982), Escrito sobre un cuerpo (1968) and Barroco (1974). Subsequently, we will show how all along the novel the status of the main character’s body turns into a place of litter, from Jacques Lacan’s conceptualization about the letter (lettre) as litter in the seminar Le Sinthome (1975.)

|Abstract
= 317 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 228 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrés Arteaga, Universidad de Ottawa

Psychologist. DEA in Psychoanalysis, Paris VIII. Esthetician Specialist. Ph. D Candidate Latin American Literature. Researcher and assistant professor at the University of Ottawa (Canada).

References

André, S. (1998). La impostura perversa. Barcelona, España. Paidós.

Kristeva, J. (1974) El texto de la novela. Barcelona, España. Lumen.

Kushigian, J. (1999). “Severo Sarduy, orientalista posmodernista en camino hacia laautorrealización. Une menageríe a trois: Cobra,Colibrí y Cocuyo”. En: Guerrero, G. &Wahl, F (Eds) Sarduy, S. Obra Completa (pp.1605-1618). Madrid, España. GalaxiaGutenberg.

Lacan, J. (1966). "Fonction et champ de la parole et du langage en psychanalyse" En:Lacan, J. Ecrits. (237-322) Paris, Francia. Seuil.

––––––––-. (2005) Le Sinthome. Paris, Francia. Seuil.

Moulin-Civil, F. “Invención y epifanía del Neobarroco: Excesos, desbordamientos,reverberaciones”. En: Guerrero, G. & Wahl, F (Eds) Severo Sarduy. Obra Completa(pp.1649-1678). Madrid, España. Galaxia Gutenberg.

Sarduy, S. (1974) Barroco. En: Guerrero, G. & Wahl, F (Eds. 1999) Severo Sarduy. ObraCompleta (pp.1195-1262). Madrid, España. Galaxia Gutenberg.

––––––––. (1972) Cobra. En: Guerrero, G. & Wahl, F (Eds. 1999) Severo Sarduy. ObraCompleta. (pp.427-586). Madrid, España. Galaxia Gutenberg.

–––––––. (1968) Escrito sobre un cuerpo. En: En: Guerrero, G. & Wahl, F (Eds. 1999)Severo Sarduy. Obra Completa. (pp.1119-1194). Madrid, España. Galaxia Gutenberg.

–––––––. (1982) La Simulación. En: Guerrero, G. & Wahl, F (Eds. 1999) Severo Sarduy.

Obra Completa. (pp.1263-1344). Madrid, España. Galaxia GutenbergSennet, R (1997). Carne y Piedra. Madrid, España. Alianza.

Ulloa, L & Ulloa, J. “La obsesión del cuerpo en la obra de Severo Sarduy”. En: Guerrero, G.& Wahl, F (Eds. 1999) Severo Sarduy. Obra Completa. (pp.1626-1643). Madrid,España. Galaxia Gutenberg.

Published

2010-05-26

How to Cite

Arteaga, A. (2010). THE TRANSVESTITE BODY AS NEO-BAROQUE LITTER AND WEAVE IN SEVERO SARDUY’S NOVEL COBRA (1972). Affectio Societatis, 5(9). https://doi.org/10.17533/udea.affs.5325