The curator’s role in the museum in the face of contemporary art and new technologies

Authors

  • Fernando Antonio Rojo Betancur ITM

Keywords:

Museum, Curator, Museology, Museography, Pedagogy, New technologies.

Abstract

The entity of the curator is becoming more essential in the processes of art legitimation and artistic and cultural practices, and his labor involves articulated actions with the pedagogic tasks of the museum; his work and discursive practices empower the visitor with reading tools, understanding, and interpretation of patrimonial heritage and expographies. The appropriations that the museum visitors can get from an exhibition or esthetic phenomena are, in most occasions, granted by the joint work of the curator and
the museum education sections or departments. Nowadays, the curator and his/her staff, as well as the museum they work for, must update themselves in the new technologies, in order to renew their educational tasks amidst a contemporary world.
|Abstract
= 867 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 1416 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fernando Antonio Rojo Betancur, ITM

Master in Art Studies, Universidad Iberoamericana Ciudad de México (UIA). Assistant Professor, Faculty of Arts and Humanities, Visual Arts Program, Metropolitan Technological Institute, Floresta Campus, Medellín.

References

Achiaga, P. (2004). Comisarios. Todas las caras del “curator”. El Cultural, 22 de enero. Recuperado de http://www.elcultural.com/revista/arte/Comisarios-Todas-las-caras-del-curator/8689.

Arquigráfico (s. f.). Definición de Render – ¿Qué es Renderización? Recuperado de http://www.arkigrafico.com/definicion-de-render-que-es-renderizacion/.

Barenblit, F. (2003). La construcción del discurso. El trabajo de los curadores de arte contemporáneo. En Ana María Guasch (coord.), La crítica del arte: historia, teoría y praxis (pp. 269-280). Barcelona: Ediciones del Serbal.

Bellido Gant, M. L. (2001). Dimensión contemporánea de la obra de arte. Arte, museos y nuevas tecnologías, (53), 21-47.

Berndt León Mariscal, B. (2005). La investigación y la profesión del investigador en un museo de arte mexicano. Algunas consideraciones. México: Universidad Iberoamericana, Instituto Nacional de Antropología e Historia (INAH) y Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (Conaculta).

Burke, P. (2001). Introducción. El testimonio de las imágenes. En Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico (pp. 11-24 y 243-244). Barcelona: Letras de Humanidad, Crítica.

Calabrese, O. (1993). Cómo se lee una obra de arte. Madrid: Signo e Imagen, Cátedra. Consejo Internacional de Museos (ICOM) (s. f.). La definición de museos. Recuperado de http://icom.museum/la-vision/definicion-del-museo/L/1/.

Debroise, O. (1984). Figuras en el trópico, plástica mexicana: 1920-1940. México: Océano.

Debroise, O. (1998). Perfil del curador independiente de arte contemporáneo. Curare, espacio crítico para las artes, 12, 8-14.

Evemuseografía (2014). Expografía, más complicado todavía. Recuperado de https://evemuseografia.com/2014/04/17/expografia-mas-complicado-todavia/.

Ginzburg, C. (1994). De A. Warburg a E. H. Gombrich. Notas sobre un problema de método. En Mitos, emblemas, indicios. Morfología e historia(pp. 38-93). Barcelona: Gedisa.

Lara Plata, L. (2000). Museopedagogía: un paradigma en construcción. En La pedagogía en el museo. Corrientes actuales [memorias]. Primer Encuentro Nacional ICOM/CECA, La Trinidad (Tlaxcala), 22-25 de septiembre (pp. 69-73). México: ICOM, CECA.

Moulin, R. (2012). El mercado del arte. Mundialización y nuevas tecnologías. Buenos Aires: La Marca Editora.

Museo Nacional de Colombia (s. f.). Manual de curaduría. Recuperado de http://www.museonacional.gov.co/el-museo/manuales-de-area/Documents/mcuraduria.pdf.

Podro, M. (2001). Los historiadores del arte críticos. Madrid: Visor.

Rojo Betancur, F. A. (2009). La curaduría como herramienta pedagógica. A propósito del Diploma de Museología y Diseño de Proyectos Curatoriales en el Museo Universitario de la Universidad de Antioquia. Códice, 10(18), 52-59. Recuperado de http://www.ilam.org/ILAMDOC/Codice/codice18.pdf y http://www.udea.edu.co/portal/page/portal/bibliotecaSedesDependencias/unidadesAcademicas/museoUniversitario/contenido/C%C3%B3dice/Codice%2018.

Rojo Betancur, F. A. (2016). ¿Qué es un curador de arte? La Tekhné, (90), 5. Recuperado de http://www.itm.edu.co/wp-content/uploads/Comunicaciones/PDF-La-Tekhn%C3%A9-No.-90-Octubre-de-2016.pdf.

Venturi, L. (2004). Introducción y Cap. 10, La crítica de arte y el formalismo. En Historia de la crítica de arte (pp. 47-48 y 317-340). Barcelona: Random House Mondadori.

Published

2017-09-30

How to Cite

Rojo Betancur, F. A. (2017). The curator’s role in the museum in the face of contemporary art and new technologies. Artes La Revista, 14(21), 18–36. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/329014

Issue

Section

Artículos de investigación