Aesthetic implications around the sound experimentation in the city of Medellín, between the years 2004 and 2014. A state of the art

Authors

  • José Gallardo Arbeláez National University of Colombia, EAFIT University

Keywords:

Sound art, Electronic music, Experimental music, Sound, Space.

Abstract

The present work seeks to deal with sound art, electronic and experimental music, and identifies its creators, their tools, methodologies and definitions, in the city of Medellín in the decade of 2004 to 2014. In this way, a state of the art is established. Art that evidences a counterpoint between his sonorous poetics. This text is, then, the first part of a project that is just beginning, its approach, search and preliminary results formalized in reflective tone.
 
 
 
|Abstract
= 424 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 151 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Gallardo Arbeláez, National University of Colombia, EAFIT University

Composer, teacher and independent researcher. Master in Aesthetics from the National University of Colombia, Musical Composer, EAFIT University.

References

Alunno, Marco. (s. f.). Biografía. Recuperado de http://www.marcoalunno.com/#bio.

Barco, Jorge. (s. f.). Recuperado de http://flavors.me/nuevonomada.

Bejarano Calvo, Carlos Mauricio. (2006). A vuelo de murciélago el sonido, nueva materialidad. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes.

Bejarano Calvo, Carlos Mauricio. (2007). Música concreta. Tiempo destrozado. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes.

Benjamin, Walter. (2003). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. México: Editorial Itaca.

Borges, Jorge Luis (1952). El idioma analítico de John Wilkins. Recuperado de http://www.ccborges.org.ar/constelacionborges/enciclopedia/El%20idioma%20analitico%20de%20john%20wilkins.pdf.

Cartagena Martínez, John Jader. (2012). El sonido en el arte. Una aproximación al arte sonoro (Trabajo de grado para optar al título de Magíster en Estética, Universidad Nacional de Colombia).

Cerati, Gustavo. (1992). Disco Dynamo, canción Fue. Sony Music.

Dal Farra, Ricardo. (s. f.). Andrés Posada. Daniel Langlois Foundation for Art, Science, and Technology Recuperado de http://www.fondation-langlois.org/html/e/page.php?NumPage=1612.

El Suiche. (s. f.). Recuperado de http://www.suiche.net/. http://www.jstk.org/proyectos/suiche/.

Galería 10+36. (s. f.). Una nueva etapa en la Galería 10+36. Recuperado de http://galeria1036.wordpress.com/.

Guarín Tirado. (2014). En el Aire presenta: [neuma]. Recuperado de http://vimeo.com/93765949.

Higgins, Dick. (2001). Intermedia. The MIT Press http://www.jstor.org/stable/1576984.

Invazion. (s. f.). Recuperado de http://www.invazion.net/historia/.

Piedrahita, Lucrecia. (2012). John Cage. El maestro del azar planeado. Recuperado de http://johncagemedellin.wix.com/cage#!page4/cfvg.

López, Federico. (s. f.). Jardín cósmico. Recuperado de http://jardincosmico.net/bios/deep.

Medelink. (s. f.). Foro de publicaciones independientes digitales @medelink. Recuperado de http://medelink.lacapsula.com/.

Melisma Records. (s. f.). [neuma] CV. Recuperado de http://www.melismarecords.info/cv/.

Red de Bibliotecas. (s. f.). Recuperado de http://www.reddebibliotecas.org.co/Cultura/Paginas/proyectopatiosonorodelmuseodeantioquia.aspx.

Michaux, Yves. (2007). El arte en estado gaseoso. Ensayo sobre el triunfo de la estética. /Trad. De Laurence le Bouhellec Guyomar / México: Fondo de la Cultura Económica.

Series Media. (s. f.). Recuperado de http://www.seriesmedia.org/.

Sonema. (s. f.). Día mundial de la Escucha, Medellín. Recuperado de http://www.sonema.org/dia-mundial-de-la-escucha-medellin/.

Suescún, Juan Felipe. (2014). Contextos de sensibilidad en la vida cotidiana. Matrices de la prosaica: un modelo de análisis para las estéticas expandidas. Revista Colombiana de Pensamiento Estético e Historia del Arte, (2), 98-120. Recuperado de http://cienciashumanasyeconomicas.medellin.unal.edu.co/images/revista-estetica-pdf/segunda_ed/3.contextos.pdf.

Tendencial. (s. f.). Rotativa Lab. Música experimental. Recuperado de http://www.tendencial.com.co/rotativa-lab-musica-experimental/.

Trans-Sesiones. (s. f.). Recuperado de http://transesiones.wordpress.com/.

Published

2017-09-30

How to Cite

Gallardo Arbeláez, J. (2017). Aesthetic implications around the sound experimentation in the city of Medellín, between the years 2004 and 2014. A state of the art. Artes La Revista, 14(21), 108–134. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/329024

Issue

Section

Artículos de Investigación