Professionalization in arts in Villavicencio: a pedagogical challenge

Authors

  • Armando Montoya López University of Antioquia

Keywords:

Regional contexts, Strategic scenarios, Formative research, Creative processes, Integrated workshop.

Abstract

The design of a professionalization program leading to a Bachelor of Arts to apply in the region known as los Llanos Orientales (the Eastern Plains) with the seat in Villavicencio involved a new pedagogical adventure for the Department of Visual Arts of the Faculty of Arts of the Universidad de Antioquia. As part of this challenge, we have designed and applied the programs corresponding to the Integrated Degree Workshops Area, a curricular space in which the students undertake formative research strategies and creative processes for artistic production. This article gives an account of the pedagogical experience, both blended and remote, methodologies and especially the dynamics developed by groups of students in the first level corresponding to the Integrated Workshop I. Finally, a description  is made of each of the projects that started and established the training process.
|Abstract
= 119 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 48 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Armando Montoya López, University of Antioquia

Professor at the Faculty of Arts, Universidad de Antioquia.

References

Aguirre, F. (2010). UN Televisión Óptica. Arte actual. Entrevista con Santiago Rueda. Recuperado de http://untelevision.unal.edu.co/detalle/article/bienal-de-venecia-de-bogota.html.

Buhigas, J. (2008). La divina geometría. Madrid: La esfera de los libros.

Colectivo La Polis. (2005-2006). Desde mi terraza. Intervención artística alrededor de la línea del Metro Cable. Alcaldía de Medellín. III Convocatoria Proyectos Culturales. Categoría Obra Efímera en Espacio Público. Medellín: Alcaldía de Medellín.

Cristancho, R. (2003). Ciudad Kennedy: memoria y realidad. Proyecto colectivo de creación plástica. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Foster, H. (1996). El artista como etnógrafo. Retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo (pp. 175-188). Madrid: Akal.

Gadamer, H.-G. (1991). La actualidad de lo bello: el arte como juego, símbolo y fiesta. Barcelona: Paidós Ibérica.

Gutiérrez Echeverri, N. (2000a). Cruces. Una reflexión sobre la crítica de arte y la obra de José Alejandro Restrepo. Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Gutiérrez Echeverri, N. (2000). Musa paradisíaca. En N. Gutiérrez, Cruces. Una reflexión sobre la crítica de arte y la obra de José Alejandro Restrepo(pp. 97-99). Bogotá: Alcaldía Mayor de Bogotá.

Herrán, J. F. (2004a). Investigación y procesos artísticos. En X salones regionales de artistas (pp. 50-62). Bogotá: Ministerio de Cultura.

Herrán, J. F. (2004b). Papaver Somniferum. Bogotá: Uniandes.

Herrán, J. F. (2006). La investigación dentro del proyecto Papaver Somniferum. En C. Alzate (Coord.), Investigación y creación. Arte, música, literatura. Desde dónde hablan las artes y las humanidades (pp. 58-68). Bogotá: Uniandes.

Montoya López, A. (2006). La investigación en arte. Cómo acceder a nuevas formas de expresión. Artes. La Revista, 6(12), 15-20.

Olivares, R. (1998). En cuerpo y alma. Lápiz (139-140), 75-85.Resoluciones de Facultad 481 y 482 de 1999. (26 de julio). G. A. Yepes (Presidente del Consejo). Medellín: Facultad de Artes de la Universidad de Antioquia.

Restany, P. (2000). Escultura pública, arte de la ciudad. En J. Maderuelo (Ed.) Arte público: naturaleza y ciudad. Madrid: Fundación César Manrique.

Valencia, L. F. (2002). Germán Botero. Espacio, memoria y materia. Bogotá: Jaime Vargas.Vélez Puerta, J. I. (s. f.). Calle de la cerámica. Recuperado de http://www.joseignaciovelezpuerta.com/calle-de-la-ceraacutemica.html.

Published

2019-03-02

How to Cite

Montoya López, A. (2019). Professionalization in arts in Villavicencio: a pedagogical challenge. Artes La Revista, 15(22), 126–149. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/337712

Issue

Section

Artículos de Investigación

Most read articles by the same author(s)