Establishment and consolidation of the record industry in Colombia in the 1950s and 1960s: economy, cultural industry and musical creativity

Authors

  • Carolina Santamaría-Delgado University of Antioquia

Keywords:

Recording industry, Colombian cultural industry, Record companies, Popular music, Phonographic market.

Abstract

Between 1950 and 1980, phonographic recording represented a very dynamic sector in the Colombian cultural industry. Even though numerous and well preserved record collections endure until now, it is still difficult to understand record production as a whole due to difficulties in getting access to the archives held at phonographic companies. This paper presents some preliminary results of a research project focused on collecting data from newspapers; through the analysis of this material and of other alternative primary sources, it describes a general historical overview of the beginnings of the record business in the country, its early years, as well as the logics behind the operation and some estimations about the size of its production.
|Abstract
= 677 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 524 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carolina Santamaría-Delgado, University of Antioquia

Ph. D. in Ethnomusicology. Professor of the Music Department, Faculty of Arts, Universidad de Antioquia.

References

Anónimo. (1958). Codiscos. Entrevista con Alfredo Díez, gerente de Codiscos [contenido publicitario]. Revista de la Contraloría General de la República, 16(7), 611-616.

Arias Calle, J. D. (2011). La industria musical en Medellín 1940-1960: Cambio cultural, circulación de repertorios y experiencias de escucha (tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín.

Becker, H. (2008). Los mundos del arte: sociología del trabajo artístico. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.

Cano, A. M. (1986). La voz de la música popular: entrevista a Hernán Restrepo Duque. Boletín Cultural y Bibliográfico, 23(6), 15-29.

Cortés Polanía, J. (2004). La música nacional y popular colombiana en la Colección Mundo al día (1924-1938). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.Departamento Administrativo Nacional de Estadística. (1958). Medellín: Departamento Administrativo de Planeación.

El Tiempo. (1 de junio de 1958). 25.000 discos diarios produce una compañía colombiana, 8.

El Tiempo. (14 de abril de 1965). Foto de la recepción ofrecida por Pedro Fuentes Estrada, Gerente de Discos Fuentes, al cuerpo diplomático y al Presidente de la República del Salvador, excelentísimo señor Coronel Jesé Edelberto Rivera, 14 de abril de 1965, 6.

Gajardo Cornejo, C. (2011). Aproximación a la industria discográfica y su relación con la industria radial en Chile (1964-1967). Polis, (29). Recuperado de: http://polis.revues.org/2036.

García García, J., López, D. C., Montes, E. y Esguerra, P. (2014). Una visión general de la política comercial colombiana entre 1950 y 2012. Borradores de Economía, (187). Recuperado de: http://www.banrep.gov.co/es/borrador-817.

González Henríquez, A. (2009). Música popular e identidad en Barranquilla, 1940-2000: de la cultura tropical a la identidad global. En M. Pardo Rojas (Ed.), Música y sociedad en Colombia: Traslaciones, legitimaciones e identificaciones (pp. 114-131). Bogotá: Editorial Universidad del Rosario.

Gronow, P. (1983). The record industry: the growth of a mass medium. Popular Music, 3, 53-75.

Herrera Duque, D. A. (2007). De nadaístas a hippies: Los jóvenes rebeldes en Medellín en el decenio de 1960 (tesis de grado). Universidad de Antioquia, Medellín.

Intermedio. (3 de julio de 1956). Colombia exporta a Venezuela y Ecuador quinientos mil discos, 1.Laing, D. (2013). The recording industry in the twentieth century. En: L. Marshall (Ed.), The international recording industries (pp. 31-52). Oxford-Nueva York: Routledge.

Laird, R. (2001). Brunswick Records: Chicago and regional sessions. Westport: Greenwood Publishing Group.

Marshall, L. (Ed.). (2013). The international recording industries. Oxford-Nueva York: Routledge.

Mora Calderón, P. (1998). Contribuciones al cancionero infame de Colombia. A Contratiempo, Revista de Música en la Cultura, 10, 23-35.

Ochoa Escobar, J. S. (2017). Sonido sabanero y sonido paisa: negociaciones entre lo tradicional y lo masivo en la música tropical de los años sesenta en Medellín (tesis doctoral). Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Peláez, O. y Jaramillo, L. F. (1996). Colombia musical: una historia, una empresa. Medellín: Discos Fuentes.

Portaccio Fontalvo, J. (2004). Aquellos Discos “Tropical” y “Atlantic” de Barranquilla. Revista La Lira, 1(2), 18-19.

Rendón Marín, H. (2009). De liras a cuerdas: Una historia social de la música a través de las estudiantinas. Medellín, 1940-1980 (tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia, Medellín. Recuperado de: https://core.ac.uk/download/pdf/11051740.pdf?repositoryId=334.

Restrepo Duque, H. (6 de junio de 1951). Antena. Sección de El Diario, 2 y 7.

Restrepo Gil, M. (2012). Hernán Restrepo Duque: una biografía. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit.

Santamaría-Delgado, C. (2014). Vitrolas, rocolas y radioteatros: Hábitos de escucha de la música popular en Medellín, 1930-1950. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana y Banco de la República.

Serna, C. E. (15 de julio de 1960). Por la radio. Sección de El Colombiano, 14.

Serna, C. E. (4 de julio de 1962). Por la radio. Sección de El Colombiano, 21.

Serna, C. E. (4 de febrero de 1965). Por la radio. Sección de El Colombiano, 21.

Spottswood, R. K. (1990). Ethnic music on records: a discography of ethnic recordings produced in the United States, 1893 to 1942 (vols. 1-7). Urbana: University of Illinois Press.

Vicente, E. (2014). Da vitrola ao iPod: uma história da industria fonográfica no Brasil. São Paulo: Alameda.

Villanueva, A. (28 de octubre de 2016). Entrevistas inédita. Medellín.

Wade, P. (2002). Música, raza y nación: música tropical en Colombia. Bogotá: Vicepresidencia de la República de Colombia.

Williamson, J. y Cloonan, M. (2007). Rethinking the music industry. Popular Music, 26(2), 305-322.

Williamson, J. y Cloonan, M. (2013). Contextualising the contemporary recording industry. En L. Marshall (Ed.), The International recording industries (pp. 11-29). Oxford-Nueva York: Routledge.

Published

2019-03-09

How to Cite

Santamaría-Delgado, C. (2019). Establishment and consolidation of the record industry in Colombia in the 1950s and 1960s: economy, cultural industry and musical creativity. Artes La Revista, 16(23), 138–156. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/337827

Issue

Section

Dossier: Música e industrial Culturales