The non-professional teaching of classical and modern dance at the Mexican Institute of Social Security (imss) (ca. 1973-1986)

Authors

  • Roxana Guadalupe Ramos Villalobos Instituto Nacional de Bellas Artes

Keywords:

Classical dance, Modern dance, Non-professional dance education, History of dance education, Hermeneutics

Abstract

In this text we review 15 documents that the dancer, teacher and Mexican choreographer Socorro Bastida gave to the dance teachers of the imss, in order to improve their way of teaching classical and modern dance in the Social Security Centers (css) of this Institution, during the period 1973-1986.
The textual corpus study’s purpose is to identify the dance schools and techniques that underpin the non-profesional dance teaching at imss, as well as the names of the dancers, teachers and choreographers that support the techniques or schools that founded such teaching; and to elucidate their importance for dance practice at that time and now. It should be noted that what is approached is the non-professional dance education because in the css, this discipline was aimed for the population in general.
For this study, hermeneutics was used, and in order to reach conclusions, the following aspects were taken into account: the study of the texts themselves, in what context they were elaborated, the review and study of original texts by other authors who wrote on
subjects related to the textual corpus; who is Socorro Bastida, who were her teachers, her main dance influences, and the opinion of the teachers: Sylvia Ramírez and Anadel Lynton, who have extensive experience in classical and modern dance, respectively.

|Abstract
= 133 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 94 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roxana Guadalupe Ramos Villalobos, Instituto Nacional de Bellas Artes

Doctora en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad Nacional Autónoma de México y Licenciada en Educación Artística, especialidad danza del Instituto Nacional de Bellas Arte. Docente del Centro Nacional de Investigación, Documentación e Información de la Danza José Limón del Instituto Nacional de Bellas Artes. México.

References

Ávila, N. (s.f.-a). La comunicación en los grupos de danza…Responsabilidad del maestro-director.

Bastida, S. (s.f.-a). Documento mecanográfico.

Bastida, S. (s.f.-b). Manuscrito.

Bastida, S. (s.f.-c). Puntos principales que debemos saber y tener en cuenta al dar la clase al socio-alumno de danza clásica o moderna.

Bastida, S. (s.f.-d). Principios esenciales teóricos de la danza clásica.

Bastida, S. (s.f.-e). Desarrollo de la clase de danza clásica y moderna.

Bastida, S. (s.f.-f). Propuesta metodológica para la enseñanza de la danza clásica para el socio-alumno de los CSS del IMSS.

Bastida, S. (s.f.-g). Glosario de términos. (Danza clásica).

Bastida, S. (s.f.-h). Principios esenciales teóricos de la danza contemporánea.

Bastida, S. (s.f.-i). Propuesta metodológica para la enseñanza de la danza contemporánea dirigida al socio-alumno de los CSS del IMSS.

Bastida, S. (s.f.-j). Glosario de términos. (Danza moderna).

Bastida, S. (s.f.-k). Apuntes para la enseñanza de los bailes de salón.

Bastida, S. (1974). “Justificación”. Programa de trabajo de 1974.

Bastida, S. (1975a). Programa de trabajo de 1975.

Bastida, S. (20-27 de septiembre de 1975b). Discurso de bienvenida. III semana de presentaciones de danza clásica y moderna.

Bastida, S. (1-10 de agosto de 1984). Programa de trabajo. Seminario de actualización para los orientadores de danza contemporánea, CSS Hidalgo.

Bastien, K. (1989). 21 Cuadernos Cenidi-Danza José Limón. INBA.

Bastien, K. (2010). Tras bambalinas. 25 años de políticas culturales y salud en la danza profesional oficial mexicana. INBA.

Beaumont A. MM C.W y S. Idzikowski (s.f.). Método Cecchetti. Manual de teoría y práctica de danza clásica [Trad. Socorro Bastida]. Inédito (Trabajo original publicado en 1922).

Cisneros, J. (1984). Programa de trabajo del taller de bailes de salón 1984.

Durán, L. (2014). Trifásico de Lin Durán. La humanización de la danza/Manual del coreógrafo/ Danza. Caleidoscopio de la forma artística. INBA.

Durán, L. (s.f.-a). Importancia de la sensibilización artística a través de los juegos coreográficos.

Durán, L. (s.f.-b). Sugerencias para emprender e inventar juegos coreográficos.

Durán, L. (s.f.-c). Juegos coreográficos.

Gadamer, G. (1977). Verdad y Método, I. Sígueme.

Giasson, P. (2000). “El ‘yo’ y los ‘otros’. ¿Comunidad o colectividad?”, Estudios Mesoamericanos, (1), 56-65. http://www.iifilologicas.unam.mx/estmesoam/uploads/Volúmenes/Volumen%201/yo_y_otros_patrice_giasson2.pdf

Instituto Mexicano del Seguro Social. (1973). Ley del Seguro Social 1973. IMSS.

Kamen, C. (2013). Lin Durán o El arte de pensar la danza. INBA.

Lewis, D. (1994). La técnica ilustrada de José Limón. Serie Investigación y Documentación de las Artes. Segunda Época. INBA.

Love, P. (1964). Terminología de la danza moderna. 121 Cuadernos de Eudeba. Eudeba.

Moliner, M. (1997). Diccionario de uso del español (Tomo II). Gredos.

Ramírez, S. (2017). En entrevista [In person]. Ciudad de México.

Ramírez, S y Ponce, D. (2004). La terminología de la danza clásica. Cenidi Danza/INBA/CENART/CONACULTA. http://hdl.handle.net/11271/163.

Ramos, R. (2009). Una mirada a la formación dancística mexicana (ca. 1919-1945). Conaculta/INBA/Cenidi-danza José Limón.

Ramos, R. (2017). Socorro Bastida y Muro. Una vida en la danza, Entreciencias: diálogos en la Sociedad del Conocimiento, 5 (13). Universidad Nacional Autónoma de México.

Ramos, R. (2018), Danza, vida y salud. Socorro Bastida y la danza clásica y moderna en el IMSS (ca. 1973-1986). Inédito.

Rogers, (s.f.). (capítulo por Doris Humphrey), citado en Love, P. (1964). Terminología de la danza moderna (pp. 189-190). 121 Cuadernos de Eudeba.

Semerano, Á. (1996). “Prólogo”. Nostalgia del maestro artesano. CESU/Porrúa.

Texto teórico-técnico y reflexivo para los orientadores de actividades artísticas de danza moderna. (s.f.-a).

La técnica Limón para la danza contemporánea. (s.f.-b).

Published

2023-05-12

How to Cite

Ramos Villalobos, R. G. (2023). The non-professional teaching of classical and modern dance at the Mexican Institute of Social Security (imss) (ca. 1973-1986). Artes La Revista, 18(25), 82–112. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/353564

Issue

Section

Artículos de Investigación