The sound exploration laboratories: A space for creation and research in “La Red de Músicas de Medellín”.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.355052

Keywords:

music didactics, music research, sound exploration laboratories, Red de Músicas de Medellín

Abstract

The sound exploration laboratories for creation and research are a methodological commitment in “la Red de Músicas de Medellín” (RMM), which aims to enable spaces that are characterized by promoting coexistence, creative citizenship, enjoyment and learning music, through experiences that account for the diversity and plurality of community, individuals, and groups. Although this commitment is not unique to the RMM, because there are similar exercises in the country, the different proposals have common elements, for example, proposing research-creation and experimentation processes to motivate creative thinking, the right to creation as a form of knowledge. Also, knowledge as an expansion of multiple forms of creation that enhance the construction of subjectivities. In the laboratories, musical knowledge, the forms of expression and narratives linked to the aesthetics of the different territories are understood as an eminently profound aspect of the subject in its relationship with life, for this reason the experience is united with interaction, between diverse artistic manifestations and some alternative methodological and didactic tools. Thus, confirm experiences and prom critical and creative competencies that are triggered in tune with the intentions defined in the RMM´s Pedagogical Commitment, exemplified, in this case, from two specific experiences called “Lab Pola” and “Loop Lab”

|Abstract
= 105 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 56 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paulo Andrés Salazar Montoya, Universidad Eafit

Master in Historical Musicology, Universidad Eafit. Research Manager, Red de Músicas de Medellín.

Nicolás Ortiz Contreras, Red de Músicas de Medellín

Candidate for a Master's degree in Cultural Management, Universidad de Antioquia. Cultural manager, Red de Músicas de Medellín.

León Felipe Duque Suárez, Universidad de Antioquia

Master in Anthropology, Universidad de Antioquia. Research Manager, Red de Músicas de Medellín.

References

Ghiso, A. (2009). Pedagogía Social en América Latina: Legados de Paulo Freire. Relaciones, Serie: R-Educación, 24, 1-11.

Guerra, D. A., Pérez, J. H. y Rojas, M. (2021). La empatía como habilidad para la vida capaz de reducir factores de riesgo en adolescentes y jóvenes pertenecientes al sistema de responsabilidad penal para adolescentes en la modalidad post-institucional del Centro de Atención al Joven Carlos Lleras Restrepo de la ciudad de Medellín [Tesis de especialización, Universidad Católica Luis Amigó]. Repositorio Institucional Universidad Católica Luis Amigó. http://repository.ucatolicaluisamigo.edu.co/handle/ucatolicaamigo/1535

Bejarano Calvo, C. M. (2006). A vuelo de murcielago, el sonido nueva materialidad. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes.

Brelet, G. (1947). Estética y Creación Musical (2a. ed.). (L. Hachette, Ed.) Buenos Aires, Argentina: Presses Universitaires de France.

Copland, A. S.F. Como escuchar la música ; trad. De Jesus Bal y Gay. 2 ed. México.

De Pablo, L. (1968). Aproximación a una estética de la música contemporánea. Madrid: Ed. Ciencia Nueva.

Eco, H. (1979). Obra Abierta. Barcelona: Ed. Ariel.

Fischerman, D. (1998). Música del siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Paídos.

Fubini, E. (1994). Música y lenguaje en la estética contemporánea. (C. G. Aranda, Trad.) Madrid, España: Editorial Alianza.

Jaramillo, Ana María y Duque, Alejo (Eds.). Co-operaciones (LabSurLab); Productoras vinculadas, Co-Operaciones, MAMM, Platohedro ; Año 2012.

Castro Pérez, M. (2011). Laboratorios y redes desde una perspectiva de las comunidades - comunidades desde una perspectiva de los laboratorios en Red, hallado en https://www.medialab-matadero.es/sites/default/files/multimedia/documentos/2021-06/Laboratorios_ciudadanos._Una_aproximacion_a_Medialab_Prado_ESP.pdf

Published

2025-06-10

How to Cite

Salazar Montoya, P. A., Ortiz Contreras, N., & Duque Suárez, L. F. (2025). The sound exploration laboratories: A space for creation and research in “La Red de Músicas de Medellín”. Artes La Revista, 23(30), 30–49. https://doi.org/10.17533/udea.artes.355052

Issue

Section

Artículos de Reflexión