The sound exploration laboratories: A space for creation and research in “La Red de Músicas de Medellín”.
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.355052Keywords:
music didactics, music research, sound exploration laboratories, Red de Músicas de MedellínAbstract
The sound exploration laboratories for creation and research are a methodological commitment in “la Red de Músicas de Medellín” (RMM), which aims to enable spaces that are characterized by promoting coexistence, creative citizenship, enjoyment and learning music, through experiences that account for the diversity and plurality of community, individuals, and groups. Although this commitment is not unique to the RMM, because there are similar exercises in the country, the different proposals have common elements, for example, proposing research-creation and experimentation processes to motivate creative thinking, the right to creation as a form of knowledge. Also, knowledge as an expansion of multiple forms of creation that enhance the construction of subjectivities. In the laboratories, musical knowledge, the forms of expression and narratives linked to the aesthetics of the different territories are understood as an eminently profound aspect of the subject in its relationship with life, for this reason the experience is united with interaction, between diverse artistic manifestations and some alternative methodological and didactic tools. Thus, confirm experiences and prom critical and creative competencies that are triggered in tune with the intentions defined in the RMM´s Pedagogical Commitment, exemplified, in this case, from two specific experiences called “Lab Pola” and “Loop Lab”
Downloads
References
Ghiso, A. (2009). Pedagogía Social en América Latina: Legados de Paulo Freire. Relaciones, Serie: R-Educación, 24, 1-11.
Guerra, D. A., Pérez, J. H. y Rojas, M. (2021). La empatía como habilidad para la vida capaz de reducir factores de riesgo en adolescentes y jóvenes pertenecientes al sistema de responsabilidad penal para adolescentes en la modalidad post-institucional del Centro de Atención al Joven Carlos Lleras Restrepo de la ciudad de Medellín [Tesis de especialización, Universidad Católica Luis Amigó]. Repositorio Institucional Universidad Católica Luis Amigó. http://repository.ucatolicaluisamigo.edu.co/handle/ucatolicaamigo/1535
Bejarano Calvo, C. M. (2006). A vuelo de murcielago, el sonido nueva materialidad. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Artes.
Brelet, G. (1947). Estética y Creación Musical (2a. ed.). (L. Hachette, Ed.) Buenos Aires, Argentina: Presses Universitaires de France.
Copland, A. S.F. Como escuchar la música ; trad. De Jesus Bal y Gay. 2 ed. México.
De Pablo, L. (1968). Aproximación a una estética de la música contemporánea. Madrid: Ed. Ciencia Nueva.
Eco, H. (1979). Obra Abierta. Barcelona: Ed. Ariel.
Fischerman, D. (1998). Música del siglo XX. Buenos Aires, Argentina: Paídos.
Fubini, E. (1994). Música y lenguaje en la estética contemporánea. (C. G. Aranda, Trad.) Madrid, España: Editorial Alianza.
Jaramillo, Ana María y Duque, Alejo (Eds.). Co-operaciones (LabSurLab); Productoras vinculadas, Co-Operaciones, MAMM, Platohedro ; Año 2012.
Castro Pérez, M. (2011). Laboratorios y redes desde una perspectiva de las comunidades - comunidades desde una perspectiva de los laboratorios en Red, hallado en https://www.medialab-matadero.es/sites/default/files/multimedia/documentos/2021-06/Laboratorios_ciudadanos._Una_aproximacion_a_Medialab_Prado_ESP.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.