Art market as an institution (Medellin: 1964-1967)
Keywords:
Art Market, Galleries, Cultural Divulgation, MedellínAbstract
This article studies four years, when first galleries were created —and closed most of them— in Medellin. Beyond their commercial work, these places also had an unprecedented function of divulgation in the region: they show the work of
local authors and managed to spread the artworks of Colombian and, sometimes, international artist. This fact marked a notable change in the number of publications made by the press about art market, reaching a detailed account of the activities
presented by these institutions and, in general, all the spaces that were dedicated to the artistic diffusion. Subsequently, three new galleries were created in the city, places that, in comparison of the first ones, motivated the debate and the discussions,
as much with its expositions as with different events that carried out. Once again, this process that was taking place in Medellin was closely followed by the press of the time, a source of incalculable value in order to gain a broader understanding of this process
in the city. Through the analysis of the local press and literature —mainly— the end of this first cycle of galleries in Medellin can be established in 1967, concluding that the creation of these first galleries would not be entirely successful, since processes
of cultural changing in the region had not yet reached an optimum point for these establishments, dedicated to the artistic trade, to succeed like they would years later.
Downloads
References
Ángel, F. (1976). Nosotros. Un trabajo sobre los artistas antioqueños. Museo El Castillo.
Arango Restrepo, S., y Gutiérrez Gómez, A. (2002). Estética de la modernidad y artes plásticas en Antioquia. Editorial Universidad de Antioquia.
Arión. (1962, agosto 10). Onda del tiempo. El Diario, p. 5a.
Campo. (1965, noviembre 21). Doña Marta Traba. El Colombiano Literario, p. 2.
Chaves Villa, H. (1964, mayo 25). Galería Picaso. El Diario, p. 5.
El Colombiano. (1964a, junio 12). El gobernador inaugurará esta tarde la gran galería de arte “El Retablo”. El Colombiano, p. 11.
El Colombiano. (1964b, julio 19). Exposiciones. Joaquín Alberto Rúa expondrá sus monotipos en “El Retablo”. El Colombiano Literario, p. 8.
El Diario. (1964a, junio 9). Se inaugura en Medellín Galería de Arte Picasso. El Diario, p. 3.
El Diario. (1964b, junio 11). Inauguración de una nueva Galería de Arte en Medellín. El Diario, p. 2.
El Duque de Sepúlveda. (1964, julio 12). Una institución artística que necesitaba Medellín: La Galería “El Retablo”. El Colombiano Literario, p. 6.
Giraldo Jaramillo, G. (1954). Notas y documentos sobre el arte en Colombia. Academia Colombiana de Historia-Biblioteca Eduardo Santos Vol. IX. Editorial ABC.
Giraldo Moreno, B. (1964, julio 26). El pintor Rafael Sáenz expone sus ideas sobre el arte. El Colombiano Literario, p. 3.
Liana, R. (1964, julio 26). La Chimenea. El Colombiano Literario, p. 8.
Liana, R. (1965a, febrero 21). El arte y la industria. Columna “La Chimenea”. El Colombiano Literario, p. 8.
Liana, R. (1965b, noviembre 7). Siete artistas contemporáneos en la Galería Picasso. Columna “La Chimenea”. El Colombiano Literario, p. 4.
Londoño Vélez, S. (2005). Breve historia de la pintura en Colombia. Fondo de Cultura Económica.
Mejía G., L. (1964, junio 21). Exposiciones. El Colombiano Literario, p. 4.
Restrepo Cadavid, A. (1964, octubre 11). Divulgar la cultura artística. El Colombiano Literario, p. 5.
Uribe de Holguín, M. (1963, mayo 16). Museo. El Diario, p. 5.
Uribe de Holguín, M. (1964, marzo 11). Cosas… El Diario, p. 5.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Artes La Revista
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.