The validity of masterpieces. Guernica half a century after the death of its author

Authors

Keywords:

art and war, Guernica, Masterpiece, Picasso, Violence, War

Abstract

In commemoration of the fiftieth anniversary of the death of the painter Pablo Picasso, this essay takes up the oil painting Guernica that the artist made for the National Pavilion of Spain at the 1937 Paris International Exposition based on the aerial bombardment of the city that gives its name to the chart. A reading of the piece is made from a philosophical perspective to demonstrate the validity of the hermeneutic message today, reviewing in a synthetic way the history and genesis of violence and war in the human species. Through the text the extensive interpretive capacity of this painting is emphasized, which allows us to corroborate its status as a masterpiece. The final part of the writing reflects on the possibility of redirecting the belligerent attitude of man in order to humanize war conflicts.

|Abstract
= 43 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 10 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan David Chávez Giraldo, Universidad Nacional de Colombia

Doctor en Artes. Profesor titular Universidad Nacional de Colombia


References

Arnheim, R. (1981). El “Guernica” de Picasso. Génesis de una pintura. Gustavo Gili.

Brittain, V. (1933). Testamento de juventud. Victor Gollancz.

Buchhloz, E. L. y Zimmermann, B. (1999). Picasso. Vida y obra. Könemann.

Colombia, Comisión de la Verdad (2022). Hay futuro si hay verdad. Informe final de la Comisión para el Esclarecimiento de la Verdad, la Convivencia y la No Repetición. Tomo 2. Hallazgos y recomendaciones de la Comisión de la Verdad de Colombia. Comisión de la Verdad. https://www.comisiondelaverdad.co/hallazgos-y-recomendaciones-1

Cowling, E. (2002). Picasso. Style and meaning. Phaidon.

Derrida, J. (1997). El monolingüismo del otro o la prótesis de origen. Manantial.

Foucault, M. (1991). Historia de la sexualidad. 1. La voluntad de saber. Siglo XXI.

Fuentes, A. (2018). La chispa creativa. Cómo la imaginación nos hizo humanos. Ariel.

Gadamer, H. (1996). Verdad y método I. Sígueme.

Han, B. Ch. (2012). La sociedad del cansancio. Herder.

Han, B. Ch. (2017a). La expulsión de lo distinto. Herder.

Han, B. Ch. (2017b). Topología de la violencia. Herder.

Hensbergen, G. van (2005). Guernica. La historia de un ícono del siglo xx. Random House Mondadori.

Huizinga, J. (2000). Homo ludens. Alianza, Emecé.

Kant, I. (2005). Hacia la paz perpetua. Un esbozo filosófico. Biblioteca Nueva.

Lidell Hart, B. H. (1999). Prefacio. En S. Tzu, El arte de la guerra (pp. 9-12). Panamericana.

Montross, L. (1963). Historia de las guerras. Jano.

Muchembled, R. (2010). Una historia de la violencia. Paidós.

Muñoz, J. (2005). Introducción. En I. Kant, Hacia la paz perpetua. Un esbozo filosófico (pp. 13-35). Biblioteca Nueva.

Stockholm International Peace Research Institute. (2022, abril 25). El gasto militar mundial supera los 2 millones de dólares por primera vez. https://www.sipri.org/sites/default/files/2022-04/milex_press_release_esp.pdf

Tzu, S. (1999). El arte de la guerra. Panamericana.

Walther, I. (1995). Pablo Picasso 18881-1973. El genio del siglo. Taschen.

Warncke, C. (1997). Picasso. Taschen.

Published

2024-09-02

How to Cite

Chávez Giraldo, J. D. (2024). The validity of masterpieces. Guernica half a century after the death of its author. Artes La Revista, 21(28), 70–89. Retrieved from https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/358225

Issue

Section

Artículos de Reflexión