The persistence of discomfort: art, memory and resistance twenty years after the death of Débora Arango
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.artes.361576Keywords:
Memory, Resistance, Art, Débora ArangoAbstract
The history of artistic practices in Colombia and internationally is also the history of cultural resistance. In a world where visual, sound and body languages are constantly absorbed by the logics of the market, entertainment and empty aestheticization, it is urgent to insist on the critical power of art. This power is neither an essential attribute nor an ontological guarantee of the artistic object, but a possibility that is actualized in historical tensions, in social frictions, in the will to denaturalize what is presented as evident.
Downloads
References
De Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.
Debord, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Buchet-Chastel.
Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.
Latour, B. (2004). Políticas de la naturaleza: cómo llevar la ciencia a la democracia. Ediciones RBA.
Le Goff, J. (1988). Historia y memoria. Paidós.
Lefebvre, H. (1974). La producción del espacio. Anthropos.
Martín-Barbero, J. (1993). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.
Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. Gedisa.
Pollock, G. (1988). Vision and difference: Feminism, femininity and the histories of art. Routledge.
Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World-Systems Research, 11(2), 285-327. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7.pdf
Ricœur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. Trotta.
Traba, M. (1984). La cultura de la esperanza. Planeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Artes La Revista

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:- Los autores/as conservan los derechos de autor y ceden a la revista el derecho de la primera publicación. El trabajo permanecerá hasta [INDICAR DURACIÓN] desde su publicación bajo la licencia de atribución de Creative Commonsque permite a terceros utilizar lo publicado siempre que mencionen la autoría del trabajo y a la primera publicación en esta revista.
- Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.