The persistence of discomfort: art, memory and resistance twenty years after the death of Débora Arango

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.361576

Keywords:

Memory, Resistance, Art, Débora Arango

Abstract

The history of artistic practices in Colombia and internationally is also the history of cultural resistance. In a world where visual, sound and body languages are constantly absorbed by the logics of the market, entertainment and empty aestheticization, it is urgent to insist on the critical power of art. This power is neither an essential attribute nor an ontological guarantee of the artistic object, but a possibility that is actualized in historical tensions, in social frictions, in the will to denaturalize what is presented as evident.

|Abstract
= 8 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 0 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sara Fernández Gómez, Universidad de Antioquia

Doctora en Filosofía por la Universidad de Antioquia. Historiadora y magíster en Historia del Arte. Investigadora posdoctoral en la Facultad de Filosofía de la Universidad de Buenos Aires (Argentina). Integrante del grupo de investigación Teoría, Práctica e Historia del Arte en Colombia, y del Global Art Archive. Docente de la Maestría en Historia del Arte de la Universidad de Antioquia y del programa de Historia de la Universidad Pontificia Bolivariana.

References

De Certeau, M. (1984). The practice of everyday life. University of California Press.

Debord, G. (1967). La sociedad del espectáculo. Buchet-Chastel.

Haraway, D. (2016). Staying with the trouble: Making kin in the Chthulucene. Duke University Press.

Latour, B. (2004). Políticas de la naturaleza: cómo llevar la ciencia a la democracia. Ediciones RBA.

Le Goff, J. (1988). Historia y memoria. Paidós.

Lefebvre, H. (1974). La producción del espacio. Anthropos.

Martín-Barbero, J. (1993). De los medios a las mediaciones. Comunicación, cultura y hegemonía. Gustavo Gili.

Mignolo, W. (2007). La idea de América Latina. Gedisa.

Pollock, G. (1988). Vision and difference: Feminism, femininity and the histories of art. Routledge.

Quijano, A. (2000). Colonialidad del poder y clasificación social. Journal of World-Systems Research, 11(2), 285-327. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20140506032333/eje1-7.pdf

Ricœur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. Trotta.

Traba, M. (1984). La cultura de la esperanza. Planeta.

Published

2025-12-12

How to Cite

Fernández Gómez, S. (2025). The persistence of discomfort: art, memory and resistance twenty years after the death of Débora Arango. Artes La Revista, 25(32), 10–15. https://doi.org/10.17533/udea.artes.361576