RedNovando: A strategy for the diversification of the processes of the Red de Escuelas de Música de Medellín

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.artes.360976

Keywords:

project-based learning, music didactics, music education, Red de Músicas de Medellín

Abstract

The Red de Músicas de Medellín is a project of the Undersecretariat of Art and Culture attached to the Secretariat of Citizen Culture of the district of Medellín that throughout its 27 years of existence, as a public Project for the construction of citizen culture, it has impacted more than eighty thousand children, young people and adolescents. Throughout its history, the Red has been characterized as a democratic and diverse project, focusen on constant pedagogical and didactic innovation. The situations produced by the sars-CoV-2 virus renewed the scenario on which the project designs continuous improvement strategies that enrich its training processes, promoting the implementation of RedNovando: Musical Development for Social Transformation for Life. This article supports the investigative and pedagogical nature of the aforementioned strategy and describes the eight different lines of action with which RedNovando understands and integrates the training cycles and processes of a project that today activates 27 schools and serves more than six thousand participants.

|Abstract
= 70 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 37 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sebastián Mejía Ramírez, Universidad Eafit

Research manager of the Red de Músicas de Medellín. Master in Musicology

References

Baker, G. (2022). Replanteando la acción social por la música. La búsqueda de la convivencia y de la ciudadanía en la Red de Escuelas de Música de Medellín. Open Book Publishers.

Barriga Monroy, M. L. (2013). La integralidad en la educación artística en el contexto colombiano. El Artista, (10), 176-187. https://www.redalyc.org/pdf/874/87429022012.pdf

Bravo, H. (2008). Estrategias pedagógicas. Universidad del Sinú.

Castrillón Cordovez, J. D. (2019). Música para la formación ciudadana. Universidad Autónoma de Occidente.

Gobernación de Antioquia. (2023). Plan departamental de cultura de Antioquia 2023-2035. Instituto de Cultura y Patrimonio de Antioquia. https://culturantioquia.gov.co/wp-content/uploads/2023/10/PLAN-DEPARTAMENTAL-DE-CULTURA.pdf

Gobierno Nacional de Colombia. (2022). Plan Nacional de Cultura 2024-2038. Ministerio de Cultura. https://www.mincultura.gov.co/despacho/plan-nacional-de-cultura/Paginas/index.aspx

Nketia, J. H. (1997). New perspectives in music education. Australian Journal of Music Education, 20, 23-28.

Red de Músicas de Medellín (rmm). (2021). Línea base de diagnóstico curricular. Ejercicios de consulta y construcción colectiva. Red de Prácticas Artísticas y Culturales, Subsecretaría de Arte y Cultura, Secretaría de Cultura Ciudadana, Distrito de Medellín. En Archivo de la Alcaldía de Medellín.

Red de Músicas de Medellín (rmm). (2022). Plan estratégico de la Red de Escuelas de Música de Medellín 2023-2028. Red de Prácticas Artísticas y Culturales, Subsecretaría de Arte y Cultura, Secretaría de Cultura Ciudadana, Distrito de Medellín. En Archivo de la Alcaldía de Medellín.

Red de Músicas de Medellín (rmm). (2023). Apuesta pedagógica de la Red de Escuelas de Música de Medellín. Red de Prácticas Artísticas y Culturales, Subsecretaría de Arte y Cultura, Secretaría de Cultura Ciudadana, Distrito de Medellín. En Archivo de la Alcaldía de Medellín.

Samper, A. (2015). Educación musical en Colombia, un espacio para la reflexión. Ricercare, (4), 6-7.

https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/ricercare/article/view/3327

Small, C. (1998). Musicking: The meaning of performance and listening. Wesleyan University Press.

Published

2025-06-10

How to Cite

Mejía Ramírez, S. (2025). RedNovando: A strategy for the diversification of the processes of the Red de Escuelas de Música de Medellín. Artes La Revista, 23(30), 16–26. https://doi.org/10.17533/udea.artes.360976

Issue

Section

Artículos de Reflexión