The role of Accounting within the political struggle of the 2018 National Student Strike
DOI:
https://doi.org/10.17533/udea.rc.n75a07Keywords:
university crisis, National Student Strike, social mobilization, students, accounting, social struggleAbstract
The University, as institution, is living a profound crisis as a consequence of political actions and social practices that intend to organize higher education as a market. The University in Colombia is not alien to this crisis which is driven by financial globalization processes and, consequently, public higher education institutions -HEI- of the country have been greatly affected. For this reason, in 2018 a National Student Strike was forged which demanded financial relief to the budget suffocation suffered by public HEI. This social mobilization scenario favors the analysis of the incidence of Accounting in it, in light of some interpretative perspectives of the accounting discipline, which broaden the possibility of understanding the interrelation between Accounting and some social phenomena.
Downloads
References
Álvarez, M. (2019). Reseña del libro “La universidad neoliberal y la crítica de la razón precaria”. Salamanca, España.
Ariza, D. (2017). La Contabilidad como praxis social. En GECUA-FENECOP, Tejidos Contables: Memorias del XXVIII Congreso de Estudiantes de Contaduría Pública. Medellín: Unversidad de Antioquia.
Cuevas, J. (2006). Responso por el estudiante de contaduría pública: Un pretexto para pensar la idea de ser universitario. Contaduría: Universidad de Antioquia, (49) 153-176.
De Soussa Santos, B. (2004). La Universidad del Siglo XXI. Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
Duzán, M. (2019). Primer capítulo de Corrupción: la serie de Odebrecht. (Revista Semana, Ed.) Bogotá, Distrito Capital, Colombia. Disponible en https://www.youtube.com/watch?v=K0e_6niCpy4c.
Gil, J. (2017). Filosofía social de la contabilidad: un enfoque latinoamericano. En G. FENECOP, Tejidos Contables: Memorias XXVII Congreso Nacional de Estudiantes de Contaduría Pública (págs. 41-71). Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.
Gómez, M. (2019). Una aproximación social, institucional y organizacional de la Contabilidad. Documentos Escuela de Adminsitración y Contaduría Pública, 1-32.
Henández, J.(2018). Réquiem por las universidades públicas. El Espectador, págs. https://www.elespectador.com/noticias/educacion/requiem-por-las-universidades-publicasarticulo-815053.
KienyKe Política. (2019). Oposición pide renuncia de la Ministra de Transporte. KienyKe, págs. https://www.kienyke.com/politica/porque-piden-la-renuncia-de-la-ministra-detransporte. Redacción Educación. (2018). Universidades públicas denuncian déficit de 18,2 billones de pesos . El Tiempo: virtual.
Redacción Nación. (2019). La fallida propuesta del Gobierno que buscaba pagar $ 1,2 billones. El Hoy: Diario del Magdalena. Disponible en: http://www.hoydiariodelmagdalena.com.co/archivos/265596.
Rincón, E. (2019). ¡Por una educación superior pública, gratuita y de calidad! Las 2 Orillas. Disponible en: https://www.las2orillas.co/por-una-educacion-superior-publicagratuita-y-de-calidad/.
Rojas, W. (2017). Asimilación y rupturas de la educación de la Contaduría Pública: Desde el sur y para el sur. En GECUA-FENECOP, Tejidos Contables: Memorias XXVII Congreso Nacional de Estudiantes de Contaduría Pública (págs. 95-109). Medellín: Universidad de Antioquia.
Schulze-Cleven, T., Reitz, T., Maesse, J., y Angermuller, J. (2017). The new political economy of higher education: between distributional conflicts and discursive stratification. Higher Education: The International Journal of Higher Education Research, 73(6), 795-812. doi: 10.1007/s10734-017-0114-4.
SUE. (2018). Informe de sostenibilidad financiera: Sistema Universitario Estatal. Bogotá: Publicaciones SUE.
Toscano, A. (2013). La Universidad como espacio político. En J. Fernández Gonzáles, M. Urbán Crespo, y C. Sevilla Alonso, De la nueva miseria: la Universidad en crisis y la rebelión estudiantil (págs. 67-79). Madrid: Ediciones Akal.
Vega, R. (2015). La Universidad de la ignorancia: Capitalismo académico y mercantilización de la educación superior. Bogotá D.C.: Ediciones Ocean Sur.
Villegas, S. (2017). Soliloquio Contable: Menester del Compromiso con la Academia Colombiana. Adversia, disponible en: https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/adversia/article/view/327389.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Contaduría Universidad de Antioquia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Author’s copyright of the articles is transferred to the University of Antioquia to have abstracts and full texts available in databases that disseminate each issue’s contents. However, the authors may disseminate their work published in the Journal through their personal pages and institutional repositories.