The body under a political subjectivation perspective. An study scope of Corporal Education

Authors

  • Juan Álvaro Montoya Gutiérrez University of Antioquia

DOI:

https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11316

Keywords:

Body, Subjectivity, Politic, educa- tion, Formation.

Abstract

This is a plot fed by three concepts that allows the elaboration of the network of what is com- ing problematizing as Education of the Body. In it, is done a philosophical approach which takes up, briefly, authors such as José Ortega y Gasset, Jacques Rancière and Michel Foucault, and other pedagogy based on the contributions of Jorge Larrosa, Fernando Bárcena and Carlos Skliar, who from various edges, point to the configuration of new narratives that allow us to reach a crytical thinking on the relationship between body and education.

|Abstract
= 227 veces | PDF (ESPAÑOL (ESPAÑA))
= 157 veces|

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Juan Álvaro Montoya Gutiérrez, University of Antioquia

Degree in Physical Education and student of the Master's Degree in Motor Skills-Human Development in the Body Education Line, University Institute of Physical Education, University of Antioquia, Medellín, Colombia. Research Group: Studies in Body Education.

References

Bárcena, F., & Mèlich, J.-C. (2000). La educación como acontecimiento ético. Barcelona: Paidós.

Barthes, R. (2009). Fragmentos de un discurso amoroso (17 ed.). México: Siglo XXI editores.

Contreras, J. & Pérez de Lara, N. (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Ediciones Morata.

Foucault, M. (2005). Un diálogo sobre el poder y otras conversaciones (Trad. M. Morey). Madrid: Alianza Editorial Foucault, M. (2009). La hermenéutica del sujeto (Trad.H. Pons). Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Gallo, L. E. (2010). Los discursos de la Educación Física contemporánea. Bogotá: Kinesis.

Ortega y Gasset, J. (1969). ¿Qué es filosofía? Madrid: El arquero.

Ortega y Gasset, J. (1969). ¿Qué es filosofía? Madrid: El arquero.

Rancière, J. (1996). El desacuerdo: política y filosofía (Trad. H. Pons, Trans.). Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.

Skliar, C. (2005). La educación (que es) del otro. Notas acerca del desierto argumentativo en educación. En: Separata Educación y Pedagogía. Vol. 17, No 42. Medellín: Facultad de Educación. Universidad de Antioquia.

Vásquez, A. M. G. (2009). Arte y política: la estética de Jacques Rancière. Unpublished Tesis de maestría, Pontificia Universidad Javeriana, Bogotá.

Published

2012-02-29

How to Cite

Montoya Gutiérrez, J. Álvaro. (2012). The body under a political subjectivation perspective. An study scope of Corporal Education. Educación Física Y Deporte, 30(2), 571–577. https://doi.org/10.17533/udea.efyd.11316

Issue

Section

Research articles